BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Giyim ve ayakkabıya 50 milyar TL harcadık

Giyim ve ayakkabıya 50 milyar TL harcadık

Türkiye 2011’de yakaladığı yüzde 8.5’lik büyüme ile Çin ve Arjantin’in ardından dünyanın en fazla büyüyen 3. ekonomisi oldu. Bu büyümede giyim ve ayakkabının payı 50 milyar liraya ulaştı



> Uğur KÜÇÜK İSTANBUL Global krizde mali sistemin güçlü olmasının etkisiyle ayakta kalan Türkiye, büyümeyi de tüketim harcamalarıyla gerçekleştirdi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre gayri safi yurtiçi hasıla (GSYH) sonuçlarına göre Türkiye ekonomisi, geçen yıl cari fiyatlarla 1 trilyon 294 milyar 893 milyon liralık büyüklüğe ulaştı. Bu büyüklük içinde sadece giyim ve ayakkabı harcamalarının 50 milyar lira sınırını aşması dikkat çekti. Türkiye giyim ve ayakkabı harcamalarına 2009 yılında 36 milyar 900 milyon lira, 2010’da ise 43 milyar 700 milyon lira ayırdı. Bu da Türk tüketicisinin 2 yılda yaptığı harcamaların yüzde 40 arttığına işaret etti. Yine 2009-2011 yıllarında Türkiye’nin tekstil giyim, deri ve halı ihracatı da 20 milyar 900 milyon dolardan 27 milyar 100 milyon dolara çıkarak yüzde 29’luk bir büyüme gösterdi ve iç tüketimdeki yüzde 40’lık büyüme oranının gerisinde kaldı. TÜİK verilerine göre Türkiye’nin gerçekleştirdiği yüzde 8.5’lik büyümede iç talebin önemli katkısı oldu. İç talebin artmasında ise kişi başına düşen milli gelirin 2002 yılından bu yana 3 kat kadar artmasının etkisi var. Milli gelir, 2002 yılında 3 bin 492 dolar seviyesinde iken, 2011’de 10 bin 444 dolar olarak gerçekleşti. Türkiye’de 2011’de kişi başına düşen milli gelir 10 bin 444 dolar olurken krizin başladığı 2008 senesindeki 10 bin 438 doları yine aşamamıştı. 2002 yılında 3 bin 492 dolar olan kişi başı milli gelir aradan geçen 10 yılda 3 kat kadar artmış olmasına rağmen 10 yıl önce G-20 ülkeleri arasında 14’üncü sırada olan Türkiye’nin bu sene 16’ncı sıraya yerleşeceği düşünülüyor. Bu düşüşün sebebi ise Türk Lirası’nın ABD doları karşısında Meksika ve Arjantin para birimlerine göre daha fazla para kaybetmesi oldu. GELİR DÜŞÜK AMA ÇOK HARCADIK Türk Lirası ABD Doları ile Meksika ve Arjantin para birimlerine göre daha çok değer kaybetti ve dolar bazlı milli gelir düştü. Buna rağmen özellikle tüketici harcamaları arttı.
Reklamı Geç
KAPAT