Dış piyasalarda yaşanan "mortgage dalgası"nın üstüne "AK Parti'yi kapatma" dalgası eklenince, Türk toplumu; sırılsıklam ıslanıp bunalıma girdi. Fertler, firmalar ve kamu... hepsi başını suyun üstünde tutma telaşında şimdi. Çifte krizin ardından talepler ertelendi, piyasa daraldı! Böyle bir durumda köşe yazarı olan kişinin ne yapması lazım? Bendeniz şahsen hem kendim, hem okuyucum için moral verici bir şeyler aramaya başladım. Buldum da. Önceki gün gittiğim iki toplantıda buldum bu morali. Birisi Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir'in yeni ürün tanıtımı için yaptığı basın toplantısı idi. Bir diğeri de Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) toplantısı. Arçelik'in yeni ürünü Divide&Cool (DAC). Bölünebilir soğutma teknolojisi yani. Gerçek bir teknoloji harikası. 3 sene süren bir araştırma sonucu ortaya çıkan bu ürün, tam bir modern kiler. 680 litre hacmi var bir kere. Bir buzdolabı motoru (kompresör) ile yedi farklı kabini soğutuyor; hem de yüzde 30 elektrik tasarrufu sağlayarak. Dizaynı da mükemmel. Kompresörü isteyen bina dışına bile koyabiliyor. Ses yok. Gürültü yok. Soğutma kabinleri ise birbirinden bağımsız ve istenilen yere monte edilebiliyor. İster tezgâh altına koy, ister dolap şeklinde dik yerleştir. Özdemir, bu ürünü Batı Avrupa ülkelerine satacaklarını söyledi. Müşteri kapıya gelmiş zaten. DAC soğutma sistemi o kadar kullanışlı ki, babanın oğluna sat. Özdemir, iç piyasadaki durgunluğun baharda açılacağını söyledi ayrıca. Arçelik, Türkiye'nin dünya patent ligine giren tek şirketi. Dünya Ar-Ge liginde de önemli bir yeri var Arçelik'in: Dünyada Ar-Ge'ye en çok kaynak ayıran bin şirketten biri. Vurgulamak istediğim esas konu bu işte: Ar-Ge. Arçelik Ar-Ge'ye yatırım yapmasaydı bu başarıyı elde edebilir miydi? Ne diyeyim: Darısı diğer şirketlerimizin başına! Bugün 100'den fazla ülkede 280 milyon ev Arçelik ürünü kullanıyor. Neden? Arçelik'in Ar-Ge'ye ayırdığı fon sayesinde tabii. Gelelim BMD cenahına. Çatısı altında 127 şirket ve 250 marka barındıran bu dernek, yeni yönetimiyle atağa geçti ve dünya markası olmaya namzet firmaların önünü açmaya çalışıyor. Marka olmak kolay değil. Firma ve ürünün marka olması yetmiyor çünkü. O ürünün tasarım, satış, pazarlama ve vitrin tasarımında da marka olması gerekiyor. Hasılı, beraberinde yeni bir hayat tarzı getirmesi lazım. Ekrem Akyiğit'in başkanlığındaki BMD işte bunu yapmaya çalışıyor. Yılmadan, bezginlik göstermeden; engelleri birer birer aşma azmiyle hem de.