Gelecek yakıt pilinde gözler Türk 'bor'unda

A -
A +

Otomotiv endüstrisi, elektrikli otomobillerin önündeki en büyük engel olan 'kısa menzil problemi'ni 'yakıt pilleri'yle çözmeye hazırlanıyor. Türkiye'nin dünya rezervlerinin yüzde 72'sine sahip olduğu bor madeninin de kullanıldığı yakıt pilleri konusundaki çalışmalar bütün hızıyla sürüyor. Son olarak Honda, Amerikan Enerji Dairesi'nin yürüttüğü H2USA isimli oluşuma katılarak, bu yöndeki çalışmalara destek vermeye karar verdi. H2USA bünyesinde barındırdığı Toyota, Daimler Mercedes, GM, Hyundai, Nissan ve daha pek çok markayla bu konuda araştırmalar gerçekleştiriyor. Hond ise, FCX Clarity modeliyle 1999 yılından bu yana yakıt hücreli otomobilin üretimini yapıyor. Şimdilik pahalı bir teknolojiye sahip olan yakıt hücreli pillerin en büyük avantajı ise, araca sağladığı menzilin benzinli bir otomobille aynı olması. Çevre açısından en büyük kazanç ise, egzozdan sadece su buharının çıkması... Hidrojen ve oksijenin bor gibi katalizörlerle tepkimeye girerek elektrik üretilmesi ise Türkiye'yi ön plana çıkarıyor. Çünkü Türkiye Amerika'dan sonra en büyük bor rezervlerine sahip ülke. Dünya üzerindeki Bor'un 4'te üçünden fazlasının Türkiye'de bulunduğu göz önüne alınırsa, yakıt pilli araçlar yollara çıkmaya başladığında, bugün petrol neyse bor da öyle olacak. Şu anda dünya bor pazarından sadece yüzde 5 pay alan Türkiye'nin yakıt pilli araçların artmasıyla birlikte, pastanın dilimini bir hayli büyütmesi bekleniyor. H2USA yetkililerine göre, yakıt pili kullanan araçlar yakın bir geçmişte yaygınlaşacak. Yapılan araştırmalara göre ise bu teknolojinin çok daha ucuzlayacağı belirtiliyor.


 
Hidrojenli otomobil nasıl çalışıyor?
Rezervlerinin azalması ve oluşturduğu çevre tahribatı sebebiyle petrol yerine alternatif kaynaklara yönelen üreticiler, çözüm olarak hidrojeni ön plana çıkarıyor. Yandığında sadece su buharı üreten hidrojen ancak üretilmesi zor bir kaynak. Elektroliz yöntemiyle de elde edilen hidojen ayrıca ağır petrol kalıntıları ve kömürden de çıkarılabiliyor. Ancak bunlar hem zahmetli hem de pahalı. Pratik yöntemler ise, sıkıştırılmış gaz şeklinde, sıvı halde ve metal hidritler şeklinde depolama olarak öne çıkıyor. Bunlar arasında ise metal hidrit en ucuz yöntem. İşte tam burada Türkiye devreye giriyor. Çünkü metal hidritlerde kullanılan bor hidrit'in hammaddesi olan bor rezervlerinin 4'te üçü ülkemizde. Bor hidritli bir yakıt pilinin çalışma prensibi ise şöyle; Aracın deposuna aktarılan sodyum borhidrit yakıtı, su ile reaksiyona girerek hidrojen üretin. Hidrojen ise yakıt pilini besleyerek elektrik üretir. Üretilen elektrik ise, motoru çevirerek araca hareket sağlar. Bir diğer yöntemde ise, aracın deposuna direkt hidrojen yükleniyor ve elektrik üretiliyor. Ancak bu durumda da başka yerde üretilecek hidrojen için yine bor madeni ön plana çıkıyor. 

 
Elektrikli Audi A7 ağustosa hazır
Hidrojen kullanan yakıt pilli otomobillere her geçen gün yeni markalar ekleniyor.?Audi de, A7 modelinin ağustos ayına kadar yakıt pilli versiyonunu üreteceğini açıkladı. Yakıt pili teknolojisinin ucuzlayacağını belirten Audi yetkilileri, dolum işlemlerinin ise LPG ve benzin kadar kolay olacağını vurguluyor. Ford, Nissan ve Mercedes araştırmacıları ise 2017 yılına kadar bu araçların sayısının bir hayli artacağını kaydediyor.

 
GÜCÜ 2.400 CC'LİK MOTORA EŞ DEĞER
Yakıt pilli kullanan FCX Clarity modeliyle, 1999 yılından bu yana araştırmalarını sürdüren Honda'ya göre de, bu teknoloji geleceğin alternatif yakıtı. Standart bir yakıt pili kullanan aracın motoru ise 2.400 cc'lik benzinli bir üniteyle eş değer olarak açıklanıyor.

 
205 GTi 5 MİLYONDAN FAZLA SATMIŞTI
Yeni?208'in?tanıtımını?Peugeot?Türkiye?Genel?Müdürü?Marc?Bergeretti gerçekleştirdi. Bergeretti, 208'in?Peugeot'nun efsanelerinden 205 GTi gibi başarılı bir satış grafiğine ulaşacağına?dikkat?çekti.?205?GTi,?1983-1998?yılları?arasında?5?milyon?278?bin?adet üretilmişti.

58 BİN LİRAYA YARIŞ OTOMOBİLİ
Efsane 208 GTi ile yeniden doğdu
200 HP'lik yüksek basınçlı turbo motorla donatılan 208 GTi, sportif B segmentine iddialı giriş yaptı
Geçtiğimiz yıl gerçekleştirilen lansmandan itibaren 300 bin adetlik üretim rakamına ulaşan Peugeot 208, GTi modeliyle sportif B segmentine hızlı bir giriş yapıyor. 1.6 THP 200 HP benzinli motora sahip olan 208 GTi, Türkiye pazarına 57 bin 900 TL'den başlayan fiyatlarla sunuldu. Kısaltılmış 6 ileri vitesli mekanik şanzıman ile eşleşen motor, araca maksimum 275 Nm tork sağlıyor. 0'dan 100 km'ye 6.8 saniyede ulaşan 208 GTi, ahenkli motor sesiyle de gençlerin gözdesi olacağa benziyor. Araçta, gündüz ve gece dikkatleri çeken ön yüzün ışıklı imzası yeni nesil halojen farlarla daha da belirginleşiyor. Dikdörtgen bir yapıya sahip olan farlarda, sinyal lambalarında ve gündüz aydınlatma sisteminde LED teknolojisi kullanılıyor. Genişletilmiş krom çıta, farları ön plana çıkarırken, seride ilk defa kullanılan örgülü kaplama ise aracın dinamizmine katkıda bulunuyor. 208 GTi üzerinde, parlak siyah ızgara ve parlak krom kaplamaları ile dikkat çekiyor. Otomobilin kapısı açıldığında ise dışarıdaki detayların iç mekâna da yansıdığı görülüyor. Eşikten itibaren, kabartma harfli Peugeot yazısı ile iç mekân tamamen sportif bir görüntü sunuyor. Kabinde kırmızı, siyah ve saten krom renkler ağırlık basıyor. Seçilen karoseri rengi hangisi olursa olsun, detaylardaki kırmızı renkler otomobili karakterize ediyor: Fren kaliperleri, panjur alt çıtası, arka kanat ve panjurdaki Peugeot yazısı ise araca farklı bir şıklık katıyor.

 
CHEVROLET'NİN YENİ SUV'U
Trax, Euro NCAP'ten 5 YILDIZLA GEÇTİ
Chevrolet'nin yeni küçük SUV modeli Trax, Euro NCAP'in  2013 yılında yenilenen araç güvenlik testinden beş yıldız aldı. Böylece, Trax; Aveo, Volt, Cruze, Orlando, Malibu ve Captiva'dan sonra markanın Euro NCAP'te beş yıldız alan yedinci modeli oldu. Trax, yetişkin yolcu güvenliği kategorisinde aldığı yüzde 94'lük değerlendirme ile sınıfının en güvenli araçlarından birisi oldu. 

 
36 BİN TL'YE YOLLARDA
Zenith ön camlı C3 yeni yüzüyle geldi
Citroen'in farklı tasarımı ile öne çıkan modeli C3 yenilenen yüzüyle pazardaki yerini aldı. Markanın "Creative Technologie" imzasını vurgulayan C3'ün yeni ön bölümü, LED gündüz sürüş farları ile daha çekici bir görünüme sahip oldu.  Citroën C3'ü diğer otomobillerden farklı kılan en büyük özelliği ise görüş açısını maksimuma çıkaran "Zenith" ön camı. "Visiodrive" özelliği sayesinde yuvarlatılmış özel ön camın yapısı sürücüye yukarıya doğru 80 derecelik limitsiz görüş açısı sunuyor.


ALTERNATİF PAZARLAR
Otomotiv direksiyonu Çin ve Afrika'ya kırdı
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği'nin (TAYSAD) organizasyonuyla gerçekleşen "IV. Uluslararası TAYSAD Aftermarket Konferansı"nda yeni pazarlar öne çıktı. Özellikle otomotiv endüstrisinin 2020 yılında 150 milyar euroluk bir pazara ulaşması beklenen Çin'e mutlaka gidilmesi gerekliliği üzerinde duruldu. Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, "İhracatımızda AB ülkelerinin payı 13 milyar dolar seviyesinde yüzde 68 olarak yer alırken, pazar çeşitlemesini sağlamamız gerek. AB ülkelerine bağımlılığımızı azaltmalıyız" diye konuştu. Öte yandan, G. Afrika'da gerçekleşen "Automechanika Johannesburg" fuarına OİB organizasyonuyla katılan Türk firmaları, iş birliği fırsatlarını yerinde değerlendirdi.

 
CAPTUR TESTLERİ GEÇTİ
Renault, 15. defa TAM PUAN aldı
Kısa bir süre önce Türkiye pazarına da sunulan Renault'nun mini SUV segmentinteki modeli Captur, Euro NCAP tarafından yürütülen pasif testleri takiben beş yıldız ile derecelendirildi. Renault Captur yüzde 80.5 toplam skor elde etti ve EuroNCAP'in maksimum beş yıldızlık pasif güvenlik derecelendirmesine layık görülen 15'inci Renault modeli oldu. Önden darbe durumunda Captur'un ön yolcuları iki hava yastığı ile birlikte ön gergili ve 400 daN'ye kalibre edilmiş yük sınırlayıcılı emniyet kemerleri ile korunuyor.
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.