Ziyneti Kocabıyık - Mübarek ramazan ayında 1 ay boyunca oruçlarımızı tuttuk. Hayırlısıyla bayrama ulaştık. Şimdi “bayram” zamanı. Büyüklerimizi ziyaret edeceğiz, sevdiklerimizle kalabalık aile sofralarına oturacağız, günde 3 ya da 5 ayrı kapıyı çalacağız. Bayramların en güzel âdetlerinden biri de ikramlar. 1 ay boyunca günde 2 ana öğün yemeye alıştığımız oruçlu döneminden sonra gelen bayram günlerinde aniden çok lezzetli ama ağır yemeklerle karşı karşıya kalırız. İkramlar, ziyaretler, davetler derken eğer dikkat etmezsek yediklerimiz bünyemize ağır gelebilir ve çeşitli sağlık sorunları yaşayabiliriz.  Peki ne yapalım da bu dönemi en sağlıklı şekilde, verdiğimiz kiloları da geri almadan geçirelim? 
Bu soruyu İç Hastalıkarı Uzmanı Dr. Ayça Kaya”ya sorduk.
İşte size daha sağlıklı bayram geçirmek için öneriler... 

Ziyaretlere aç gitmeyin
Eğer aç giderseniz, ikram edilen yiyeceklerden iki kat daha fazla yiyebilirsiniz. İkramlar karşısında asla ‘’ben diyet yapıyorum, rejimdeyim’’ kelimelerini kullanmayın. Bu kelimeleri kullandığınızda herkesin söz birliği yapmışçasına size yedirmeye çalıştığını görürsünüz. Siz de bir müddet sonra dayanamazsınız ve yersiniz. O nedenle ikramlar karşısında ‘’ben birazdan yiyeceğim’’ veya ‘’ben birazdan kendim alırım’’ dediğinizde hiç kimsenin yemeniz konusunda ısrar etmediğini görürsünüz. Siz de rahat rahat neyi ne kadar yiyeceğinize karar verirsiniz.

Kahvaltıyı hafif yapın
Gün içinde yaptığınız ziyaretlerde mutlaka ikramlar olacaktır. Her ikrama “hayır” diyemeyeceğimiz için önlemi baştan almakta fayda var. O nedenle sabah kahvaltsını hafif yapın. 1 kase yoğurt, beraberinde 1 adet mevsim meyvesi ve 3-4 tane bademle yapılan kahvaltı yeterli olur.

Öğle yemeğini atlamayın
Etli, peynirli veya tavuklu bir salata ile bir bardak ayran içtiğinizde açlığınızı gidermiş olursunuz. Burada dikkat edilecek nokta bu salatanın yanında ekmek, pilav, makarna türü bir yiyecek yememektir.
Öğleden sonraki bayram gezmelerinizde de ikram edilen yiyeceklerden 4 dilim baklava, 3 dilim börek, iki dilim kek yerine; mümkünse 1 porsiyon sütlü tatlı, 1 dilim börek ve 1 ince dilim kek tercih edilebilir. Bu tüketilen tatlı miktarlarının günde iki porsiyonu geçmemesine özen göstermek gerekir. Şeker hastalarının, kalp hastalarının, tansiyon hastalarının bu yiyeceklerden uzak durması gerekir.
Gün içinde gazlı içecekler, konsantre meyve suları, şekerli limonatalar yerine; su, şekersiz meyve çayları, taze sıkılmış meyve suları ve ayran içmek daha iyi olur.
Gün içinde tüketilen ikramlardan sonra akşam yemeğini az yemek gerekir. 5-6 yemek kaşığı zeytinyağlı sebze yemeği ile 1 kase cacık ve 1 porsiyon meyve yemek yeterli olacaktır. 
Kilo kontrolünün önemli bir bölümünün de hareket etmek olduğunu unutmamak gerekir. Bayram tatilini fırsat bilerek günlük aktivitemizi de artırmak, yediklerimizi dengelemek açısından önemlidir. 

Çikolata yerine harçlık verin
Çocuklarımızı şekerleme ve çikolatalardan korumaya bayramda da devam edelim. Diğer zamanlarda sağlıklı beslenmeye yönlendirmeye çalıştığımız çocuklarımıza bayramda ödül olarak çikolata vermeyelim. Bizim artık geçmişte kalan güzel bir geleneğimiz vardı. Eskiden ziyaretlerde büyükler bayram kutlamasına gelen komşu çocuklarına kenarları nakışla bembeyaz kolalı mendiller hediye ederlerdi. Şimdilerde belki kenarı nakışlı mendil bulamayız ama kapıyı çalan çocukların ellerine şekerleme ve çikoata vermek yerine taze meyve, mendil ya da cep harçlığı verebiliriz. Böylelikle hem çocukların daha sağlıklı beslenmesine katkıda bulunuruz hem de çocuk minik harçlıklarıyla çok istediği birşeyi satın alabilir.  Eve fazla şekerleme alınmazsa, bayramdan sonra kalan çikolataları ve şekerlemeleri kendimiz yememiş oluruz. 

Ramazanda verdiğinizi bayramda almayın
Bir gün içerisinde toplam 3 dilimden fazla baklava tüketmeyin. Tatlı tercihinizi sütlü tatlılardan yana yapın.
Genellikle adı da kendi gibi şeker yüklü bu bayramda ilk gerçekleştireceğiniz değişiklik bayram tatlısı olarak artık baklava yapmaktan vazgeçmek olsun. Eğer “bizde addetdir baklavasız olmaz” diyenlerdenseniz “adet yerini bulsun” diye çok az yapmaya çalışın. Çünkü baklavayı incelediğimizde şeker, un ve yağdan oluşan tam bir kalori bombası olduğunu görürüz. 1 tane baklava 1 dilim ekmeğe eşittir. 1 baklavayı eritebilmek için de en az 10 dakika tempolu yürümeniz gerekir. Bir porsiyon yani 3 dilim baklava için ise yaklaşık 30 dakika yürümeniz gerekir. Bu kalori bombası tatlı, evlerimizde yapılırken de tepsi tepsi yapılır ve bayram günleri geçtikten sonra da yemeye devam edilir. O nedenle ev baklavasını tercih ediyorsanız, 1 tepsiden fazla yapmayın. 
Gittiğiniz yerlerde de 1 gün içinde toplam 3 dilimden fazla yemeyin.  Baklava yerine de daha hafif olan sütlü veya meyveli tatlıları tercih edin. Hatta onlardan da iyisi taze meyve ikram etmek ve yemek olacaktır.

1 DİLİM BAKLAVA 1 DİLİM EKMEKTİR
Dr. Ayça Kaya becerikli ev hanımlarının evde yaptıkları baklavaları cömertçe yedirmeye çalıştğını, ancak 1 dilim baklavanın 1 dilim ekmek anlamına geldiğini söyledi...