BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Uykudan kaçan çocuğunuza yenilmeyin

Uykudan kaçan çocuğunuza yenilmeyin

Çocuğunuz gece boyunca tekrar tekrar mı kalkıyor? En önemlisi yatmak mı istemiyor? Hiç korkmayın... Hem o, hem de siz mışıl mışıl uyuyabilirsiniz. Nasıl mı?... İşte cavaplar...



İSTANBUL - Hepimiz gece boyunca defalarca uyanırız, ardından güvende olduğumuzu görüp uyumaya devam ederiz. Sadece birkaç saniye sürdüğü için çoğumuz uyandığımızın farkına bile varmayız. Bu durum tek bir farkla çocuklar için de geçerli. Onlar uykuya geçerken yine başlangıçtaki şartların yerinde olmasını istiyor. Bunlar kucağa alınma, ayakta sallanma, biberon veya emzikle uyuma, anne sütü emme gibi anne ve babanın uyku düzenini bozabilecek her türlü şart olabilir. Bu sebeple çocuğun tek başına uyumayı öğrenmesi büyük önem taşıyor. Birkaç gün zorlanırsınız Türkiye Hastanesi Çocuk Hastalıkları Uzmanı Dr. Şükrü Cido, uyku problemi yaşayan çocukların ailelerine şu tavsiyelerde bulunuyor: “Bu durumda her ailenin yapısına ve isteklerine göre farklı metodlar denenebilir. En önemli nokta, çocuğun yatağa uykusu gelmişken, ancak uyanıkken konması ve kendi kendine uykuya dalmayı öğrenmesidir. Uyku alışkanlığının değiştirilmesinde ilk birkaç gün zor anlar yaşanabilir. Ancak daha sonra hem sizi hem de çocuğunuzu güzel bir uyku bekliyor.” Her gece saat sendromu Bebeklik çağında gece boyunca sık sık uyanma gözlenir. Bebeklerin belli bir miktarda süt içmeden veya mama yemeden uykuya dönmediklerini belirten Dr. Cido, “6. aydan sonra gece uyku sırasında beslenme ihtiyaçları yoktur. Daha çok anneyle arasında keyifli bir bağlantı olarak kabul edilir. Gerek uyanık geçirilen süreye bağlı gerekse de altının daha sık ıslanmasına bağlı uykusu bölünebilir. Bu çocuklarda geceleri içilen sıvı miktarı yavaş yavaş azaltılmalıdır. Beslenme aralıkları uzatılmaya çalışılmalıdır. Her şartta çocuğunuz bu isteğinde diretirse, verilen sıvı sulandırılabilir. Her geçen gün daha çok sulandırdığınız süt veya meyve suyu artık cazibesini kaybettiğinde gece uykusu daha az bölünecektir. Altıncı ayda bebeğiniz gece aralıksız 9-10 saat uyuyabilecektir” şeklinde bilgi verdi. Çoğu ailede akşamları çocuğun uyku zamanı geldiğinde evde büyük bir gerginlik yaşandığına dikkat çeken Dr. Cido, “En sık 3 ile 6 yaş arasında olmak üzere 2 yaşından sonra uyku zamanı, uyumamak için bahanelerin bulunmaya çalışıldığı, çocuğun bu konuda sınır tanımadığı bir dönem haline geliyor” dedi. Şartlardan taviz vermeyin Biraz daha televizyon seyretmek, bir masal daha dinlemek, tekrarlayan ‘iyi geceler’ öpücükleri, bir bardak su, tuvalete gitme isteği gibi her türlü bahanenin çocuklar tarafından sıklıkla kullanıldığını kaydeden Dr. Cido, “Bunlar özellikle çocuğun ebeveynlerine kabul ettireceğine inandığı bahanelerdir. Eğer yatma vakti ile ilgili şartlar kesin olarak konmaz veya bu şartların uygulanmasında kararlı ve istikrarlı davranılmaz ise çocuk her gece daha geç saatte yatmak isteyecek ve kendisi için gerekli olan süre uyuyamayacaktır. Ancak genel olarak uyku zamanı için belirli şartlar olmalı, ebeveynler ortak hareket etmeli ve kararlı bir tutum sergilemeliler” diye konuştu. Uyku öncesi pratik bilgiler * Yatma zamanı ile ilgili protestoları duymayın. * Çocuğunuzu uykusu geldiğinde, ancak uyanıkken yatırın. * Her sabah aynı saatte kalkmasını sağlayın (hafta sonları dahil). * Her gün açık havada bir süre oynamasına ve güneş ışığı ile temasına fırsat verin. * Emzik, biberon, ayakta sallama gibi metodlardan kaçının. * Zaman içinde çocuğunuzun yatma saatini birkaç günde bir 15 dakika erkene alın. Ancak bu konuda acele etmeyin. * Sizden gece boyunca ayrı kalma endişesini azaltacak en sevdiği oyuncağı veya battaniyesi ile uyumasına izin verin. * Uyumadan önce onu canlandıracak oyunlardan kaçının. * Gece uyandığında da onu sık sık uyanmaya teşvik edecek şekilde eğlenceli olmayın. * Yatak odasında televizyon bulundurmayın. * Uyumadan 3-4 saat önce kola, çay gibi kafeinli içeceklere izin vermeyin. * Çocuğunuzu yatırdıktan sonra ara ara kontrol edin. Bu çocuğa güven verdiği gibi şartlarınızdaki ciddiyeti de anlatacaktır. * Çocuğunuz şartlarınıza uyduğunda onu ödüllendirin. * Şartlarınızı siz dahil çocuğun bakımı ile ilgilenen herkes tarafından aynı ciddiyet ve kararlılıkta uygulanmasını sağlayın. * Bütün bu tavsiyeleri denemenize rağmen çocuğunuzun uykuya geçişinde ve uykuyu devam ettirmesinde düzelme sağlayamazsınız cesaretinizi kaybetmeden bir uzmana danışın.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT