Sarı taksi tartışmasında çözüm

A -
A +
Konuşan konuşana.
Oysa sorunun kaynağındaki unsurlardan biri yazıldı sadece. O da İstanbul’da nüfus 20 yılda iki kat arttı ama plaka sayısı aynı. Yani 17 bin 500 adet.
Londra’da bir taksiye 1,7 kişi düşerken İstanbul’da üç kişi düşüyor yani. Sonra yağmurlu havada ara ki taksi bulasın.
Çözüm ne?
Dün Posta gazetesinde Nedim Şener’in de hatırlattığı üzere 1986 tarihli Resmî Gazete'de yayınlanan Bakanlar Kurulu kararı en azından bu konuda yapılabilecek birkaç şeyin ipucunu vermekte.
Karar kısaca “Plaka kimin adına kayıtlıysa aracı, yani taksiyi o kullanmak zorundadır” diyor.
Oysa günümüzde plaka ağaları var.
Asıl mesele burada. Plaka sahiplerinin araçlarını kiraladıkları şoförlerden (gündüz ve gece vardiyası) günde 500-700 lira arasında değişen kira alıyor.
Yani sorun TEK PLAKADAN biri plaka sahibi olmak üzere üç kişinin (ailenin) geçinmesinde ya da pay almasında.
Dolayısıyla kazanç şoförler açısından düşük kalıyor. O zaman gelsin “Taksimetre zammı”. Taksi ücreti pahalı olunca halk korsana ve Uber’e yöneliyor. Bir de belediyenin i-Taksi’sini unutmayalım tabii.
Hadii yeniden taksimetre zammı. Bir kısır döngü yani.
Diğer sorunların hepsini tetikleyen asıl etken bu.
 
İŞTE ÇÖZÜM ÖNERİLERİM
 
Devletin yapması gereken şu:
1- 17.500 plaka sayısını derhal artırmak ve misal 30 bine çıkarmak.
2-Plaka sahibine aracı kullanma mecburiyeti getirmek. Zaten Bakanlar Kurulu kararı bunu emrediyor. Eğer kiraya veriyorsan o plakaya el konulur. Yani plaka kiralama devrini kapatacaksın. Bu da kontrollerle olacak tabii.
3-Yeni satışa sunduğun plakalara sahip olma önceliğini şu anda ticari taksilerde plaka sahibinin kiracısı olarak çalışan şoförlere tanıyacaksın.
4-Plaka almak isteyen kişiye yeni otomobil alma mecburiyeti getirecek ama bu otomobile girişimciye destek anlamında ÖTV uygulamayacaksın.
5-Taksilerin tek sahibi olunca gelir de artacak ve buna uygun olarak her taksi sahibinin de müşteri başına fiş kesmesini sağlayacaksın ve bunu denetleyeceksin.
Bu arada Uber de olacak, i-Taksi de.
Günümüz ticareti serbest rekabet ve tüketicinin korunmasına yönelik olmalı.
 
FUAT UĞUR'UN DİĞER YAZILARI İÇİN TIKLAYIN
 
Yurda giriş yaparken yakalanan FETÖ’cü neden çok önemli?
Kılıçdaroğlu’nun “Gizli İttifak” modeli
 
 
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.