'Müşteri hayat kaynağıdır'

A -
A +

Ağabeyimden tavsiyelerini istedim. Bana, "Pazarlama veya pazarolanın esasları yani pazarlamaya giriş gibi aydınlatıcı esas bilgiler, çevremizde ve günümüzde yaşanan olaylarla desteklenerek ortaya konmalı. Kitapta dergide geçmiş olabilir ama 'et-tekrar-ü ahsen velev kâne yüzseksen'. Yani benim gibi çok okur az anlar kişiler için (estağfirullah), ne demiştik diye diye ilminin can alıcı noktalarını kafalara vura vura zikretmeli. Yani demem o ki bildiğin şeylerden devamlı yaz" dedi. Peki, diyorum. Bir kitaptan aktaracağım aşağıdaki sözler benim de yıllardır her fırsatta dile getirdiğim mesajları içeriyor. Tamamının altına imzamı atarım. Bu laflar o kadar okkalı ki, ağabeyimin dediği gibi, arada sırada ısıtıp ısıtıp tekrar tekrar yayınlansa yeridir. "Müşteri, bir şirketin hayat kaynağıdır. Bunu iyi kötü herkes bilir. Sonuçta herkes 'müşteri kraldır', 'velinimettir', 'asıl patron müşteridir', 'biz müşteri için varız' türü tümceleri bir kez olsun kullanmış veya duymuştur. Ancak çalışanların çok ama çok azı şirketlerinde bu deyişlere inandıklarını göstermek için bir şeyler yaparlar. Genel olarak, bir şef ya da müdür yükseldikçe, firma büyüdükçe, mevcut veya potansiyel müşterilerle irtibatları azalır. Üst düzey yöneticiler şirketleri yapılandırırlar, iş bölümünü düzenlerler ve sorun anında müşteriyle daha yakın makamları gösterip, "onlar müşteriye benden iki üç kat daha yakın" diyerek işin içinden çıkarlar. Lafa bakın! Müşteri ile şirketteki hiç kimse arasında mesafe olamaz. Dolayısıyla kimse ne iki kat yakın, ne üç kat uzak olabilir. Müşteri edinmek ve elde tutmak için niçin bu kadar az insan 'gerçekten' çalışır? Çünkü müşteri ile uğraşmak zordur. Müşteriler satıcıları tersler, pazarlık yapar, olmayacak taleplerde bulunur, her istekleri yerine getirilsin ister ve tüm bunların üzerine sadık olmak için de bir mecburiyet hissetmez. Öte yanda masa başı işleri daha kolay, daha kurumsal ve insanın başını daha az ağrıtacak görevler içerir. Hem bugünün, hem de yarının müşterileriyle irtibat halinde olmalısınız. Onlar bir yerde (sizin için) yeni ürünler ve yeni buluşlar için fikir üretirler. Ürünlerinizin kalite ve zamanlaması konularında size erken uyarı sinyalleri gönderirler. Rakipleriniz hakkında bilgi sahibidirler. Müşterinizi tanımak, müşterinizi bilmek, geleceğinizi bilmektir. Dolayısıyla, başarılı olmak isteyen bir şirkette, müşteri önünde sorumluluktan kaçmak yerine müşteriden gelecek telefon çaldığında, bir düzine insanın o ahizeyi kaldırmak üzere yerinden fırlaması gerekir. Müşteri gerçekten de kraldır. Geleceğin başkanı veya CEO adayı ise, müşterinin kral olduğu gibi aynı zamanda nasıl kral yapabildiğini anlayan kişidir." Bu satırlar, Jeffrey J. Fox imzalı, "CEO Olmaya Giden Yol-Bir Kurumun En Üst Basamağına Yükselebilmenin Kuralları"nın 7-8. sayfalarından alındı. Özellikle genç okuyucularımın bu kitabı (0 224 236 41 31) okumaları hepimizin hayrına. Kitap, bir tavsiyeler kitabı. Açık, net, dolaysız, dürüst, eleştirme amacı gütmeyen ve okuması, sindirmesi ve uygulaması kolay öğretilerden oluşuyor. Kendisi ve ülkesi için 'iş yapmayı ve işini geliştirmeyi' hedefleyenlere hararetle öneriyorum. Yatırımları boşa gitmeyecek.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.