BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Büyük markaların gizli kahramanları

Büyük markaların gizli kahramanları

Dünyaca ünlü isimlere fason üretim yapan çok sayıda firma anlaşmalı oldukları için bu markaların adını ‘sır’ gibi saklıyor.



ADANA - Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 40’ını karşılayan tekstilin başarısında önemli bir pay sahibi olan konfeksiyon sektörü, fason üretim yaptıkları için “gizli kahraman” olan çok sayıda firmayı bünyesinde barındırıyor. Konu hakkında bilgi veren Arkom Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Bayram, dış pazarda rekabet etmenin en büyük silahının kalite ve marka olduğunu belirtti. Bayram, İtalya, İngiltere, Fransa, Rusya ile başta İran ve İsrail olmak üzere Ortadoğu ülkelerine yaptığı ihracata bu yıl Almanya’yı da dahil ettiğini ve üretiminin yüzde 35’inin ihracata gittiğini vurgulayarak, şunları söyledi: “Ancak, ürünlerimizin büyük bir bölümünü fason olarak, yani başka firmaların etiketleriyle pazara sürüyoruz. Yaptığımız anlaşma gereği bu firmaların isimlerini vermemiz yasak. Bu yüzden hassas davranıyoruz.” Marka fiyatı katlıyor Türkiye’de son derece kaliteli fason üretim yapan çok sayıda firma bulunduğunu, bu firmaların çoğunun kendi markasının bulunmadığını ifade eden Ramazan Bayram, “Son yıllarda Ortadoğu ve Avrupa pazarlarına kendi markamız olan Arkom adıyla da girmeye başladık” dedi. Markalaşmada kararlı olduklarını belirten Bayram, en ucuzunu 70 milyon liradan sattıkları takım elbiselerin, dış pazarda tüketiciye 500-600 milyon liradan ulaştığına şahit olduklarını bildirdi. Sektörün önü tıkalı Özgün Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Özcanlı ise konfeksiyonda markalaşmanın kolay olmadığını, Türk firmaların yüksek maliyetlerle günü kurtarma telaşından, markalaşmaya fırsat bulamadığını söyledi. Özcan, konfeksiyonun emeği yoğun bir sektör olduğunu, bu yüzden işçilik maliyetlerinin en önemli girdiyi oluşturduğunu belirterek, “Bunun yanı sıra enerji ve diğer maliyetler bu sektörün önünü tıkıyor. Bu da konfeksiyoncuları markalaşma yerine fason üretime mahkum bırakıyor” dedi. Fason üretimin dünyanın her yerinde yapıldığını, buna karşı olmadığını ancak, firmaların fasonun yanı sıra kendi markalarını da oluşturmaları gerektiğini ifade eden Özcan, şunları söyledi: “Bir Mavi Jeans bunu başardı. Avrupa’da en çok satan markalar arasında bir Türk etiketini görmek bizleri gururlandırıyor. Gönül isterdi ki bunun sayısı artsın. Ancak, bizim gibi fason üreticilerin buna ayıracak kaynağı yok. Çünkü, bu konuda deneyimli personel istihdam etmek ve yurtdışındaki reklamlara, fuarlara kaynak ayırmak zorundasınız.” Dünya devlerine ihracat Adana Konfeksiyon Sanayi (AKS) Yönetim Kurulu Başkanı Erol Yakıcı ise üretiminin tamamını yurtdışına ihraç ettiğini ve bunlar arasında dünya devi olarak nitelendirilebilecek firmaların bulunduğunu söyledi. Yakıcı, ürünlerinin dış pazarda kalite yönünden ilgi görmesinin memnuniyet verici olduğunu ancak, markalaşmanın da ihmal edilmemesi gerektiğini belirterek, “Yurtdışında markanızı tanıtmada büyük mağazalarda oluşturacağınız standlar için milyonlarca doları gözden çıkarmanız gerekiyor. Bu sebeple markalaşma konusunda firmalara yalnız bırakılma yerine devlet desteği sağlanmalı” şeklinde konuştu.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT