Türkiye'de inovasyon ve Ar-Ge son dönemin popüler kavramları olarak öne çıkıyor ancak bazı firmalar yenilikçi ürünlerinin yasalarca yeterince korunmadığı görüşünde. Taklit ürün pazarının yaklaşık 20 milyar dolar büyüklüğe ulaşması da bu serzenişleri haklı çıkarır nitelikte... 300'e yakın ürün çeşidi bulunan Muratbey Gıda da, piyasada artan taklit ürünler sebebiyle mahkemeden mahkemeye koşan firmalar arasında. Şirket, Türkiye’nin ihracatına da önemli bir katma değer sağlayan inovatif ürünü burgu peynirin piyasada 5-6 firma tarafından benzer ambalaj ve şekille üretilip satılması sebebiyle bir taraftan pazar kaybederken, bir taraftan da güvenilir marka kimliğinin yıpranmasından şikâyetçi. Muratbey Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Erol, son 1 yıldır taklit sıkıntısı yaşadıklarını belirterek, “Türkiye’de üreticiler arasında korkunç bir haksız rekabet var. Akşam sizin yaptığınız ürünü sabah başka biri piyasaya sürüyor” dedi.
50 MİLYON TL HARCADIK
Herkesin yaptığı ürünü yapmama adına, altı yıl önce 20 milyon lira harcamayla bir ürün ürettiklerini ama tutmadığını dile getiren Erol, “2-2.5 yıllık bir çalışmayla da burgu peyniri ürettik. 65-70 firmaya Ocak 2013'te ürünümüzle ilgili noterden ihtarname çektik, itirazı olan varsa şimdiden söylesin diye... Cevap gelmedi. Bu yıl 21 milyon lira reklama para harcadık. Ürün piyasada tutundu. 50 milyon lira yatırım yaptığımız bu ürün sayesinde 2012'ye göre ciromuzda yüzde 150’ye yakın artış yaşandı” şeklinde konuştu. Taklitçiliğe karşı 15 dava açtıklarını ifade eden Necmi Erol, şöyle devam etti: "İnovasyon yapanı kanunun koruması gerekiyor. Ürünümüzü taklit edenler ‘biraz reklam yapsalar da mal satsak’ diyor. Buradaki işleyişi hızlandırmaları gerekiyor. ‘Sen yap, ben çalayım’ anlayışı var. Taklit ürün satanlara maksimum 12 bin lira ceza veriliyor. Adamlar bu cezanın çok üstünde kazandığı için, caydırıcı olmuyor. Çaldığının altında ceza geliyorsa bu ceza değil, teşviktir. Ar-Ge isteniyorsa Çal-Ge'nin önüne geçilmeli...”

KÂRIN YÜZDE 45'İ 'BURGU'DAN

Taklit ürünler Muratbey’in burgu peynir satışını aylık 500 tondan 400 tona düşürdü. Muratbey Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Erol, inovatif ürünlerin kârlılıklarını iki yılda yüzde 250 artırdığını belirterek, "Bunun sadece kârlarının yüzde 45’i burgu peynirden geldi. Aylık 3 milyon lira olan ihracatımızın 1 milyon 250 bin TL’si burgu peynir" diye konuştu