BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Midenizi zorlamayın

Midenizi zorlamayın

Kurban etlerini tüketmeden önce 24 saat bekletin ve günlük 100 gramdan fazla yemeyin



> Harun Yerebakan İSTANBUL- Beslenmenin en önemli kaynaklarından biri olan etlerin; tüketim miktarı, pişirme ve saklama metodları etin sağlık açısından yararlılığını etkileyen en önemli unsurlardan olduğu belirtildi. Türkiye Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Bahattin Arslan, Kurban Bayramı’nda et tüketiminin üst seviyelere çıkması, çeşitli sağlık problemlerine yol açabileceğinden etlerin saklanması ve pişirilmesi sürecinde dikkat etmemiz gereken beslenme kurallarını anlattı: Buzdolabında bekletin > Hayvan kesildikten sonra da devam eden kas hareketleri dolayısıyla, ette meydana gelen ölüm katılığı denen sertliğin geçmesi ve etin yumuşaması için etin 0 santigrat derecede 10-15 gün bekletilmesi gerekiyor. > Saklamak istediğimiz etleri tek kullanımlık küçük parçalara ayırıp hava almayacak şekilde poşetledikten sonra -2 derecede 1 ay saklayın. > Eti mümkün oldukça kıyma değil de büyük kuşbaşı şeklinde paketleyin. > Çiğ haldeki kıymayı en geç bir gün içerisinde tüketin. > Donmuş etleri buzdolabının alt gözünde, mikrodalgada ve soğuk suda çözdürerek kullanmalıyız aksi takdirde üzerinde mikroorganizmalar üreyebilir. > Çözülen etleri kesinlikle tekrardan dondurmayın. > Kestiğiniz kurban etinden mutlaka yemek istiyorsanız buzdolabında 0-1 derecede bir gün bekletin. Taze etleri kızartmayın > Mangalda kebap yaparken, kömür tamamen kor haline gelip alevi geçtikten sonra eti pişirmeye başlayınız ve sürekli çevirerek suyunun ateşe düşmesini engelleyiniz. > Etleri orta ısıda içerisi de pişinceye kadar ateşte tutun. > Yeni kesilmiş hayvan etleri sertliğini koruduğu için hemen pişirmeyin. > Ne türlü pişirme yaparsanız yapın etin yağlı kısmını üst tarafa gelecek şekilde pişirin. > Taze etleri kızartmayınız. Sağlık açısından fırınlama, haşlama veya ızgara yaparak tüketin ve yanında mutlaka sebze yiyin. > Etleri dumanlı ateşte ve suyu ateşe akacak şekilde pişirmeyin, çünkü kanserojen maddeler oluşabilir. Fazlası tehlikeli Sağlıklı büyüme, gelişme ve kan hücrelerinin yapımı için içerdiği yüksek kalitedeki besin öğelerine ihtiyaç duyulan etin fazlası da sağlık için tehlike oluşturduğuna dikkat çeken Diyet Uzmanı Arslan, sağlıklı bir yetişkinin günlük 100 gram kadar et tüketmesi ihtiyacı karşıladığını söyledi. Arslan, kötü kolesterol değerini yükselterek kalp damarlarını tıkayabileceğini de hatırlatarak: “Ürik asit miktarını artırarak eklemlerde ağrılara, sindirimi zor olduğu için de mide problemlerine sebep olur. Lif içermeyen bir gıda olduğu için kabızlık yapabilir. Kızarmış ve yanmış etler mide ve bağırsaklarda kanserojen yapıların oluşmasına sebep olabilir.” “Sebzeyi ihmal etmeyin” Kurban Bayramı sofralarında kırmızı etin yanı sıra sebze yemekleri, salata ve meyvenin de tüketilmesi öneriliyor. Beslenme ve Diyet Uzmanı Özlem Sert, bayramlarda psikolojik olarak daha fazla yemek yenmesi hissi olduğunu söyleyerek, ağır ve aşırı yemek yenmesi halinde sindirim zorlukları, gaz sıkıntısı, hazımsızlık, mide bulantısı ve ani tansiyon yükselmesi gibi rahatsızlıklar görülebildiğini belirtti. Kalp, şeker, tansiyon hastalarının normal beslenme düzeninin dışına çıkmamaları gerektiğini de ifade eden Sert, “Kırmızı etteki doymuş yağ oranının fazla olması kalp damar sağlığını tehdit edici olabilir. Tüketilecekse de ızgara, buğulama veya haşlama olarak ve yanında sebze yemeği ve salata ile tüketilmelidir. Bayramın ardından midenin dinlenmesi için bir öğün sadece çorba ve salata, diğer ana öğünde ise etli sebze yemeği yenmeli. Çay, kahve, kola gibi kafeinli içecekler fazla tüketilmemeli. Bitki çaylarından özellikle rezene çayından destek alınmalı. Tokluk hissinin 20 dakikada hissedilmesinden dolayı yemekler yavaş yavaş yenmeli.”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT