Başarıya giden yol

A -
A +

Öğrenciler, zamanlarının büyük kısmını, okula ve ders çalışmaya ayırdıkları halde, çoğu kez çabalarının başarılı olmalarına yetmediğini belirtir. Bunun sonucu, öğrencilerin ders çalışırken kullandıkları becerilerin ve yöntemlerin etkililiği ve yeterliliği konusu sık sık gündeme gelmektedir. Öğretmenler ise, sadece kendi alanları ile ilgili bilgi ve beceriler yanında öğrencilerine "nasıl çalışılması" gerektiği konusunda da yardımcı olmayı istediklerini ve bunu gerekli gördüklerini sık sık dile getirmektedir. Çok çalışmasına rağmen çalışma yöntemini bilmeyen öğrenciler ümitsizliğe kapılır. Bu öğrenciler sınıf düzeyleri yükseldikçe kendilerini öğrenmeye motive etme, öğrenme süreçlerini planlama ve değerlendirme konularında yetersiz kalmaktadır. Bizler zamanımızı planlayarak geleceğimizi bugüne taşırız. Dolayısıyla bugünün ve "şimdi" 'nin önemi büyüktür. Karar vermenin önemi Yapılacak çok şey olduğunda bunun altında ezilmemek için yapılması gerekenleri ya da belirlediğiniz hedefleri önem sırasına göre listelemeliyiz. Böylece hem neyi gerçekleştireceğimizi görür, hem de başarma duygusunu yaşarız. Çalışma programı zamanımızı kontrol altına almamız konusunda bize yardım ederken, aynı zamanda hangi dersin hangi konusundan çalışmaya başlayacağımızı belirlememizi sağlar. Çünkü "ders çalışacağım" düşüncesi çok genel bir kavramdır. Oysa çalışacağımız dersin ismini, konusunu, bu konuya ayıracağımız yaklaşık süreyi belirlersek günlük hayat akışı içinde zamanımızı daha iyi kullanmış, hedeflerimize bir adım daha yaklaşmış oluruz. Eve "ben ders çalışacağım" düşüncesi ile giden bir öğrenci, bu dersin hangi konusundan çalışmaya başlayacağını düşünerek zaman kaybedecektir. Oysa "ben bugün matematikten orantı konusunu çalışacağım" derse sağlıklı bir yol izlemiş olur. Ders çalışmaya başlayabilme davranışı " karar vermeyi" gerektirir. Çalışmaya başlamak için karar verebilmemiz ise, ders çalışmaya yönelik olarak bildiklerimiz ile inandıklarımız arasındaki uyuma bağlıdır. Zaman denetimi gerekli Programlı bir çalışmanın temelinde yatan en önemli unsur "zaman denetimi"dir. Aslında her öğrenci için zaman aynıdır. Önemli olan bu zamanı belirlediğimiz hedefler ve öncelikler doğrultusunda kullanmamızdır. Bilindiği gibi çevreden bize uyaranlar sürekli gelir. Bu kimi zaman öğretmendir, kimi zaman televizyon, kimi zaman çalışma sorularıdır veya çalıştığımız malzemenin kendisidir. Bu bilgiler önce duyularımıza (duyu organlarımıza) gelir. Bilgi, kaynağından organlarımıza gelinceye değin bir süreçten geçer. Bu süreç değişik şekillerde etkilenebilir. Başka uyaranların varlığı ve şiddeti (gürültü, ısı, ışık, müzik vb.) bilginin tam ve eksiksiz olarak duyu organlarımıza erişebilmesi için ortamdaki başka uyaranları, olabildiğince denetlememiz gerekir. Çünkü bilgiler duyularımıza gelirken ortamın süzgecinden geçer. Bu sebeple, ders dinlerken ya da çalışırken bulunduğunuz ortam ile göstereceğimiz davranış büyük önem taşır. Kısacası; öğrenmek için, öncelikle bilgileri tam olarak algılamamız gerekiyor. Öğrenilecek bilgilerle ilgili, önceki tanışıklığımız ya da birikimlerimiz bilgilerin kolayca anlaşılabilmesi açısından büyük önem taşır. Öğreneceğimiz konu ile ilgili yapacağımız ön hazırlık, bilgileri kolayca anlayabilmemizi, dersi kolayca dinleyebilmemizi ve bilgileri edinme süresi boyunca uyanık kalmamızı sağlar. Hazırlık safhası Öğrencilerin kafasını genelde, "nasıl ve kaç saat