BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yurdun dört bir yanı demir ağlarla örülüyor

Yurdun dört bir yanı demir ağlarla örülüyor

Kuruluşunun 150. yılını kutlayan TCDD, Atatürk’ün başlattığı hamleyi, 60 yıl sonra yeniden hayata geçiriyor. Yurdun dört bir yanında hatlar yenilenecek, demir yolu eski günlerine dönecek.



>> Sinan Çetin Devlet Demir Yolları Genel Müdürü Süleyman Karaman peşpeşe gerçekleştirilecek dev projelerle demiryollarının büyük atağa geçeceğini söyledi. 2006’nın Eylül ayında kuruluşunun 150’nci yılını kutlayacak olan bu nedenle 2006 yılını ‘Demiryolu Yılı’ ilan eden TCDD Genel Müdürü Karaman, kurumunun çalışmalarını gazetemize anlattı. Devlet Demir Yolları (TCDD) Genel Müdürü Süleymen Karaman, hükümetin demiryolu ulaşım sistemine verdiği desteğin sonucu olarak, 4 yılda 4 milyar 500 milyon dolar kaynak aktarıldığını söyledi. Karaman, “Bu kaynak 40 yılda ayrılan yatırım bütçesinin iki katıdır. Yıllardır ihmal edilen, adeta yok edilmeye terk edilen demiryollarımız yeniden atağa kalktı” dedi. Atatürk’ün hamlesi yeniden Atatürk’ün başlattığı demiryolu hamlesinin, 60 yıl sonra yeniden başlatıldığını belirten Karaman, demiryollarının 58. ve 59. Hükümet zamanında uzun yıllardan sonra tekrar devlet politikası haline getirildiğini söyledi. Karaman, “Atatürk’ten devraldığımız demiryolu mirasını O’nun ideallerine yakışır bir şekilde sürdürmeye kararlı olduğumuzun altını çizmek istiyorum. 2006 yılında 150. yılını kutlayacak demiryolları 60 yıl sonra yeni yaşına hatırlanarak giriyor” dedi. “Daha iyi hizmet vereceğiz” Demiryollarının modernizasyonu için son 60 yılda KİT’ler içersinde en büyük yatırım ödeneğinin demiryollarına ayrıldığına işaret eden Karaman, “Demiryollarına TCDD ve DLH olmak üzere; 2003 yılında 467 trilyon 763 milyar lira, 2004 yılında 922 trilyon 538 milyar lira, 2005 yılında 1 milyar 247 milyon YTL ayrıldı. 2006 yılında TCDD’ye hükümetimiz tarafından 830 milyon 272 bin YTL yatırım ödeneği ayrıldı. Bu rakam 2002 yılının 5 katından daha fazladır” diye konuştu. “Asya-Avrupa demir ağla birleşecek” Hükümetin demir yolunu öncelikle sektör olarak ele alması sonucu hızlı tren uygulamasının başladığını belirten Karaman, bunun ilk uygulamasının Ankara-İstanbul arasında demir yolu ile yolculuk süresini 2 saate indiren proje olduğunu dile getirdi. Hızlı Tren Projeleri için ikinci dev adımın Marmaray Projesi olduğuna vurgu yapan TCDD Genel Müdürü Karaman, 9 Mayıs 2004 tarihinde Asya ile Avrupa’yı demir ağlarla kavuşturacak projenin temeli atıldığının altını çizdi. Karaman, yüzyılın projesi olarak görülen Marmaray Projesi ile Avrupa yakasındaki Halkalı’dan Anadolu yakasındaki Gebze’ye kesintisiz, çağdaş, yüksek kapasiteli, hızlı, çevre ve tarihi dokuyu tahrip etmeyen, diğer ulaşım sistemleriyle entegrasyonlu 76.3 kilometrelik yüzeysel metro inşa edileceğini tek yönde saatte 75 bin yolcu taşınacağını açıkladı. TCDD öte yandan mevcut sistemi iyileştirme çalışmaları da yapıyor. Hatların büyük bölümünün bakım ve onarımı yapılıyor, yenileniyor, bir kısmı ise alt ve üst yapı olarak rehabilite ediliyor. TCDD şimdiye kadar 864 kilometre hattın bakımını tamamladı, 1600 km hattın bakım ve alt/üst yapısını yeniledi. 2006 yılında ise 2500 km yolu standarda uygun hale getirecek. Hedef müşteri memnuniyeti TCDD müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalara da önem verdiğine dikkat çeken Karaman sözlerini şöyle tamamladı; “Bu çerçevede internetten, PTT’den satış vb. uygulamalar başlattı. Engelliler Vagonu, Konferans Vagonu gibi farklı müşteri ihtiyaçlarına yönelik olarak vagon üretildi. Diğer taraftan, yük taşımacılığında blok tren uygulamasına geçilerek, işletme maliyetleri azaltıldı. Özel sektörün demiryoluna yönelmesini sağlamak üzere iltisak hatları, konteyner terminalleri yapıldı. Özel sektörün ister kendi vagonuyla, ister TCDD vagonlarıyla taşıma yapması için işbirliği geliştirildi. Demiryolu, denizyolu ya da demiryolu, karayolu kombine taşımacılığından sonra, TIR ve kamyonların vagon üzerinde taşındığı RO-LA uygulamasının 2006 yılında başlatılması planlanıyor. Ayrıca TCDD, Intermodal taşımacılık, yani otomobillerin trenle taşınmasını özel sektörle işbirliği içerisinde Avusturya-Türkiye arasında yapıyordu, şimdi de bu uygulamayı İstanbul-Bandırma-İzmir arasında, feribot bağlantılı, İzmit-Adana arasında ise otomobil taşımacılığı yapmayı planladı. Diğer taraftan, TCDD ülkemizde de özel sektörün ray, travers, lokomotif, yolcu, yük vagonu üretmesini sağlamak amacıyla çalışmalar içerisinde bulunuyor.” >> Hızlı trenle zaman kısalıyor 1- Marmaray Projesi: Hızlı Tren Projeleri için ikinci dev adım Marmaray Projesi. Boğaz’da denizin altına döşenen hatla Asya ve Avrupa demir ağla bağlanacak. Hattın temeli 9 Mayıs 2004’te atıldı. Qnoje iye Avrupa yakasında Halkalı’dan Anadolu yakasında Gebze’ye kadar kesintisiz, çağdaş, yüksek kapasiteli ve diğer ulaşım sistemleriyle entegre olan 76.3 kilometrelik yüzeysel metro inşa edilecek ve tek yönde saatte 75 bin yolcu taşınacak. 2- Ankara-İstanbul 2 saat: Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi’nin ilk etabının temeli 8 Haziran 2003’te atıldı. Çalışmalar sürüyor. 1. etap tamamlandığında Ankara-Eskişehir arası yaklaşık 1 saate düşecek. 2 etabı kapsayan İnönü- Vezirhan ve Vezirhan-Köseköy kesimlerinin ise 2008 yılında işletmeye açılmasıyla, iki büyük kent arasında çift hatlı, elektrikli, sinyalli, 250 km hıza uygun hızlı demiryolu inşa edilmiş olacak ve iki büyük kent arasındaki mesafe 3 saate inecek. Proje için 10 tren seti için anlaşma, İspanya firmasıyla imzalandı. Böylece hatta yüzde 10 olan yolcu payı yüzde 78’e çıkarılacak. 3- Ankara-Konya 1 saat 15 dakika: Hızlı Tren projelerinden bir diğeri Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi olacak. Halen Ankara-Konya demiryolu bağlantısı 696 km’lik Ankara-Eskişehir-Afyon-Konya üzerinden aktarmalı sağlanıyor ve bu hatta seyehat süresi 10 saati buluyor. Hızlı tren Projesi ile Ankara- Polatlı- Kocahacılı-Konya hattında 212 km’lik yeni demiryolu hattı inşa edilerek,seyahat süresi 1 saat 15 dakikaya inecek. Proje 2007’de tamamlanacak. 4- Bursa-Ayazma- Osmaneli Hızlı Tren Projesi: Bursa-Ayazma-Osmaneli Hızlı Tren Projesi ile 105.5 km’lik 250 km hıza uygun çift hatlı demiryolu inşa edilecek. 385 milyon dolara mal olan proje ile Ankara-Bursa hattı da hızlı trene kavuşacak. 5- Ankara-Sivas 2 saat: Ankara-Sivas arası 602 kilometre. Şu anda seyehat süresi 12 saat. Balışıh-Yozgat-Yıldızeli- Sivas yeni demiryolu projesi ile mesafe 131 km kısalacak, 250 km hıza uygun hale getirilecek ve Ankara-Sivas 2 saat, İstanbul-Sivas 5 saate düşecek. 6- Ankara-İzmir 3.5 saat: TCDD’nin 824 km uzunluğunda ve 14 saatlik seyir süresiyle en uzun güzergahlarından birisi olan Ankara-İzmir demiryolu da proje kapsamında. Yeni projeyle mevcut hattan tamamen ayrı hızlı tren hattı inşa edilecek ve seyir süresi 3 saat 20 dakikaya inecek. 7- Van Gölü Kuzey Geçişi: Avrupa ile Asya arasında ulaşımı kesintiye uğratan İstanbul Boğazı’ndan sonra Van Gölü. Bu kesinti de Van Gölü Kuzey Geçişi Projesi ile 259 km’lik yeni demiryolu yapılacak. 8- Kars-Ahılkelek-Tiflis-Bakü Projesi: Bu projeyle Türkiye-Gürcistan arasında doğrudan demiryolu bağlantısı sağlanacak. Projeyle Avrupa’dan Orta Asya’ya bir korudor oluşacak. 9- Hopa-Sarp-Batum Projesi: Yapımı planlanan Doğu Karadeniz Bölgesindeki yeni demiryolu hatları Orta Asya cumhuriyetlerine bağlanacak. Projeyle Hopa limanından Avrupa, Orta Asya ve Rusya arasında bağlantı kurulacak.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 102595
    % 1.49
  • 5.6822
    % -0.05
  • 6.3496
    % -0.44
  • 7.0798
    % -0.04
  • 260.062
    % -0.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT