BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > OTO DÜNYASI

OTO DÜNYASI

İkinci el otomobil alırken iyi kontrol edip hikayesini dinleyin veya muhakkak işten anlayan birilerine gösterin, aksi halde problemsiz diye aldığınız bu otomobil ileride canınızı sıkabilir.



OTOMOTİV EDİTÖR: İNAN ARVAS inan.arvas@tg.com.tr BİR BİLENLE GİDİN İkinci el otomobil alırken iyi kontrol edip hikayesini dinleyin veya muhakkak işten anlayan birilerine gösterin, aksi halde problemsiz diye aldığınız bu otomobil ileride canınızı sıkabilir. İkinci elde PÜF NOKTALAR Gözden geçirin, çalıştırın, binin, dinleyin ve mutlaka erbabına gösterin.. Her bayram öyle oluyor, çoluk çocuk ziyaretlere gitme bahanesi ile araba sevdamız depreşiyor. Parası olan için problem yok, onlar vitrindeki cilloplardan birini çıkartıyor sadece renk hususunda tereddüt yaşıyorlar. Dar gelirliler ise oto pazarlarına yöneliyor, tek atımlık barutları ile hedefi “tam ortadan” vurmaya bakıyorlar. Adı “ikinci el”e çıksa da elden düşme araçlar çoğu kez üç beş sahip eskitiyor. Garipler ellerindekini avuçlarındakileri bir meçhule yatırıyor. Halbuki müstamel araba kolay paraya çevrilen bir meta değil, al dedin mi mundar oluyor. Kısacası kullanılmış araba yüz de güldürebiliyor, can da yakabiliyor. Peki araba alırken nelere dikkat etmek gerekiyor. MAZİSİ TEMİZ OLSUN Sakın bir otomobilin geçmişi hakkında araştırma yapmadan el sıkışıp, kaparo vermeyin. Motor ve şase numaralarını, ruhsattaki numaralarla karşılaştırın. Trafik Şube Müdürlüğü ve maliyeden otomobilin borçsuz ve hilesiz olduğuna dair teyid alın. Arabaya bakmaya mutlaka gün ışığında gidin. Binin, çalıştırın, gezin. Tanıdık bir tamirci ve kaportacıya kontrol ettirin. Sizin fark edemediğiniz kusurlar onların gözünden kaçmaz. Otomobilin etrafında dolaşın, pas, çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın. Ağır hasar görmüş bir otomobili tamir mümkündür ama boyadaki dalgalanmalar, yansımalar, kapı çıtalarının düz bir hat izlememesi otomobilin baştan savma onarıldığını gösterir ki bu saatten sonra adam olmaz. Cam kenarına, kapı açma kollarına bakın. Kapı içi kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı ve fitilleri inceleyin. Kaputu açıp çamurluk bağlantı cıvatalarının kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izleri arayın. Bulursanız, otomobil boyanmış demektir. Çamurluk içlerinde, marşpiye altlarında pas ve çürük olmasın. Yanınıza ufak bir mıknatıs alın otomobilin değişik yerlerine yapıştırın (özellikle köşelere ve tavana) Farklı farklı çekim gücü hissediyorsanız, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu gösterir ki macunlu çabucak dağılırlar. Sonra aracı düz bir zemine çekin. Öne-arkaya veya sağa-sola yatık duruyorsa süspansiyon sisteminde problem var demektir. Otomobilin kullanım kılavuzunu isteyin ve motoru, resimdeki motorla karşılaştırın. Gelişigüzel bağlanmış kablolar var mı bakın. Sonradan bantlanmış kablolar motorun işlemden geçtiğini gösterir. Yağ sızıntısı olup olmadığını kontrol edin. Yağ kapağını açıp içeri fener tutun, aksamların temizliğine bakın. Kurum görürseniz motor sağlıksızdır. Yağ çubuğunu çıkarın, yeni yağ değişmişse koyu sarı olacaktır. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızla ezin, içinde ince metal parçacıkları olmasın. SIR DUMANIN RENGİNDE Motorun kolay çalışıp çalışmadığına bakın. 3-4 dakika gaza basmadan çalışmasını dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip, egzozdan çıkan gazın rengini inceleyin. Mavi renkli duman varsa motor yağ yakıyor demektir, size iyi bir masraf açar. Siyah renkli duman fazla yakıt tükettiğini gösterir ki motor bakımsız demektir. Yoğun beyaz duman ise silindirlere su karıştığını gösterir. Renksiz gaz motorun sıhhatli olduğunu gösterse de, yağ yakıp yakmadığını anlamanın en iyi yolu bujileri söküp ateşleme uçlarına bakmaktır. Kömür gibi olmuş buji tırnakları hayra alamet değildir. Eğer sıcak motor rölantide sarsıntı yapıyorsa ateşleme veya yakıt sisteminde kesinti var demektir. Kalkarken sarsıntı yapıyorsa baskı balata bilyelerin değişme vakti gelmiş olabilir. Bu arada egzoza bakmalı patlak susturucu, sızıntı var mı aramalısınız. El frenini indirmeden, 1. viteste hareket ettirin. Yürürse el freni iyi değildir. Sonra çok hızlanmadan birkaç kere frene basıp kontrol edin. TIKIRTILAR GICIRTILAR Otomobili 20-40 kilometre hızla bir duvar boyunca sürün camları açıp dinleyin. Vurma, gıcırtı, tıkırtı var mı tespit edin. Duvardan yankılanan sesler aracın durumu hakkında ipuçları verecektir. Tek seferde tam tur dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve akslardan gelen sesi dinleyin. Dönüş boyunca tıkırtı geliyor, düzeldiğinde kesiliyorsa aks uçlarında, burçlarında aşınma var demektir. Düz bir hatta giderken, direksiyon sağa sola çekiyorsa rotları ayarsızdır. Eğer düzgün yolda hızlanınca otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur. Bu arada 4 yeni lastiğin en az 300 YTL ettiğini unutmayın. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili, ayarlarını yaptırmadan almayın. Zira bazı bozukluklar sadece ayarlardan olmaz, ön takım parçaları ömrünü tamamlamış olabilir ki bunlar genellikle el yakar. 1 milyon kişi 207 dedi Üretime başladıktan 2 yıl kadar kısa bir süre sonra 1 milyon üretim rakamına ulaşan Peugeot 207 önemli ticari başarılara da imza attı. Bu başarıyı kutlamak ve dünyada 2000, Türkiye’de ise sadece 50 kişinin sahip olabileceği özel seri 207 RC Le Mans’ın lansmanı adına www.birmilyonplaka.com internet sitesi oluşturuldu. Bu siteye girerek plaka bilgilerini veren ya da Turkcell 5434’e plaka numarasını gönderenler 1 adet Peugeot 207 RC Le Mans kazanma şansına sahip olacaklar. Caddeden ilham aldı Temsa Global, dünyanın en büyük otomotiv fuarlarından biri olan IAA Uluslararası Hannover Ticari Araçlar Fuarı’nda, Avrupa “caddelerine” yönelik olarak geliştirdiği yeni şehir içi aracı Temsa Avenue’nun tanıtımını yaptı. İngilizcede “bulvar”, “şık cadde” anlamında kullanılan Avenue, Avrupa caddelerinden ilham alınarak 2.55 metre genişlik, segmentinde hafifliğiyle öne çıkan 10 ton ağırlığında ve 12 metre uzunluğunda tasarlandı. NİSSAN sürpriz yapacak Efsane otomobil GT-R’nin babası Nissan, Autoshow’da; GT-R yanında Yeni Murano ve Qashqai+2’ yi de ilk defa sergileyecek. Tüm dünyada genel sınıfların dışında yer alan segmentlerde otomobil üreterek farklılaşan Nissan, fuarda; Micra, Note, Qashqai, Qashqai+2, X-Trail, Pathfinder, Patrol, Yeni Murano ve 350Z Roadster’dan oluşan tüm binek araç gamını sergileyecek. Pirelli kışa hazır Pirelli, İsviçre/Zermat’ın 3500 metre yükseklikteki Alp Dağlarında lansmanını gerçekleştirdiği Yeni Kış Lastiği Sottozero Serie II’yi yollarla buluşturuyor. Yeni Sottozero Serie II kış lastiği, interaktif lamellerden oluşan yenilikçi taban deseni ile sonbahar ve kış aylarının sürekli değişen yol şartlarına en iyi şekilde uyum sağlayarak; kuru, ıslak, buzlu ve karlı zeminlerde en üst düzeyde güvenlik ve performansı garanti ediyor. Paris ile aynı anda Hyundai İstanbul Auto Show’daki en büyük sürprizi, gelecek hafta kapılarını açacak olan Paris Otomobil Fuarı’nda dünya tanıtımı yapılacak olan i20 olacak. Hyundai’nin B-segmenti’ndeki yeni modeli i20 böylece Paris Fuarı’yla eşzamanlı olarak Türk tüketicisinin karşısına çıkmış olacak. Bursalı Fiorino’ya ticari oscar Kuruluşunun 40. yılını kutlayan Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında üretilen ve 80 ülkeye ihraç edilen Fiat Fiorino, 20 Avrupalı gazeteciden oluşan jüri tarafından “2009 Yılının Ticari Aracı” ödülüne layık görüldü. Ödül, uluslararası çapta ticari araç sınıfının “Oscar”ı olarak kabul ediliyor. Honda’dan kademeli yastık Honda, hava yastığı şişirme gazının hacmini kesintisiz biçimde kademeleyerek yolcu korumasını artırıp sürücüye olan etkiyi azaltan, dünyanın ilk sürücü i-SRS hava yastığı sistemini geliştirdiğini duyurdu. Honda, i-SRS hava yastığı sistemini Japonya’da Kasım 2008’de piyasaya sürecek.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 108594
    % -0.02
  • 3.4937
    % -0.05
  • 4.1108
    % -0.52
  • 4.4876
    % -0.5
  • 144.69
    % -0.36
 
 
 
 
 
KAPAT