Gelir Dağılımı ve Turizm (2)

A -
A +

Geçen hafta Türkiye'nin en zengin ilçelerini incelemiştik. Bu ilçelerin hangi illerde ve hangi bölgelerde yoğunlaştığına dair istatistiki bilgiler aktarmıştık. Bu hafta yine ülke genelinde ilçe, belediye ve köy sayılarını araştırdık. Türkiye'nin en fazla ilçesi İstanbul'da. İstanbul'un 32 ilçesi var. İkinci sırada 31 ilçe ile Konya, üçüncü sırada 28 ilçe ile İzmir var. Ankara'nın ilçe sayısı 24. Belediye sayısı açısından Konya 206 belediye ile ilk sırayı alıyor. Belediye sayısı sıralamasında Afyon 107 ile ikinci, Antalya 102 belediye ile üçüncü sırada. En kalabalık illerimizden İstanbul'un belediye sayısı 74, İzmir'in 89 ve Ankara'nın 67. Ülkemizin en köylü ili ise Sivas. Sivas'ta 1.236 köy var. Urfa 1071 köy sayısı ile ikinci, Kastamonu 1070 köy ile üçüncü sırada. Köy sayısı binin üzerinde olan diğer ilimiz ise Erzurum. Bu ilin köy sayısı 1035. Köy sayısında kalabalık illerimizin durumu biraz farklı. Ankara'nın köy sayısı 883. İzmir'de 626 ve İstanbul'da ise sadece 173 köy var. En az ilçe sıralamasında 169 köyü bulunan Bayburt 2 ilçe ile ilk sırada. İkinci sıradaki Niğde ve Kilis'in 3'er ilçesi var. Bu illerimizden Niğde'de 123, Kilis'te 138 köy bulunuyor. Türkiye genelinde 3170 belediye ve 35 bin 548 köy bulunuyor. Ülkemizin hemen her tarafında gezilecek görülecek yerler var. Üç tarafı denizlerle çevrili ve bir yılda 4 mevsimin yaşanabildiği iklime sahip güzel vatanımız her vatandaşın tanıması, görmesi bilmesi gereken destansı bir yapıya sahip. Turizm çeşitliliği açısından da fevkalade zengin programların yapılabileceği ülkemiz maalesef umulandan çok az tanınmaktadır. Tatil, gezi denilince sadece Akdeniz ve Ege sahillerimizin hatırlandığı Türkiye'de bu alışkanlıklar yavaş yavaş da olsa terkettirilmeli ve yoğun ve ekonomik programlarla Türk insanına tanıtılmalıdır. Burada verdiğimiz istatistikler bu çalışmalarımızın bir ön hazırlığı niteliğindedir. Turizm Bakanlığı uhdesinde 700 kadar turizm şirketi faaliyet göstermektedir. Bu şirketlerden çoğu 'paket turlar' adı altında mevsimine göre turistik gezi programları uygulamaktadır. Ama bunlar ne yazık ki yeterince tanınmamakta ve ilgileneceklere ulaştırılamamaktadır. Önümüzdeki haftalarda bütün illerimiz ve ilçelerimizin gezilecek görülecek yerlerinin listesini yayınlayacak ve bununla ilgili çalışmalarda bulunacağız. "Limitleri zorlamayın" Gürel "Azami limitlerin aşılması durumunda, herhangi bir yolcu yaralanması vuku bulduğunda bile sigorta şirketleri bunu tazmin etmezler. Hatta sigortayı reddedebilirler" dedi. HAVACILIKTA hem uçakların hem de uçucuların limitleri var. Bir uçağın hizmet ömrünün ne kadar olduğu kurallarla belirlenmiş durumda. Sivil havacılıkta kokpit ve kabin görevlilerinin aylık çalışma saatleri de uluslararası havacılık otoriteleri tarafından kayıt altına alınmış. Türk sivil havacılığının büyümesi üzerine bu limitlerin aşılması durumunda neler olabilir, riskler nelerdir bunları sektörün otorite isimlerinden Hava Yolu Pilotları Derneği (TALPA) Başkanı Kaptan Pilot Tuna Gürel'e sorduk. Sivil havacılığımızdaki gelişmeyi "çok güzel bir durum" olarak değerlendiren Gürel, şöyle konuştu: "Alt