çalışmalıyım?" gibi sorular kurcalar durur. Bu soruların cevapları, her öğrenciye göre değişir. Ancak verimli çalışmanın en önemli unsurlarından biri derse hazırlıktır. Birçoğumuz derse hazırlık deyince, anlatılacak konunun tamamını önceden çalışmayı ya da öğretmenden birkaç konu önde gitmeyi algılar. Ancak derse hazırlık öğretmenin anlattığı konudan sonra geçeceği konu üzerinde genel hatlarıyla yapılacak bir ön çalışma demektir. Bu ön hazırlık öğrenciler tarafından genellikle yapılmayan ve zor bulunan bir çalışmadır. Derse hazırlık yaparak geldiğimizde ise, öğretmenin ne anlatacağını ana hatlarıyla kavramış oluruz. Anlatılan konunun bize tanıdık gelmesi sonucunda, motivasyonumuzu yükseltmeyi başarırız. Derse hazırlığın olduğu kadar derslerden sonra yapılacak tekrarların da önemi büyüktür. Dolayısıyla ders çalışmanın en ideal yolu öğrenilenleri aralıklı olarak tekrarlamaktır. >> Test edilip onaylanmış metodlar >> İşe sevmediğiniz dersle başlayın Eğer, tarih dersini çalışmayı pek sevmiyorsanız ve uykunuzu getiriyorsa, henüz enerjiniz varken önce onu çalışmaya gayret edin. Çoğumuz sevdiğimiz şeylere öncelik vererek en sevdiğimiz dersten başlamak isteriz. Oysa bize en zor veya sıkıcı gelenler, genelde en çok enerjimizi alanlardır. En çok hoşlandığınız dersi en sona bırakmaya çalışın. >> Maraton şeklinde çalışmaktan kaçının Size uygunsa ders çalışma oturumlarını kısa tutun. Pek çok durumda üç ayrı birer saatlik oturum, üç saatlik tek oturumdan daha üretkendir. Toplam üç saatlik ders çalışma maratonunda dikkatinizin konu üzerinde odaklaşma süresi tahmin ettiğinizden daha kısadır. Ayrıca ders çalışırken farklı ders konularını arka arkaya gelecek şekilde bir sıraya koyun. Örneğin; Tarih, Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı, Matematik çalışmayı planladıysanız, Matematiği bu iki dersin arasına yerleştirin. >> En verimli saatinizi belirleyin Pek çok kişi için en iyi öğrenmenin gerçekleştiği zaman dilimi gündüz saatleridir. Bu konuda kendinizi en iyi tanıyacak şekilde gözlemleyin. Eğer gündüz sizin için en önemli zaman ise, özellikle zor olan derslerinizi bu saatlerde çalışın. Mümkünse, sabahın erken saatlerini tercih edin. >> Sürekli aynı mekanı kullanın Derslerinizi sürekli olarak aynı yerde çalışırsanız, hem fiziksel hem de ruhsal olarak buna alışırsınız. O yere geldiğinizde çalışmanın gerektiğini otomatik olarak hissedersiniz. Aynı zamanda bu durum dikkatinizi toparlamanızı kolaylaştırır. Ancak bu alanı, sadece ders çalışmak amacıyla kullanmalısınız. >> Dikkatinizi toplayın Dikkat dağılmasının sebebi, çoğu zaman düşüncelerinizdir. Böyle bir şey olduğu zaman düşüncelerinizi görmezden gelmeyin. Kafanıza takılanları, daha sonra çözmek ya da gerçekleştirmek üzere bir kağıda not ederek o an için unutabilirsiniz. >> Görev listesi hazırlayın Amacınıza ulaşmada yararlı olabilecek küçük bir görev listesi hazırlayın. Büyük kapsamlı ya da zaman alacak derslerde, kullanılan iyi bir yaklaşımdır. Bir işi yapmakta zorlanıyor ya da ertelediğinizi fark ediyorsanız, işin tercihen önce 10-15 dakika tamamlanacak küçük bir bölümünü seçin ve bunu gerçekleştirin. (sevmediğiniz bir dersin çalışma soruları sizi bekliyorsa, önce 15-20 soruyu kavrayarak çözme yoluna gidin.) >> Yazışma adresi: Türkiye Gazetesi, Gençlerin Dünyası Köşesi, 29 Ekim Caddesi No: 23 Yenibosna, İstanbul e-mail: betul.altinbasak@tg.com.tr Fax: 0 212 454 31 00

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.