Liselilerle yapılan anketin haberini okumuşsunuzdur. 289 öğrenciye Türk ve dünya tarihinden ve günümüzden birtakım meşhur kişilerin fotoğrafları gösterilmiş, kim bunlar denmiş. Sonuç berbat! İstiklâl Marşı'mızın şairi Mehmet Âkif'in fotoğrafını gençlerin yarısı tanımıyor. Ama Angelina Joli'yi hemen hepsi tanıyor. Birincilik ise 50 Cent'te! (Bu takma isimle mâruf Amerikalı siyahî bir rap şarkıcısı). Gençlerimizin kendimizden çok dışarıyı tanıdıkları, dışarının da rapçısını, popçusunu tanıdıkları ayan beyan ortada. Mehmet Kaplan Hoca öğrencilere bilgileri resim eşliğinde vermemizi öğütlerdi. "Bilgi müşahhaslaştırılmalı. İnsan gördüğü şeyi kolay kolay unutmaz." derdi. Şimdi bu ankete bakıp da eğitim sistemini suçlamayalım hemen. Bu sonuçta medyanın da büyük payı vardır. Gençlerin gözüne gözüne nelerin sokulduğu işte ortadadır. Gazetelerin, dergilerin, televizyonun en ziyade nelerden, kimlerden bahsettiği ortaya çıkmıştır. Öğretmenler derslerde ne kadar yırtınsa, çırpınsa da "görüntülü eğitim hizmeti" veren medyadır. Gazetelerimiz bu haberi "utandıran anket" gibi başlıklarla verdiler amma bu sonuçtaki paylarını unutmasınlar. Birine kırk gün deli dersen deli olurmuş; kırk gün 50 Cent'i manşetlere, ekranlara çıkarırsanız gençler de elbette onu beller. Bu haberi verirken bir gazetedeki başlık da şu: Kenan Evren 50 cent etmedi! Askerî darbeye ve onun liderine karşı alınan menfî tavrın çok ucuz bir espriyle dile getirilişi... Haberi yazan bu cehalete adeta sevinmiş! Kenan Evren'i tenkit edersiniz, askerî darbelere karşı olursunuz amma velâkin bütün bunlar cahilliği hoş görmenizi gerektirmez! Bu haberde mesele lise öğrencilerinin Kenan Evren'i tanımamalarıdır; Kenan Evren'in ne ettiği, ne etmediği değil! Zaten tanımıyorlarsa olup bitenler hakkında nasıl fikir sahibi, kanaat sahibi olacaklar? Kenan Evren'i bilmiyorlarsa darbe hakkında, darbelerin kötülüğü hakkında zaten fikirleri yok demektir. Bir de şu var tabiî: Bir kimseyi fotoğrafından tanımamak, şekl ü şemâlini bilmemek o kişi hakkında bilgi sahibi olmamak demek midir? Değildir ama hayatını, fikirlerini öğrendiğiniz bir kişiyi gözünüzün önünde canlandıramıyorsanız bilgi yarım kalır. Sanırım, okullarımızda bilginin biraz daha görüntü takviyeli (video, projeksiyon, fotoğraf) verilmesi gerekmektedir.