yapıda bir takım eksikler var. Bu konularda Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) ile görüşmelerimiz devam ediyor. Öncelikle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün bu büyümeyi kontrol edebilecek bir yapıya kavuşturulması lazım. Kendi kurumsal yasasının çıkması lazım. Ona göre personel yapısının tamamlanması lazım. Bunların yapılmaması durumunda gelişen sivil havacılığımızın yeterince kontrol edilememesi konusunda her an bir aksaklık olabilir diye endişelerimiz var. Bizim arzumuz SHGM'nin bu gelişmeler karşısında siyasi otoriteden bağımsız, özerk bir yapı içerisinde, ihtiyaç duyduğu personeli istihdam edebilecek mali yapıya da kavuşması. Ki, hem Türk Sivil Havacılığı'nın, hem de ülkemize gelip giden diğer hava yolu şirketlerinin kontrolü yapılabilsin, verilen hizmetler aksamasın." Vebal altına girmeyin Tuna Gürel'e bazı özel hava yolu şirketlerimizde çalıştırılan kokpit ve kabin görevlilerinin uluslararası standartlara göre belirtilen aylık çalışma saatlerinden 'fazla' mesai yaptırıldığı yolunda duyumlar aldığımızı ve bunun sonucunun neler olabileceğini sorduk. Gürel de bu konuda gerek Ulaştırma Bakanlığı'nın, gerekse Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün ve iç hatlarda operasyon gerçekleştiren özel havayolu şirketlerinin son derece dikkatli olmaları gerektiğini vurguladı. Gürel "Bu çok önemli bir durum. Şunun için; verilen azami limitlerin aşılması durumunda ister kokpit, ister kabin uçucusu olsun, herhangi bir uçak olayı veya herhangi bir yolcu mağduriyeti, yolcu yaralanması vuku bulduğunda sigorta şirketleri bunu tazmin etmezler. Tazmin etmedikleri gibi sigortayı reddedebilirler. Hava yollarında uçakları, yolcusunu ve yükünü sigorta ettirmeniz lazım. Eğer böyle limit aşımı yapmış uçucu, uçuş ekibinin içerisinde ise ve o uçakta, uçak olayı veya yolcu mağduriyeti meydana gelirse, bu şirketin kapanmasına kadar gider. Yani, hiçbir sigorta şirketi sizi sigortalamak istemeyebilir. Veya sigorta primlerini misli ile katlayarak ister. Bunun bir de uluslararası platformda duyulması halinde, 'Türk sivil havacıları böyle uçuyolar' izlenimi doğar. Bu düşünce hakim olduğunda sizi ülkelerine sokmazlar. Sadece bununla kalmaz, sizin ülke içinde yaptığınız uçuşlarda kendi vatandaşlarının uçuşlarını engellerler. Bu vebalin altına hiçbir yönetici giremez." diye konuştu. Sorumlulukları ağır Tuna Gürel bu ikazın ardından bir de ricada bulunuyor: "Sizden ricamız, böyle bir durum varsa bunu duyurun. Böyle yapmakla uçucular diğer uçucuların çalışma hayatını engellemiş olurlar. Biz, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne 16 Ağustos'ta bir yazı yazdık. Ulaştırma Bakanlığı'mıza da bu konunun hassasiyetini bildirdik. Yani, bu yorgunluğun birikimi Allah korusun, bir kazaya sebep olursa bunun vebalini kimse kaldıramaz. Hiçbir şirket açısından; yani A şirketi, B firması THY, Onur filan demiyorum, Türk sivil havacılığında operasyon yapan bütün şirketlerin yöneticilerinin de, uçucularının da ağır sorumlulukları var. Tabii, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve Ulaştırma Bakanlığı'nın da." TALPA Başkanı Kaptan Pilot Tuna Gürel şirketlerin mürettebat ihtiyaçlarının tamamlanması için 8 Eylül'e kadar alımların devam ettiğini kaydetti. THY 'yüksek' uçacak KİRALADIĞI ve sipariş verdiği uçaklarla hedefi "100 uçaklık süper filo"ya çıkartan Türk Hava Yolları'nda yüzler gülüyor. RJ'lerdeki problem yüzünden yaz sezonuna sıkıntılı girmesine rağmen son 6 ay içerisinde 24 trilyonluk net kâra ulaşan THY, 2004 yılını adeta yatırım sezonu' olarak tamamlıyor. THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu "İrlanda'dan Çin'e kadar dünyanın dört bir yanında arkadaşlarımız harıl harıl çalışıyorlar. Bir yandan yeni uçak alımları, bir yandan kiralanan uçakların hizmete sokulması, öte yandan da yeni uçuş noktalarının plânlanması ve özellikle sivil havacılığımızdaki gelişmeler bizi çok yoğun bir temponun beklediğini işaret ediyor. Ekibimiz bu tempoya ayak uyduracak kapasite ve gayrettedir. Başaracağız " dedi. 70 uçaklık dev filo THY yönetimi, yoğun sezon için kiralanan Airbus'lardan 10'uncusunun filoya katılması sebebiyle Yeni Bakım Hangarı'nda bir tören düzenledi. Törende bir konuşma yapan Gündoğdu şunları söyledi: "Geçtiğimiz yıl ikinci el de olsa 12 adet uçak kiralanması için bir çalışma gerçekleştirdik. Kiraladığımız bu uçaklar birer birer filomuza katılmaya başladı. Bugün teslim aldığımız 10. kiralık uçak filomuzda ilk kez yer alan Airbus A 321. Haftaya iki uçak daha gelecek. Uçak kiralaması ihtiyaca göre devam edecek. Bizim asıl projemiz, satın almak için siparişlerimizi verdiğimiz 51 adet uçak. Bunların içinde hem Boeing B737, hem de Airbus uçakları var. Airbus'lardan bir tanesi de 321. Şu anda dünya pazarlarında en çok rağbet gören, en çok satılan uçaklar. Böyle bir uçakla Türk halkına hizmet vermekten büyük mutluluk duyuyoruz." THY filosundaki uçak sayısının 70'e ulaştığını ifade eden Gündoğdu, "Tempomuz her geçen gün daha da artacak. Hedeflediğimiz 100 uçaklık filoya en kısa zamanda kavuşmak için elimizden gelen çalışmaları yapacağız." diye konuştu. Southwest 175. Boeing 737-700'ünü teslim aldı Boeing, ABD'nin Teksas merkezli Southwest Havayolları'na 175'inci B 737-700'ünü teslim etti. Southwest'in tamamı Boeing 737'lerin değişik modellerinden oluşan filosunda 400'ün üzerinde uçak bulunuyor. Ucuz bilet stratejisiyle son 31 yılı üst üste kârla kapatan Southwest günde 2.800 uçuş gerçekleştiriyor ve yılda 65.7 milyonun üzerinde yolcu taşıyor. Boeing'in, havacılık tarihinin en çok satan uçağı unvanını elinde bulunduran 737 uçaklarının yeni nesil versiyonları, 737-600, 737-700, 737-800 ve 737-900 modellerinden oluşuyor. Dünya hava limanlarından her 5 saniyede bir havalanan Boeing 737'lerin bugüne kadar aldığı 5.390 sipariş, en yakın rakibinin tüm modelleri için aldığı siparişten daha fazla. 6 ayda 1.5 milyon yolcu 19 Euro'dan başlayan fiyatlarıyla dikkat çeken Alman Havayolu şirketi Germanwings 2004'ün ilk yarısında 1.5 milyon yolcuyu 34 uçuş noktasına taşıdı. Bu rakam geçen yılın ilk yarısından %43.3 daha fazla. Türkiye'de İstanbul ve İzmir'e uçuş düzenleyen Germanwings'in 2004 yılının ilk yarısında merkezleri Köln, Bonn ve Stuttgart ile Türkiye arasında 600 bine yakın yolcu taşıdı.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.