HABOM ve My Tecnic amansız yarışta...

A -
A +

Geçen hafta THY'nin bütün boyutları ile Ulaştırma Bakanlığı'na bağlanmasının gereğinden bahsetmiştik. Bu gereklilikte isabet olduğu, özel havayolu şirketlerinden ACT ve Onur Air'in Savunma Sanayi Müsteşarlığı uhdesindeki Sabiha Gökçen Havalimanı bünyesine dev bir hangar inşa etmek üzere yaptıkları anlaşmanın medya lansmanında anlaşılmış oldu. Bundan 2 buçuk sene önce Milli Savunma Bakanı sayın Vecdi Gönül, Maliye Bakanı sayın Kemal Unakıtan ve Ulaştırma Bakanı sayın Binali Yıldırım'ın ortak tanıtımı ile kamuoyuna duyurulan HABOM projesi havacılık çevrelerinde büyük bir heyecan uyandırmıştı. Yıllık 1 milyar dolardan fazla gelir elde edileceği hesaplanan işin temelinin 2005 Ağustos'unda atılması kararlaştırılmış ve 2006 sonunda da faaliyete geçirilmesi planlanmıştı. Fakat ne oldu ise tanıtımdan sonra proje hakkında ses seda çıkmaz oldu. THY'den ayrılarak yeni ve müstakil bir şirket haline gelen THY Teknik A.Ş'nin portföyüne dahil olan projenin 2007 yılında gerçekleştirilmek üzere yeniden ele alınacağı öğrenilirken yukarıda adı geçen özel havayolu şirketleri ve Sabiha Gökçen Havalimanı İşletmesi, adı geçen projenin konuşlandırılacağı saha üzerine My Technic namlı kapsamlı bir hangarın inşa edilmesi için düğmeye bastılar bile. Söz konusu firmaların önünü açan ve programın bir an evvel hayata geçirilmesini teşvik eden ise Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım. Bu konuda cevap bekleyen soruların olduğu gün gibi ortada; 1- THY Teknik A.Ş HABOM Projesini yürütecek mi? 2-Eğer yürütecek ise özel amaçlı My Tecnic projesine neden izin ve 'destek' verildi? 3-HABOM yürütülmez ve My Tecnic faaliyete geçerse HABOM'dan yüzde 60 daha dar kapsamlı My Tecnic uluslararası işletmecilik ve verimlilik açısından ekonomik kayıplara yol açmaz mı? 4-HABOM projesi My Tecnic'e rağmen (rekabet anlayışı doğrultusunda) yürütülürse HABOM'un hacmi My Tecnic'i sıkıştırıp zaman içerisinde cılız bir bakım atölyesi durumuna, daha sonraları da batmasına yol açmaz mı? Anlaşılacağı üzere Ulaştırma Bakanlığı'nın koordine ettiği Sivil Havacılık ve aslında Kombine Taşımacılık Sistemi'nde bütün birimlerin kontrolünün tek otoritede toplanması; planlama, programlama, proje ve işletmecilik uyumluluğu ve verimliliği bakımından fevkalade önemli gözüküyor. > Özel sektörden dev hangar İçerisinde Sabiha Gökçen Havalimanı'nın da bulunduğu İTEP (İleri Teknoloji Endüstri Parkı) master projesinin en önemli ayaklarından biri daha hayata geçiriliyor. Projenin teknik bakım hangarı; ACT Kargo Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Çizmeci, Onur Air'in sahibi Cankut Bagana ve Amerikan yatırım kuruluşu HBK Investment ortaklığıyla yapılacak ve bu amaçla kurulan MRO (Maintenance & Repair Organisation) Teknik Servis Sanayii Tic. AŞ. tarafından işletilecek. Döviz çıkışının önüne geçilecek Projenin sivil havacılığımızın gelişmesinde çok önemli bir etap olduğunu dile getiren Yavuz Çizmeci, Türkiye'de 165 özel sektör uçağı bulunduğunu ve bu uçakların sadece motor bakımlarına yıllık yarım milyar dolar ödendiğini kaydetti. Çizmeci, Ekim 2007'de hizmete girecek olan bakım hangarı sayesinde ise döviz çıkışının önüne geçileceğini ifade etti. Onur Air'in sahibi Cankut Bagana da Türkiye'de özel havayolu şirketlerinin 7 ay çalıştığını ve kalan sürede dışarıda iş bulmak zorunda kaldıklarını söyledi. Türkiye için en cazip dış pazarın Rusya ve Suudi Arabistan olduğunu anlatan Bagana, "Ancak bu noktalar için yetkimiz bulunmamaktadır. Sadece THY bu bölgelere operasyon yapabilir. Bu kanunun halledilmesi yolunda talebimiz var, gerekenlerin yapılmasını umuyoruz" dedi. 650 hektarlık alana sahip Sabiha Gökçen'in 650 hektarlık alanı ile her türlü yatırıma elverişli olduğuna dikkat çeken HAEŞ Genel Müdürü İbrahim Büyükyumukoğlu ise şunları söyledi: "1 Ekim 2007 tarihinde hayata geçmesi planlanan proje 11 bin 200 metrekare ofis alanı, 21 bin metrekare atölye ve depolama alanı ile 15 bin metrekarelik hangardan oluşacak. MRO tarafından işletilecek uçak bakım hangarında Airbus A318-319-320-321, A300B4, A300-600, Boeing 737, 757 ve MD80 serisi uçaklar ile JT9D ve CF6-50 motorlarının bakımları da yapılabilecek" > THY'ye 13 milyon dolarlık simulatör THY Eğitim Merkezindeki hizmet ünitesine yerleştirilen yeni simulatörle THY'nin elindeki simulatör sayısı 4'e yükseldi. Thales A320 simulatörü açılış törenine Sivil Havacılık Genel Müdürü Dr. Ali Arıduru, THY Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Candan Karlıtekin, THY Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil, DHMİ Atatürk Havalimanı Baş Müdürü Celal Özuğur ve diğer davetliler katıldı. A320 simulatörü uçak ile tam uyumlu Uluslararası Sivil Havacılık standartlarında, her türlü uçuş eğitiminin verildiği THY Uçuş Eğitim Merkezi'ne yerleştirilen Thales A320 simulatörü, uçak ile tam uyumlu olan en üst seviyeden (JAR-STD.1A Level-D) sertifikalandı. Sertifikasyon, hem Türk hem de İngiliz Sivil Havacılık otoriteleri tarafından, 18-21 Aralık 2006 tarihlerinde yapılan uçuş testleri sonucunda gerçekleştirildi. Thales A320 simulatörünün tasarımını, yurt içi ve yurt dışı Airbus 319/320/321 uçak kullanıcılarının bünyelerindeki farklı kokpit ve motor seçeneklerine göre yapılandırıldı. Simulatör Thales ve Rockwell Collins firması tarafından THY için üretildi. "Gücümüze güç katacak" Yeni simulatörle devler liginde güçlerine güç katacaklarını belirten THY Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil şunları söyledi: "Ulusal ve uluslararası kurallar gereği pilotların simulatör eğitiminin yurt dışından karşılanması halinde, şirketimize maliyeti yıllık 8.5 milyon dolar olacaktı. Yaklaşık 13 milyon dolara satın aldığımız dördüncü simulatörümüzle eğitim ihtiyacımızı karşılamanın yanı sıra ulusal ve uluslararası sunacağımız eğitim hizmetleriyle önemli miktarda gelir de sağlayacağız. Başka bir deyişle, A320 simulatörünü aynı zamanda bir yatırım aracı olarak görüyoruz."

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.