İran'ın zammına Türkiye'den rest

/ Kaynak: İHA
İran'ın zammına Türkiye'den rest

Ekonomi Haberleri  / İHA

İran'ın Türk TIR'larına yıllardır uyguladığı 750 dolarlık geçiş ücretine Türk tarafı da aynı şekilde cevap verince İran fiyatları yüzde 100 artırdı.

İran'a geçiş yapan TIR'lar tek geçiş için artık 950 Euro ödemeye başladı. Türk makamları da buna karşılık aynı oranda zam yaparak bir nevi 'rest' çekti. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu üyesi Ercan Arslan, "Devletimizin kararının sonuna kadar arkasındayız" dedi.UND Mersin Bölge Temsilciliği'nde toplantı düzenleyen Ercan Arslan, Türkiye'nin Iran'ın haksızlığına dur dediğini söyledi. İran'a ve İran üzerinden taşıma yapan Türk taşımacılarından İran tarafından kat edilen mesafeye bağlı olarak akaryakıt fiyat farkı adı altında yüksek ücretler tahsil edildiğini ifade eden Arslan, "İran'dan akaryakıt alan ya da almayan tüm taşımacılarımıza uygulanan bu uygulama sonucunda taşımacılarımız haksız rekabete uğramakta ve pazar paylarının önemli bir kısmını kaybetmişlerdir. Söz konusu husus iki ülke arasında yapılan ikili görüşmelerde gündeme alınmasına rağmen bu konuda kayda değer bir gelişme sağlanamamıştır.Taraflar ulaştırma görüşmelerinde Kasım 2013'te Ankara'da bir araya geldi. İran tarafı çözüm için süre istedi. Daha sonra Şubat 2014'te taraflar Tahran'da bir araya geldi. Türkiye çözüm konusunda ısrar etti. İran tarafı Nisan ayına kadar süre istedi. Nisan 2014'te Türkiye yine çözüm talep etti. İran talebimizi sessiz bıraktı. İran Cumhurbaşkanı Sayın Rohani Türkiye ziyareti bizlere umut oldu. Sayın Cumhurbaşkanımız konuyu gündeme getirdi ama yine çözüm olmadı" diye konuştu.Taşımacıların uğradığı bu mağduriyetin giderilmesi ve eşit şartlar altında taşımacılık yapabilmesi amacıyla 1 Ekim 2014'den sonra mütekabiliyet çerçevesinde uygulamanın başlayacağının duyurulduğunu belirten Arslan, "Ancak İran tarafı bir 10 gün daha süre istedi. Bu duruma karşılık İran tarafından gerekli adımlar atılmadığından 10 Ekim 2014 tarihinde gece yarısı itibariyle İran araçlarına mütekabiliyet esasları uygulanmaya başlanmıştır.Gelinen nokta itibariyle, Orta Asya'ya yapılan taşımalarda İran'ın yıllardır sürdürdüğü haksızlığa rağmen, ülkeyi transit geçen araçlardan hiçbir ücret almayan Türkiye, İran'ın aldığı 750 Dolar ücreti İran araçlarından alması üzerine İran 11 Ekim 2014 tarih ve saat 09.00 itibariyle rest çekerek ücrete yüzde yüz 100 zam yaptı. Türk makamları da 09.30 itibariyle aynı oranda zam yaptı" şeklinde konuştu.
"İRAN'IN BU TUTUMU ÇOK YANLIŞTIR"
Gürbulak Gümrük Kapısı'nın her iki tarafında yüzlerce TIR'ın bu mücadelenin sonucunu ve haksızlığın bitmesini beklediğini vurgulayan Arslan, "Türkiye, kriz süresince İran üzerinden gitmek yerine, Sarp ve Türkgözü sınır kapılarını kullanarak Gürcistan- zerbaycan güzergahı üzerinden Türki Cumhuriyetlere ulaşma yolunu alternatif olarak devreye aldı ve ilgili kapılar da hazırlıklar yapılmış durumda. Açıkçası, karayoluyla dünyaya açıldığı tek kapı olan ve İran araçlarına her türlü kolaylığı sağlayan Türkiye'ye karşı İran'ın bu haksızlıkta ısrar etmesi anlaşılır gibi değildir. İran'ın bu tutumu çok yanlıştır. Uygulanan fiyatlardan dolayı sadece geçtiğimiz yıl bu sebeple Türki Cumhuriyetlere giden 13 bin 800 Türk aracı yüklerini İran girişinde İran araçlarına devrederek geri dönmek zorunda kalındı. Ticaretimiz, ihracat yükümüz ve biz taşımacılar İran sınırlarında bilinçli olarak kendi araçlarına öncelik tanınması suretiyle sınırlarda 15 gün bekletilmektedir. Şu anda sadece Lütfabad Sınır Kapısında bin Türk aracı 15 gündür, Saraks ve Pol sınır kapılarında araçlarımız 10 gündür kapıda bekliyor" ifadelerini kullandı.
"DEVLETİMİZİN KARARININ ARDINDAYIZ"
Taşımacılar olarak bugüne kadar İran tarafından eşi benzeri görülmemiş birçok haksızlıkla mücadele ettiklerinin altını çizen Arslan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Türkiye, ilk kez sen geçiş için ücret alırsan ben de alacağım dedi ve İran buna karşılık bir anlamda rest çekerek yüzde 100 zam yaptı. Türkiye'nin hemen karşılık vermesi çok önemlidir. Sektör olarak devletimizin aldığı bu kararın arkasındayız. İran ve Türki Cumhuriyetlere olan taşıma ve ticaretimiz İran'ın insafına terk edilemez. Bizler taşımanın serbestleşmesinden, kolaylaşmasından yanayız. İki ülke taşımacısı eşit şartlarda olmalı ve eşit muamele görmeli. Şu an itibariyle, alternatif olarak taşımalarımızı Gürcistan-Azerbaycan güzergahına yönlendiriyoruz. Bu amaçla Sarp ve Türkgözü sınır kapılarında gerekli hazırlıklar yapıldı. Bu güzergah, yüksek ücretler ve 15 güne varan İran Türkmen sınır beklemeleri de dikkate alındığında şu an daha avantajlı konumdadır. Gürbulak sınırında İran'ın uluslararası hukuka aykırı tavrı sebebiyle krizin daha da tırmanmasını bekliyoruz. Türkiye ilk kez devlet olarak bu haksızlığa karşı farklı ve haklı bir tutum sergilemektedir. Ayrıca, İran-Türkmen gümrüğü olan Lütfabad'ta sadece bin aracımız hareketsiz durmakta, en az 120 milyon dolar değerinde ihraç ürünümüz TIR parklarına çekilmiş bekliyor. İran gümrük geçişlerinde İran ihracatı önceliklidir deyip transit giden ihracatımız bekletiliyor."

Restleşme devam ediyor!

İran ve Türkiye'nin gümrüklerdeki transit geçiş ücretleri konusunda restleşme devam ederken, Tahran yönetimi Türkiye'nin hamlesini "yasalara aykırı" olarak değerlendirip, "mütekabiliyet uygulama hakkını saklı tutacağını" açıkladı.İran Yol ve Şehir Planlama Bakan Yardımcısı Davud Keşaverziyan, yaşanan anlaşmazlık nedeniyle başkent Tahran'da bir basın toplantısı düzenledi.İki ülke arsındaki Karayolu Taşımacılığı Anlaşması'nın 1994 yılında İran ve Türkiye meclislerinde kabul edilerek Kanun haline geldiğini hatırlatan Keşaverziyan, Türkiye'nin son birkaç gün içinde geçiş ücretini iki kat arttırdığını bunun iki ülke meclisi tarafından onaylanan yasalara aykırı olduğunu savundu.

"TÜRK TIR'LARINDAN ALINAN PARA, MAZOT FİYATI FARKI"

İran'daki akaryakıt fiyatlarının devletin sağladığı sübvansiyonlardan dolayı ucuz olduğunu hatırlatan İranlı yetkili, ikili anlaşmanın 5. maddesi uyarıca dünya ve ülke içindeki akaryakıt fiyat farkının geçiş ücreti olarak alınabildiğini ifade ettiİran'daki düşük akaryakıt fiyatları nedeniyle İran'ın 20 yıldan beri Türk TIR'larından akaryakıt fiyatı farkı aldığını söyleyen Bakan Yardımcısı, şu an alınan farkın litre başı 80 Cent Euro olduğunu ve bunun her 100 kilometreye 25 Euro'ya denk geldiğini söyledi. nbsp;

"ANKARA, İRAN'IN ALDIĞI AKARYAKIT FİYATI FARKINDAN RAHATSIZDI"

Karayolu Taşımacılık ve Yol Düzenleme Kurumu Başkanı da olan Keşaverziyan, "Ankara, ikili anlaşma bulunmasına rağmen her zaman İran'ın aldığı akaryakıt fiyatı farkından rahatsızdı. Türkiye, birkaç ay önce taşıtlarının mühürlenmiş dolu depoyla İran'a giriş yapacağını ve İran'dan yakıt almayacaklarını bu yüzden akaryakıt farkının alınmamasını istedi" dedi.Türkiye'nin ülkeye giriş yapan İran taşıtlarının depolarını sınırda mühürlediğini söyleyen Keşaverziyan, Türkiye'nin İran'daki ucuz akaryakıtın Türkiye'de satılmasını önlemek için bu yöntemi uyguladığını aktardı. Yetkili, İran TIR'larının depolarının Türkiye'de mühürlenmesiyle Türk araçlarının İran'da mühürlenmesi mantığının aynı olmadığı ve bunların kıyaslanamayacağını dile getirdi.

"İKİLİ İLİŞKİLERİN GELİŞMESİNE ZARAR GELMEMESİ İÇİN İKİNCİ BİR FİYAT ARTIŞINDA BULUNMADIK" nbsp;

Türkiye'nin ilk kez Cuma gününden itibaren İran TIR'larından kat ettikleri her 100 kilometreye 25 Euro geçiş ücreti almaya başladığını belirten Keşaverziyan, Türkiye'nin bu eylemine karşılık İran'ın da 24 saat sonra 25 Euro geçiş ücreti almaya başladığını söyledi. Bakan Yardımcısı, Türkiye'nin Cumartesi ücreti 50 Euro'ya çıkardığını ancak İran'ın ikili ilişkilerin gelişmesine zarar gelmemesi için ikinci bir fiyat artışında bulunmadığını kaydetti.

"MİSİLLEME HAKKIMIZI SAKLI TUTUYORUZ"

Türkiye'nin yaptığına karşı İran'ın misilleme hakkını kendine saklı tutuğu belirten Bakan Yardımcısı keşaverziyan, "İran, iki ülke ilişkilerin gelişmesine zarar gelmemesi için şimdilik karşı bir hamlede bulunmamaktadır ve sorunun diyalogla çözümünden yanadır. Ancak geçiş ücretini 25 Euro daha arttırma hakkını saklı tutmaktadır" diye konuştu.Keşaverziyan, İran'ın konuyla alakalı itirazını Dışişleri Bakanlığı vasıtasıyla Ankara'ya illettiklerini bildirdi.

YOL PARASI RESTLEŞMESİNDE KOZLAR TÜRKİYE'DE

Türkiye ile İran yol parası konusunda restleşmeye devam ediyor. Taşımacılık yapan Türk plakalı araçlardan transit geçiş bedeli altında 750 dolar alan İran'a, Türkiye'de aynı cevabı verdi. Karşılıklı bedel arttırma sürerken, sınır kapılarında uzun tır kuyrukları oluştu. Türkiye alternatif sınır kapılarına yöneldi. Uzmanlar, İran'ın Avrupa'ya tek çıkış kapısı olan Türkiye ile ilişkilerin riske girmemesi adına geri adım atacağını, aksi halde sorunlar yaşayacağını belirtiyorlar. Sorunun iki ülke yetkililerin katılacağı karma komisyonda çözüm bulması bekleniyor. nbsp;

İran'dan transit geçiş yaparak taşımacılık gerçekleştiren her Türk tırından 750 dolar alan İran hükümetine Türkiye de karşılık verdi. Uygulamanın haksızlığına dikkat çekmek için aynı tarife Türkiye'den transit geçiş yapan İran tırlarına uygulandı. İran hükümeti tutumundan vazgeçmeyince de karşılıklı ücret artırma problemi baş gösterdi. Şuan iki ülke de 1500 dolar geçiş ücreti talep ediyor. İran, bu bedeli 2250 dolara çıkarmak adına çalışma yapıyorSorunla ilgili açıklamalarda bulunan Batu Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Taner Ankara, "Restleşme yüzünden sınır kapılarında uzun tır kuyrukları oluşmaya başladı. Ancak Türkiye olarak bizim alternatif kapılarımız var. İran'ın Avrupa'ya açılan tek kapısı ise Türkiye. Sorunun devam etmesi durumunda Türkiye neredeyse hiç etkilenmez fakat İran lojistik sektörü ciddi zarar görecektir" şeklinde konuştuTürkiye, İran üzerinden yaptığı taşımaları alternatif olarak Gürcistan - Azerbaycan'daki Sarp ve Türkgözü sınır kapılarını kullanarak gerçekleştirebiliyor. İran'ın ise Avrupa taşımacılığında alternatif bir sınır kapısı bulunmuyor.

nbsp;"Amaç kendi lojistik pazarlarını genişletmek!"

İran'ın daha önce de sınır geçişleri konusunda zorluklar yaşattığını belirten Taner Ankara, "İran'ın asıl amacı transit geçişin önüne geçmek ve kendi lojistik pazarlarını oluşturmak. Türkiyeli firmaların taşımalarını İran'a kadar yapmasını, geri kalan mesafeyi İran firmalarının gerçekleştirmesini istiyorlar. Sınır geçişlerinde Türk tırlarını kasıtlı olarak sırada bekletiyor ve İran tırlarına geçiş önceliği sağlıyorlar. Ayrıca Türk taşımacılarla çalışan İran şirketlerine de ek vergi uygulanıyor" açıklamalarında bulundu.Ajanslar

Ekonomi
Kaynak: İHA
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...