Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Genel Koordinatörü Süheyl Baybalı, bu yıl Türkiye'nin otomotiv ihracatının, geçen senenin aynı dönemine göre avro bazında yüzde 10 büyüdüğünü bildirdi.

TAYSAD ile bir lojistik firması tarafından Uludağ İhracatçılar Birliği (UİB) binasında düzenlenen "Otomotiv Sektöründe Dolu veya Boş Ambalaj ile Yardımcı Ekipmanların İthalatı ve İhracatının Yönetimi" başlıklı panelde konuşan Baybalı, ithalat lojistiğinde en önemli partnerin Avrupa ülkeleri olduğunu söyledi.
İthalat lojistiğinde Avrupa'nın ardından ABD'nin geldiğini belirten Baybalı, ithalatçılara ithalattaki en önemli sorunları sorduklarını ve üç konunun öne çıktığını vurguladı.

Baybalı, bu üç sorunun, geçici ithal edilen ambalaj malzemeleri ve nakliye ile gümrük maliyetleri olduğunu aktararak, "Firmalar, rekabetçi olabilmeleri için bu unsurlarda çeşitli çalışmaları sürdürmek zorunda. Nakliye maliyetini sadece Türkiye'de değil yurt dışında da konuşuyoruz. Müşterilerimiz olan ana sanayilerimiz Türkiye hesabını yaptıkları zaman çok farklı kat sayılarla hesaplar yapıyorlar" diye konuştu.

Söz konusu sorunlarla ilgili Ekonomi Bakanlığı, UİB ve TAYSAD'ın ortak faaliyetlerde bulunduğuna değinen Baybalı, öncelikle Avrupa ile ilgili çalışmaları tamamlamayı hedeflediklerini dile getirdi.

Türkiye'nin ihracatına bakıldığında, tedarikçi sanayinin dış satımının yüzde 75'inin Avrupa Birliği (AB) ülkelerine gerçekleştiğini ifade eden Baybalı, "Doğal olarak en fazla problem, AB'den ithalatta ve AB'ye ihracatta yaşanıyor. Almanya'ya yüzde 17, Fransa ve İngiltere'ye yüzde 11, İtalya'ya yüzde 8 ve diğer AB ülkelerine yüzde 28 olmak üzere tedarik sanayinin yüzde 75'inin AB'ye olduğunu biliyoruz" ifadelerini kullandı.

Süheyl Baybalı, AB dışı ülkelerin içinde ABD'nin kendileri için ayrı bir önemi olduğunu vurgulayarak, sözlerini şöyle tamamladı:
"Bu seneden itibaren farklı ihracat rakamlarını görmeye başladık. Yapılacak yeni ana sanayi projeleriyle veya tedarik sanayinin orada daha fazla faaliyet göstermesiyle ABD'ye de ihracatımız artacaktır. Türkiye'nin otomotiv sanayisinde ihracatı dolar bazında düşmüş görünüyor. Türkiye'nin otomotiv ihracatı avro bazında yüzde 10 büyüdü, bu çok net.

Geçen seneye göre avro bazında hem ana sanayinin hem de tedarikçi sanayinin ihracatı büyüdü. Yani bu sektörün adet bazında küçülmesi yok. Tamamen çapraz kur ve dolar-avro paritesinin etkisiyle dolar bazında bir küçülme görülüyor. Rakamların çapraz kur etkilenmesi sonucu ortaya çıkan bir durum."