07.02.2013 - 01:00 | Son Güncelleme: 07.02.2013 - 01:00
Münih-Frankfurt yolcusu kalmasın
Almanyada otobüsle şehirlerarası yolcu taşımacılığı yasağının kalkması üzerine Türkler harekete geçti. İlk etapta Türk otobüsçülerin oluşturduğu konsorsiyum 400 otobüsle yolcu taşımacılığına başlayacak
Son?10?yılda?havayolu?şirketlerinin?daha ucuza yolcu taşımalarıyla rekabette zorlanan otobüs firmalarına bu alandaki en yeni pazar olan Almanyanın kapısı açıldı. 1931 yılında demiryolu taşımacılığını geliştirmek için Hitlerin talimatıyla çıkarılan Otobüsle?şehirlerarası?yolcu taşıması yapılamaz yasağının kaldırılmasıyla, Türk otobüs firmaları da 80 milyonluk Almanya pazarı için harekete geçti. İlk etapta 400 otobüsten oluşan filo Almanyada yolcu taşımacılığına başlayacak. Türkiye Otobüscüler Federasyonunun eski başkanı ve Ulusoy Taşıma Grubu Koordinatörü Mustafa Yıldırım, Almanya ile görüşmelere başladıklarını belirterek, Bir süre sonra Türk şirketlerinden oluşan konsorsiyum Almanyada faaliyet gösterecek. Başarılı olacağımızdan eminim dedi.
Kamil Koç Genel Müdürü Kemal Erdoğan ise, akaryakıt ve otogar ücretlerinin Almanyada düşük olduğunu, buna karşılık personel giderlerinin daha fazla olacağını kaydetti. Erdoğan, Türkiyede bir otobüs 10 kişiyi istihdam ederken, Almanyada bu rakamın 6 ile 7 arasında olmasını bekliyoruz. Sektör Alman ekonomisi için de önemli miktarda istihdam oluşturacak derken, Türkiyeden Almanyaya yatırım yapmaya hazırlanan şirketler, personelin hemen hemen tamamını Almanyadan karşılayacak. Bu, Almanyada yaşayan Türkler için de yeni iş imkanları sağlayacak.
>>> TÜRKLER BU İŞTE YENİ DEĞİL
Karayolu yolcu taşımacılığında en entegre ülkelerden birisi olan Türkiye için Almanya ilk yurt dışı pazar olmayacak. Rusyada Türklerin sahibi olduğu Hastur ve?Akal Trade en büyükler arasında yer alıyor.?Ukraynada ise karayolu taşımacılığı yine Türklerin Günsel Turizminden soruluyor. Bulgaristanda Zeki Bayramın sahibi?olduğu Gurup1 Turizm ve Makedonyada Rıza Balkanın sahibi olduğu Hisar Turizm?bu?ülkelerdeki?yolcu?taşımacılığı?sektörünün?örnek firmaları olarak çalışıyorlar. Yeni pazar arayışı sonucunda Sudana giden Acip Yabancı ve Avni Yıldırım, bu ülkede otobüs işletmeciliği sektöründe büyük bir güce eriştiler.
>>> Rekabet kızışacak
Almanyada yeni çıkan yasayla açılan şehirler arası otobüs piyasasına uluslararası bir çok şirket dahil olma planları yapıyor. Almanyada aktif olmak isteyen şirketlerden biri de İngiliz National Express. Ancak firma hangi hatlarda hizmet vereceğini sır gibi saklıyor. Halihazırda bünyesinde otobüs firmalarını da bulunduran Deutsche Bahnın da şehirler arası otobüs seferleri konusunda bir ön araştırma yaptığı biliniyor. Alman Otobüs İşletmeleri Birliğinden Bastian Roet, yakın zamanda Almanya genelinde 50 otobüs firmasının hizmet vermesini beklendiklerini açıkladı. Sektör yetkilileri, özellikle öğrenciler, dar gelirliler ve hızlı trenden korkanların Almanyadaki otobüs firmalarının en iyi müşterileri olacağını ifade ediyor. Alınan bilgiye göre, Türkiyede 400 kilometre için ortalama 40-50 lira olan bilet, Almanyada 95 euro civarında satılacak. Bu rakam Türkiyeden çok yüksek olmasına karşın yine de demiryolu taşımacılığından yüzde 50 oranında ucuz olacak.