Pazarlama Müzeleri

A -
A +

Tarih, sanat, edebiyat ve bilimle ilgili değerli eserlerin sergilendiği yapı veya mekânlar olarak müzeler, günümüzde hemen her alanda, geçmişten geleceğe yeni fikirler ve ilhamlar veren bir iş ve dikkate değer bir piyasa haline geldi. "Müzelik olmak" tabiri, halk dilinde, eskimişliği, geçmişi ve işe yaramazlığı îmâ etse de; müzelik eşyadan, insanlardan, partilerden, anlayışlardan, hattâ, müzelik pazarlama ve pazarlamacılardan söz edilse de, müzecilik nispeten yeni bir olgu. Pazarlama, hayatın bir gerçeği olarak hemen her şeyden kendine bir pay, bir malzeme çıkarmaya bakıyor. Bu bağlamda, müzeler de dikkatlerden kaçmıyor; müze ve pazarlama ikilisi giderek daha fazla konuşulur oluyor. Bir yandan müzeler pazarlanırken, diğer yandan pazarlamada müzeler de kullanılıyor. Klasik müzeler yanında, özel firmaların oluşturdukları "firma müzeleri" de çoğalıyor. Dünya çapında firmalar markaları kadar, nesiller boyu anlatılagelen hikâyeleri ve bu hikâyeleri yaşattıkları müzeleriyle de gönüllerde yer tutuyor. Batıda, Mercedes-Benz, BMW, Harley-Davidson, John Deere, Coca Cola, Hershey, HSBC ve daha nice firma, milyonlarca turistin ziyaret ettiği müzelere sahip. Bizde ise ancak bir iki holdingin müzesi var. Firmalar ve pazarlama yönetimleri müzelerle şimdilik sadece sosyal sorumluluk, sponsorluk ve benzeri destekler kapsamında ilgili görünüyorlar. Ama bu yetmiyor, pazarlama ve müze ilişkisi daha ötelere götürülmeyi bekliyor. Her alanda, her konuda, her sektörde daha fazla "firma müzesine" ihtiyacımız var. Firma müzeleri, firmanın tarihini ve kültürünü yansıtarak markaya güç katıyor, müşterileriyle ve personeliyle ilişkilerini ve bağlılıklarını derinleştiriyor, nesilleri geleceğe hazırlıyor; üstüne üstlük, ziyaretçileri üzerinden para da kazanıyorlar. Güzelim memleketimizin her köşesi bir açıkhava müzesi. Nereyi kazsan, nereye el atsan tarih... Bunların her biri değerlendirilmeyi, birer iş ve birer işletme olarak ele alınmayı bekliyor. Kökü olmayanın tarihi, tarihi olmayanın geleceği olmuyor. Geleceğine değer vermeyenler müzelerine de değer vermiyor. Firmalarımızın rüştünü ispatlamaları için firma müzelerine, pazarlama biliminin rüştünü ispatlaması için de pazarlama müzelerine ihtiyacımız var. > (Pazarola, pazar günleri yayınlanır.)

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.