ÖNDER ÇELİK

Türk moda endüstrisinin dünyaya tanıtılmasında en önemli uluslararası etkinlik olarak kabul edilen Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul (MBFWI) başladı. Ocak ayında gerçekleştirilmesi planlanan ancak yaşanan terör saldırıları nedeniyle ertelenen etkinlik, Beyoğlu Grand Pera’da 24 Mart’a kadar sürecek. İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Beyoğlu Belediye Başkanı Ahmet Misbah Demircan, MBFWI Komite Başkanı Volkan Atik, Moda Tasarımcıları Derneği (MTD) Başkanı Mehtap Elaidi, Hazırgiyim Sektör Kurulu eski Başkanı Ahmet Akbalık ile İstanbul Moda Akademisi (İMA) Direktörü Seda Lafçı’nın katılımıyla düzenlenen toplantıda dokuzuncu sezonuna giren MBFWI hakkında bilgi verildi.
MODA HAFTASI KALDIRAÇ OLACAK
İstanbul’u bölgenin moda merkezi yapma stratejisiyle 2009’da başladıkları moda haftasının 16’ncısını yaptıklarını belirten İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, küresel hazır giyim devlerinin gözünün bir hafta boyunca Türkiye’nin üzerinde olacağını söyledi. Hazır giyim ve konfeksiyonun; üretimde, istihdamda, ihracatta, katma değerde yıllardır ülke ekonomisinin gurur kaynağı olduğunu kaydeden Tanrıverdi, “Sadece üretim tarafında 500 bine yakın istihdamımız, yıllık 17 milyar dolara ulaşan ihracatımız var. Bu rakamın yüzde 15’ini, yani 2,5 milyar doların üzerinde bir kısmını markalı ürünler oluşturuyor. Dünyanın yedinci büyük hazır giyim tedarikçisi olarak elbette hem toplam ihracatımızı hem de markalı ürünlerin payını yeterli görmüyoruz. Hedefi tutturabilmek için markalı ürün ihracatımızı en az 2 katına çıkarmalıyız” dedi. Bunun yolunun tasarıma odaklanmaktan, katma değerli üretimi arttırmaktan geçtiğine işaret eden Tanrıverdi, şöyle devam etti: “Avrupa’daki en büyük rakibimiz İtalya bir kilogram hazır giyim ihracatına karşılık 50 doların üzerinde gelir elde ederken biz henüz 20 dolarlardayız. Halen 17 milyar dolar olan ihracatımızı orta vadede 30 milyar doların üzerine  çıkarmak istiyoruz. Hedefimize ulaşmak için MBFWI’yı  kaldıraç olarak kullanacağız. Tasarıma odaklanarak, diğer sektörlerin ulaşamayacağı bir hızda kg başına ihracatımızı yüzde 100 artırıp 40 dolarlara çıkarabiliriz.” 

110 ülkede 2 bin 500  Türk tabelası var

BMD Başkanı Sinan Öncel, büyük bölümü hazır giyim olmak üzere 110 ülkede 99 Türk markasının 2 bin 500 tane ‘Türk’ tabelasıyla mağazası olduğunu söyledi.  “Bu yıl o tabelalara 500 tane daha eklenecek” diyen Öncel, 3 yıl içinde 2 bin 500’e yakın tabelanın daha yurt dışında boy göstereceğini kaydetti. Öncel, “Bu bizim için gurur verici durum. 12 bin 500 tane satış noktasında varız. İnşallah  Türk markaları olarak Türk tasarımcılarıyla beraber daha güzel çalışmalar yapma azmindeyiz” değerlendirmesini yaptı.

SEDA LAFÇI: MBFWI özellikle genç tasarımcıların mutlaka yer almayı hedefledikleri bir platform olmalı. Zira  MBFWI bu misyonla her geçen gün daha da güçleniyor. 

AHMET M. DEMİRCAN: 
2004’te Beyoğlu’nda Taksim dışında alan yoktu. 4.500 esnaf, 6 bin yatak, 82 bin çalışan vardı. Beyoğlu eğlenceyle anılıyordu. Oysa Beyoğlu; kültürün, sanatın, modanın merkeziydi. O zaman bir hedef koymuştuk. Şimdi; 45 bin yatak, 19 bin esnaf, 200 bin çalışanımız var.

 

MEHTAP ELAİDİ:  MBFWI, bölgenin en büyük uluslararası moda etkinliği oldu. Türkiye’de tasarım ve hazır giyimin global ölçekte yer almasına katkıda bulunuyoruz.

 

AHMET AKBALIK:  İstanbul’u modanın merkezi, Anadolu’yu da üretim merkezi yapacağız diye yola çıktık. 
Şimdi onun meyvesini alıyoruz. 

 

VOLKAN ATİK: Üretim, tasarım ve mağazacılıkta 2 milyondan fazla insanımız istihdam ediliyor. 6-7 yılda en az 1 milyon insanımızı bu yapıya dahil edeceğiz.