TAV'a ve Türkiye'ye hayırlı olsun

A -
A +

Tepe-Akfen Venture (TAV) Konsorsiyumu Atatürk Havalimanı'nda 15.5 yıllığına Devlet'e 'devlet' oldu. İsabet oldu. Başarılı, sempatik ve dikkatli Ceo Sani Şener'in allı-pullu gelini ele de gitmedi sele de. Tebrik eder başarılarının artarak devam etmesini dileriz. TAV çalışanları ihale sonuçlarını yeniden doğmuşçasına sevinç ve mutlulukla karşıladılar. Rahatladılar ve motive oldular. Çünkü işlerini kaybedebilir endişesi ile, özellikle son birkaç aydır hayli gergindiler. Tedirginlik hoş değil. Hele Atatürk Havalimanı gibi bir yerde, yani, dünya alem, elin günün ortasında ne yapacaksın, ne kadar yapacaksın, nasıl yapacaksınlı sorular itibar görmezdi. Bu yüzden üç-beş yıllık periyotların yerine 16 yıllık bir zaman dilimi isabet olmuştur. TAV artık uzun soluklu proje üretebilir ve külfetli yatırım yapabilir. Nasıl olsa işi öğrendi; hem de A'sından Z'sine kadar. Geçen yazımzda HAVAŞ'ı alan TAV'ın güçlendiğini ve hem HAVAŞ çalışanlarının hem de vatandaşın birtakım beklentilerinin olabileceğini vurgulamıştık. Okuyucularımız buna tepkisiz kalmadı "Sayın Hidayet Bey, İki gün önce Türkiye Gazetesi'ndeki Havaş'la ilgili yazınızı okudum. Güzel bir çalısma idi, tesekkür ederim. Kısa yazıp başınızı ağrıtmak istemem. Fakat, Havaş'ın başka bir şirketle birleşmesi, büyümesi vatandaşları nasıl ilgilendiriyor, beraber bir bakalım. Ben birkaç olumsuz misal vermek istiyorum. Esenboga-Otobüs Terminali arası 8 YTL. Ankara-Konya arası 7 YTL. Ankara-Samsun arası 14 YTL. Aradaki farkı siz hesap edin. 40 km'lik yolda 200 km'lik yol ücreti alınıyor. Üstelik otobüs dolmadan kalkmıyor. Terminalde yolcular en alt katta indiriliyor, bagajlar sırtta yukarıya çıkıyor. Gece Havaş'ın şoförleri "sizi özel arabamızla götürelim" diyor. Bir digeri "bu otobüs bir saatte kalkmaz" diyor. Yani taksi şoförleri ile anlaşmalı çalısıyorlar. İzmir'deki Havaş gece yolcuları direk otobüs terminaline değil de, yarı yoldaki taksi durağına kadar getirip, yolcu oradan öteye taksiye binmeye mecbur ediliyor. Yani orada da işbirliği!" .. Ben, Atatürk Havalimanı'nda bu tür olaylara şahit olmadım. Havaş çalışanlarının hemen hepsini tanıyorum. Dürüst, efendi ve gayretli arkadaşlar. Ama, Havaş'ın verdiği hizmet Türkiye'yi çok yakından ilgilendiriyor. Çünkü onu kullananların çoğu yabancı misafirler. O yüzden olayların araştırılmasında, incelenmesinde ve varsa aksaklıkların derhal giderilmesinde fayda olduğu kanaati ile okuyucu mektubunun bir bölümünü buraya aldım. ------- Boeing ve Airbus Türkiye pazarı için kapışıyor... > Boeing Ticari Uçaklar, Avrupa ve Orta Asya'dan sorumlu Satış Başkan Yardımcısı Marlin Dailey: Türkiye'deki havayolu şirketleri orta ve uzun menzilli hatlarda en çok kârlılığı Boeing 787 ile elde edebilirler. > Airbus Pazar Araştırmasından Sorumlu Başkan Yardımcısı Laurent Rouaud: Önümüzdeki 20 yıl içinde Türk şirketleri 24 milyar dolar değerinde 263 adet uçak talep edecek. Bu uçaklardan en az %50'sinin Airbus olmasını istiyoruz. Sivil havacılıkta dünyanın en hızlı büyüyen ülkesi Türkiye uçak firmalarını harekete geçirdi. Avrupa'nın ve Amerika'nın iki dev temsilcisi Airbus ile Boeing Türkiye'deki pazara girebilmek için kıyasıya mücadele veriyor. Her iki şirket bir yandan birkaç milyar dolarlık siparişlerle tam kapasite çalışmaya devam ederken bir yandan da özellikle ekonomik verimliliği artırılmış yeni yeni ürünlerin arzını yapıyorlar. Her alanda rekabet Airbus, geçtiğimiz günlerde A380'ini tanıtarak büyük bir ilgi topladı. Özellikle uzun mesafeli uçuşlar için dizayn edilen bu uçak konforu, rahatlığı ve kapasitesi ile uzun mesafeli yolcu taşıyan firmalar tarafından kapışıldı. Boeing de boş durmadı. Uçuş teknolojileri konusunda hem fikir hem de ürün geliştirmede 'gözükara' bir yatırımcı olan Boeing, tüketici tercihleri doğrultusunda hareket ederek tek versiyon üç kategorili B 787'sini piyasa sürdü. Airbus, Boeing'in jumbo jeti 747'lerin saltanatına son vermek için piyasaya A380'i sürerken Boeign daha kurnaz bir taktikle hem uzun mesafe uçabilen hem de kısa mesafelerde bölgesel taşımacılık yapabilecek B 787'yi tanıttı. Airbus karşı atağa geçerek A 350 ile pazar rekabetini canlı tutmaya çalışıyor. "Yolcu trafiği hızla artıyor" Boeing'in Ticari Uçaklar, Avrupa ve Orta Asya'dan sorumlu Satış Başkan Yardımcısı Marlin Dailey Avrupa, Asya ve Afrika kıtalarının merkezinde bulunan Türkiye'deki havayolu şirketlerinin orta ve uzun menzilli hatlarda en çok kârlılığı Boeing 787 ile elde edebileceklerini söyledi. Boeing'in Türkiye'den sorumlu Satış Direktörü Aldo Basile ile birlikte Sultanahmet Four Seasons Hotel'de bir basın sohbet toplantısı düzenleyen Dailey B 787'nin verimlilik ve teknolojisi ile havacılık dünyasında dengeleri değiştireceğini belirtti. Marlin Dailey, "Dünyadaki yolcu trafiği hızlı bir artış eğiliminde. Rakamlar 2000 yılındaki seviyeyi geçmek üzere.Yaptığımız araştırmalara göre yolcular transit ve ara bağlantılı uçuşlar yerine mesafesi ne olursa olsun hareket ettiği yerden son varış noktasına direk uçmak istiyorlar.Boeing'in yeni versiyonu 787 Türkiye'ye orta ve uzun menzilli hatlarda yeni uçuş noktaları ekleme imkânı sağlayacak nitelikte" dedi. "Türkiye'ye bakım üssü kuracağız" Dailey, 787'nin ağırlıklı kompozit gövdesi sayesinde rutin bakımının rakiplerinden yüzde 30 daha kısa zamanda tamamlanacağını, uçağın daha uzun süre kullanılabileceğini ve havayollarının 787'nin operasyon, bakım ve yakıt giderlerindeki gözle görülür farkı sayesinde daha fazla kâr elde edebileceklerini iddia etti..Toplantıda kısa bir açıklama yapan Türkiye Satış Direktörü Aldo Basile ise THY'nin 51 uçaklık siparişte Boeing'in 15 uçakta kalmasını ellerinde o an için uçak bulunmamasına bağladı.Basile Tükiye'nin havacılıkta fevkalade gelişme gösterdiğini, kendilerinin Türk firmalara yardımcı olacaklarını ve özellikle bir bakım üssü kurarak Türkiye'nin bölge ülkelerin uçaklarına da bakım vererek para kazanmasını sağlayacaklarını ifade etti. "Teknoloji ve kalitede avantajlıyız" Airbus Pazar Araştırmasından Sorumlu Başkan Yardımcısı Laurent Rouaud, önümüzdeki 20 yıl içinde Türk şirketlerinin 24 milyar dolar değerinde 263 adet uçak talep edeceğini, bu uçaklardan en az yüzde 50'sinin Airbus olmasını istediklerini belirtti. Round, Türkiye'de hızla gelişen havacılık ve yeni firmaların sektöre girme isteğinin heyecan verici olduğunu söyledi. Airbus'un yeni jenerasyon uçakları ve şirketin pazarlama tekniklerini kamuoyuna aktaran Laurent Rouaud Boeing'le yaşadıkları rekabete de değinerek, "Bizim teknoloji, kalite ve tasarruf yönünden avantajlı duruma geçtiğimiz kesin. Özellikle A380'imizle Boeing 747'nin saltanatına son verdik" dedi. "Türkiye ile iş birliğinden memnunuz" Rouaud, Türkiye'de uzun bir geçmişleri olduğunu, THY'nin ilk Airbus'ı 1984'de aldığını, son 4-5 yılda Airbus filosunun ikiye katlandığını anlattı.THY'nin son 36 uçaklık siparişinin Airbus için çok önemli olduğunu, Türkiye'de teslim edilen ve teslim edilecek uçak pazarının yüzde 50'sine sahip bulunduklarını aktaran Rouaud, TAI ile ilk endüstriyel anlaşmayı 1998'de yaptıklarını söyledi. Bu şirketin A320 için yer panelleri ürettiğini, geçen yıl anlaşmayı uzattıklarını ve yeni kontratın değerinin 100 milyon dolar olduğunu belirten Rouaud, İzmir'de 2003 yılında kurulan PFW Havacılık Sanayii şirketinin de bazı tanklar ve A320 için zemin yapıları ürettiğini bildirdi.TAI'den her yıl 17 milyon dolar değerinde alım yaptıklarını kaydeden Rouaud, Türkiye ile endüstriyel işbirliğinden çok memnun olduklarını ifade etti. '11 Eylül'de bile dinamik pazardınız' Airbus Pazar Araştırmasından Sorumlu Başkan Yardımcısı Laurent Rouaud, Türkiye'nin uluslararası pazardaki varlığının yüzde 21 arttığını ve ortalama yüzde 14 artış ile Avrupa'daki genel hava trafiğinde yakalanan yüzde 13'lük artışın önüne geçtiğini söyledi. Rouaud, "Türk pazarı 11 Eylül'den sonraki dönemde bile dinamik pazar olmayı sürdürdü. Türkiye, bu yıl dünyanın en hızlı gelişen 5'inci ekonomisi olacak. İktisatçılar, enflasyon probleminin çözüldüğünü, ekonominin sağlıklı gelişme gösterdiğini düşünüyorlar. Avrupa'da en güçlü ekonomik büyümeyi Türkiye'de göreceğiz. Büyüme İngiltere ve Fransa'nın önünde olacak. Önümüzdeki 5 yıl içinde Türkiye'de büyümenin yüzde 5'in üzerinde olması bekleniyor" dedi "STRATEJİ HATASI BİZE YARADI" Airbus'tan hiç söz etmeyen Dailey sorular üzerine Airbus'ın ürün gamında strateji hatası yaptığını, büyük gövdeli ve uzun menzilli uçak geliştirmek için yapılan çalışma ile bir yerde Boeing'in 787'yi pazara sürmesini ve müşteri portföyünü genişletmesini sağladığını belirtti. Bu iddiasını, Airbus'ın teknolojik yenileme yapmadan bir takım düzenlemeler yaparak A350'yi pazara sürmeye çalışmasına bağlayan Dailey bu ürünün kendilerinin geliştirdiği 787''nin yerini alamıyacağını ve bir ara Airbus'a kaptırdıkları pazarda yeniden öne geçmeye başladıklarını söyledi. Marline Dailey Paris'te başlayan Paris Air Show fuarında Türk yetkililerle bir araya geleceklerini ve THY'ye B787 DreamLiner satışını görüşeceklerini belirtti. ------------------------- Paris'te düello Havacılık endüstrisinin devleri 13-19 Haziran tarihleri arasında Paris'in Le Bourget Havalimanı'ndaki "46. International Paris Air Show" fuarında gövde gösterisine çıktı. Ziyaretçilerine kapılarını dün sabah açan fuarda Avrupalıların medarı iftiharı Airbus, A380'i ile büyük sükse yapmayı planlarken, Amerika'nın ve sivil havacılığın ilklerinden Boeing'te 777-240LR'ı ile bütün ilgileri üzerine çekmeyi planlıyor. Bu sene Türkiye'den CNR, Kale Kalıp, MNG, Turbo Mak-EJS, TUSAŞ (TAİ-TEİ) ve THY Teknik olarak 6 firmamızın katıldığı fuarda 827'si ev sahibi Fransızların olmak üzere toplam 1938 firma ürünlerini sunacak.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.