Alla beni pulla beni

A -
A +

Başbakan Erdoğan önceki gün 'İstanbul bizim sevdamız' dedi ya. Bu muhteşem mirasa, harikulade mesaja, dünyada benzeri olmayan ve olmayacak olan eşsiz dokulu şehire bizim de tutkumuz var şüphesiz. İstanbul'un iki yakası arasındaki her seyahatimde içime bir burukluk çöküyor, dudaklarımdan asabi mırıltılar dökülüyor ister istemez. Kendi kendime kafamı sallıyorum iki yana, sonra anlamsızca 'cık?,cık? cık?' diyor, geçip gidiyorum. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri'nin devasa sütunları, üzerinde kocaman yıldızyılanı gibi kayıp giden trafiği, altında coşkulu gemileri, uzaktan Kızkulesi'nin çarpıcı silüeti... Hele hele Sultanahmet Meydanı, camiler, minareler, kubbeler, çınarlar... Gece ya da gündüz metrelerce uzaktan sizi çağıran köprü dikmeleri... Bu köprüler buralara tesadüfen dikilmedi. Kolay yapılmadı. Fonksiyonu basit değil. İstanbullu'nun nazını, dünyanın nazarını çekiyor. Fakat, hâlâ bir hayalet gibi, renksiz, soluksuz, desensiz, modelsiz, heybetli, yalnız ve küskün. Arabaların kornaları ile rüzgarın ıslık sesleri gemilerin homurtulu uğultusuna karışır; boğazın iki yakasına doğru dalgalanarak uzaar gider... Ardından yenileri gelir. Biteviye bir görüntü ve gürültü iteleşmesi yaşanır durur boğazın bu kesiminde. İstanbul Boğazı Avrupa ve Asya Kıtaları'nı birleştirir ya, biz bunu pek önemsemeyiz; 'Birleşirse birleşsin canım ne olmuş yani' der gideriz. Bunu diyeceğimize dünyadaki örneklerini araştırsak bu tür köprülerin, ya da birleştirici unsurların. Neler yapılmaz ki; İki kıtanın birleştiği noktalarda belli günlerde, -örneğin İstanbul'un fethedildiği günde- kutlama gösterileri düzenlesek, köprünün o devasa sütunlarını, boğaza nazır eteklerini köprünün şanına imajına yakışır reklam sanateserleri ile şenlendirsek, İstanbul ve Türkiye için önemli gün ve haftaları buralardan ışıklı yazılarla hatırlasak, hatırlatsak nasıl olur? Boğazın dokusunu bozmadan, en ince ayrıntısına düşünülmüş, ciddi kültür ve sanat birikimi ile üretilmiş bu tür çalışmalar bence çok yerinde olacaktır. THY'de Alliance* arayışı Yolcu kapasitesini ve hizmet ağını 'Alliance' türü ittifaklarla geliştirmeyi amaçlayan THY'nin hedefi, dünya havayolu şirketleri arasında ilk 20'ye girebilmek. Dış hatlarda 75 noktaya uçan THY, önümüzdeki yıllarda filosuna katacağı 51 adet yeni uçak için şimdiden destinasyon arayışına girdi. Alliance türü ittifaklarla yolcu kapasitesini ve hizmet ağını geliştirmeyi hedefleyen THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, "THY orta vadede mutlaka Allince türü ittifaklarda yerini almalıdır. Dünyada artık işler işbirliği ile yürütülüyor" dedi. Dünyada havacılığın iki ayrı yönde ilerlediğini ifade eden Gündoğdu, "Bir taraftan Amerika başta olmak üzere Avrupa'daki havayolu şirketleri maliyetleri düşürmek adına kaliteden ödün vererek faaliyetlerini sürdürürken, öbür taraftan da doğuda, uzakdoğuda ve orta doğuda tam tersine bir kalite yarışı başladı. Biz bu kalite yarışında Avrupa'ya yakınlığımızı da kullanarak bir adım öne çıkmak istiyoruz. Filomuz zaten genç bir filo, ama yeni gelen uçaklarla filomuz dünyanın en genç ilk üç-beş firmasından biri olacak" dedi. Diğer havayolları ile iş birliği Geçen sene THY tarafından taşınan yolculardan yüzde 20'sinin yabancı uyruklu olduğuna dikkat çeken Gündoğdu yabancıların THY ile olan ilgisinin daha da artması için uygun ve cazip planlamalar yapacaklarını söyledi. "Geçtiğimiz yıl yolcu sayımız 10 buçuk milyon iken bu sene 12 milyona ulaştık. Bunu 2008'e kadar 20 milyona çıkarmak istiyoruz. Şu anda dünyada ilk 50 içerisinde olan THY'yi hedef olarak ilk 20'nin arasına sokmaya çalışıyoruz" diyen Gündoğdu açıklamasını şöyle sürdürdü: "Dünyada çok önemli 250 kadar destinasyon var. Bizim dış hat uçuş noktamız 75. Avrupa'da ve Amerika'da gelişmiş havayolu şirketleri ile işbirliği içine girerek 'star alliance' gibi global bir ortaklığa dahil olmamız ve maliyetleri düşürerek hizmet ağımızı genişletmemiz lazım. Bu konuda kısa vadede olmasa da orta vadede sonuçlandırmayı hedeflediğimiz çalışmalarımız bulunmaktadır. Böyle bir ittifakla destinasyon sayımızı yüzyirmilere çıkartabiliriz." Tercihler A350 ve 7E7 olacak Siparişi verilen 51 adet uçağın THY'nin filosuna katılmaya başlayacağını belirten Abdurrahman Gündoğdu İngiliz yapımı RJ'lerin 2006 yılının sonunda iade edilerek bu defterin kapanacağını kaydetti. RJ'ler yerine Airbus 319 ve Airbus 318'lerin sefere konacağını ifade eden Gündoğdu THY'nin gelecekle ilgili hedeflerini ise şöyle sıraladı: Eğer yeterli yolcu talebi olursa İstanbul'dan her gün bir kez yapılan NewYork ve Tokyo seferlerini en azından hafta sonları ikiye çıkarmak. Uzun mesafe uçuşları için Airbus'un yeni jenerasyonu A350 veya Boeing'in 7E7 tipi ekonomik, konforlu uçaklarından sipariş vermek. Bundan sonraki uçak alımlarımız bunlardan birisi olacaktır. Sunexpres'le devam eden ortak operasyonumuz gelişerek sürecek. Antalya merkezli bu ortak kuruluşumuzun şu an 8 uçağı bulunuyor. Buraya 3 adet daha uçak alarak yeni hatlar açacağız. Turizm ağırlıklı taşımacılık yapan Sunexpres'in Antalya- Avrupa uçuşları artarak devam edecek." Havada tatlı rekabet 'Bizim yolcu portföyümüz farklı' anlayışını terkeden THY yönetimi, özel hava yolu şirketleri ile birlikte hava ulaşımında yeni projeler geliştirirken bir yandan da seçenekli fiyat uygulaması ile tatlı bir rekabetin içine girdi. THY'nin uygulamasına cevap vermekte gecikmeyen özel havayolu şirketlerimizden AtlasJet, 'Jetmil' fırsatı ile yolcu talebini ve memnuniyetini artırmayı hedeflerken Onur Air'de durağan sezon olarak belirli bir dönem yürürlüğe koyduğu 69 YTL'lik ücret tarifesini geniş zaman dilimine ve esnek hat-esnek fiyat proğramına yaydı. "Rekabetten korkmuyoruz" Özel havayolu şirketleriyle rekabetten çekinmediklerini ve rekabetin kendilerine çeki düzen verdiğini belirten THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, amaçlarının yeni yılda 2003 ve 2004 yılındaki performanstan daha iyisini sergilemek olduğunu söyledi. Hükümetin özel havayolları politikasına da değinen Karlıtekin, "THY'nin fiyat indirimine gitmesi hükümetin politikasına destek amacındadır. Bu politikayı tatbik eden Ulaştırma Bakanlığı özel havayolu şirketlerini desteklemeye çalışıyor. Hükümet THY'yi tek bırakmak istese, bırakır. Ancak serbestleşmeye doğru gidiyor" diye konuştu. "Gayemiz iş ortaklığı" THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu ise geçen yıl iç hatlarda yolcu artışının yüzde 60 arttığını vurgulayarak, "Biz bunun yüzde 15'ini karşılayabildik. Geri kalan yüzde 45'lik büyümeyi özel şirketler karşıladılar. Bizim için yüzde 15'lik büyüme ideal bir seviye. Bundan sonraki hedefimiz her yıl yüzde 15 kadar büyümek. Bu ortalamayı oluştururken biz THY olarak rekabetten ziyade bir iş ortaklığı düşündük" dedi.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.