Türkiye 2015'te bütün tahminleri geride bırakarak yüzde 4 büyümeye imza attı. Uzmanlar bu yıl için de "2015'i geçeriz" diyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da bu yıl yüzde 5 civarında büyüme tahminini açıklarken, 2015'ten daha ileride olunması gerektiğini vurguluyor. Hisarcıklıoğlu, beklentilerini açıklarken Harvard ve IMF'den de örnek vererek, "Harvard Üniversitesi, 'Türkiye kendi liginde 2020'ye kadar dünyanın en hızlı büyüyen ülkesi olacak' diyor. IMF ise Türkiye'nin büyümede 13'üncü olacağını iddia ediyor. İçimize kapanıp kavga edersek IMF'nin, tam tersi dışa açılıp üretime odaklanırsak Harvard'ın tahmini tutar. Çünkü Harvard potansiyele bakıyor. Türkiye'de bu potansiyel var. Ne olur kavga etmeyelim, geleceğimize odaklanalım" dedi.
ŞİRKETLERİMİZ YAŞIYOR AMA BÜYÜYEMİYOR
Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) tarafından bu yıl 12'ncisi düzenlenen Kartepe Ekonomi Zirvesi'nde "Dünyada ve Türkiye'de Ekonomik Görünüm" başlıklı bir sunum yapan Hisarcıklıoğlu, açılan ve kapanan şirket sayılarına dikkat çekti. Kapanan şirketlerin, kurulanlara oranının 2015'te en düşük seviyeye geldiğini belirten Hisarcıklıoğlu "Bu oran yüzde 18'lere kadar düştü. Yani kurulan her 100 şirket karşılığında 18'i kapanmış. Eskiden rakam 24, hatta 36'lara çıkmıştı. