Konu hakkında bir açıklama yapan Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op.Dr. Aslı Alay, Ramazan sebebiyle oruç tutmak isteyen hamilelere de bazı tavsiyelerde bulundu.Hamilelikte oruç etkisi hakkında bilgi veren Op.Dr. Aslı Alay, “Vücudumuzda her organımızın çalışabilmesi için ihtiyacı olan besinlerin düzenli şekilde belirli aralıklarda alınması gerekir. Özellikle gebelikte bu düzen daha da önemlidir. Çünkü gebelikte insan vücudunun açlığa dayana bilirliği azalmıştır. Bu nedenle anne adayları gerekli kaloriyi gün içinde 3 ana 3 ara öğün olmak üzere 6 öğünde tüketmelidir. Günlük ortalama 2,5-3 litre sıvı ihtiyacı olan gebe kadınların bu ihtiyaçlarını da aralıklarla almalı, tek seferde 1 litre su içmemelidir. Gebelikte oruç tutan bir kadının bu beslenme düzenini sağlaması mümkün değildir. Uzun açlık süresi düşen kan şekerine bağlı olarak yağ hücrelerinin yıkımına neden olur.

Yağların yakılması ile hamilelikte tam olarak etkilerini bilemediğimiz keton cisimlerinin artmasına yol açar. Hamilelikte oruç tutmanın bebek üzerine etkileri ile ilgili geniş katılımlı çalışmalar olmadığı için, keton cisimlerinin bebeğin gelişimi üzerindeki etkisi de net değildir. Bazı çalışmalarda oruç tutan annelerin bebeklerinin doğum kilosunun daha düşük olduğu, yeni doğan yoğun bakım ünitesi ihtiyacının ve gebelik şekerinin arttığını göstermiştir” diye konuştu.


Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op.Dr. Aslı Alay, gebelikte oruç tutulması kesinlikle sakıncalı olan durumlar hakkında şöyle konuştu:

1- Hipertansiyon, kalp hastalığı, diyabet, böbrek hastalığı, karaciğer sorunları, gastrit ve ülser gibi mide sorunları olan.

2- Aşırı bulantı kusması olan.

3- Bebeklerinde gelişme geriliği olan.

4- Erken doğum tehdidi olan.

5- Çoğul gebeliği olan(ikiz, üçüz hamilelik) kadınların da oruç tutmaması önerilir. Oruç tutma konusunda istekli olan anne adayları ise mutlaka hekimleriyle görüşmeli, günlük sıvı ve kalori ihtiyacı düzenlenmelidir. Sıvı kaybını engellemek için bu dönemde yorucu işler yapılmamalı, iftar ve sahurda bol sıvı alınmalı, karbonhidrat içeren gıdalardan uzak ama protein ağırlıklı beslenilmeli, bol sebze tüketilmelidir. Sebzeler su oranı oldukça yüksek besin öğeleridir. Halsizlik, yorgunluk, baş dönmesi gibi belirtiler olduğunda mutlaka kan şekeri kontrolü yapılmalıdır. Kan şekerindeki ani düşmeleri önlemek için anne adayı mutlaka sahur yemeğini yemelidir.” 


Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op.Dr. Aslı Alay, gebelikte oruç tutmanın hem anne hem de bebek sağlığı açısından önerilmediğini belirterek, oruç tutmak isteyen anne adaylarına uygun beslenme planı hakkında şu bilgileri verdi: 

“İftar yemeği: öncelikle 1 bardak suyunuzu yavaşça için. Ardından 1 kase çorba sofrada olmalıdır. Çorba ile 1 dilim ekmek ve mevsim salatanızın ardından yaklaşık 1 saatlik bir ara verin. Çorba sonrası hazırladığınız ana yemeğiniz tüketin. Ana yemeğinizin protein oranı yüksek et, tavuk veya balık olmasını öneriyoruz. Bu ana yemeği bol yeşil salata ile az yağlı pilav veya kepekli makarna eşliğinde tüketin. yemeğin yanında 1 bardak tuzsuz ayran veya yarım kase yoğurt, sofranızda da ekmek olarak tam buğday ve kepek ekmeği olmalı. Yemeğinizi yavaşça ve uzun çiğneyerek tüketin. 2 dilimden fazla ekmek tüketmeyin. Yemek sonrasında hemen tatlı, meyve yemeyin. Sofradan kalktıktan 1-1,5 saat sonra 1 kase yoğurt veya 1 bardak günlük süt kalsiyum ihtiyacınızı karşılaması açısından önemlidir. Meyve tüketimini süt ve süt ürünleri tüketiminden 1 saat sonraya bırakın. Kendinizi küçük bir meyve tabağı hazırlayın.

Özellikle yaz meyveleri hem çok lezzetli hem de tatlı olduğu için tüketim miktarınıza dikkat edin. Kabızlığı engelleyen posalı meyvelerden yana tercihinizi kullanın. Taze ve kuru kayısı, kuru erik, armut bu konuda oldukça etkili olup, kabızlığı arttıran şeftali ve muzdan uzak durun. Ceviz, badem, fındık almayı da unutmayın. Özellikle ceviz bitkisel kaynaklı önemli bir omega3 deposudur. Gün içerisinde hem iş, hem halsizlik hem de sıcak nedeniyle yapamadığınız yürüyüşünüzü iftar sonrasına bırakın. İftar yemeğinden 1-1,5 saat sonra su şişenizi yanınıza alarak yaklaşık 20 dakika hafif ritimde yürüyün. Ağır egzersizler, uzun yürüyüşler kesinlikle yapmayın. İftar sofrasında sahura kadar sık aralıklarla da su için. En önemli ve sağlıklı içecek su olup bebeğiniz açısından çok değerli olduğunu unutmayın. Uyku aralarında da mutlaka su için. Gebelikte kullandığınız vitamin ve demir ilaçlarınızı da iftar sonrası alabilirsiniz.

Ek olarak oruç tutan anne adaylarının ilaç almasına gerek yoktur. Sahur yemeği: mutlaka sahura kalkın. Mevsime uygun yeşillikleri içeren salata, domates, salatalık bolca tüketin. Mutlaka sahurda 1 adet yumurta yemelisiniz. Yumurta protein içeriği yüksek ve tok tutan önemli bir besin kaynağıdır. Ekmek tüketiminde de yine tam buğday veya kepek ekmeği olmalıdır. Kalsiyum eksikliği yaşamamanız içinde iki kibrit kutusu peynir, ayrıca yemekten 20-30 dakika sonra mevsim meyvesi tüketmeniz oldukça faydalıdır. Bilinmesi gereken önemli bir konu ise gebelikte anne ve bebeğin ihtiyaçları, vücudun metabolik düzeni oruç tutmaya uygun değildi. Dini olarak da kadınlara kolaylık tanınan, esneklik getirilen bu dönemde, özellikle yaz mevsiminin getirdiği sıcak hava, uzun açlık saatleri nedeniyle gebelerimizin oruç tutmalarını önermiyoruz. Çünkü yeterli ve düzenli beslenmeyen gebelerde kansızlık, şeker hastalığı, sağlıksız kilo artışı, bebekte gelişme geriliği sorunlarını görebiliyoruz.”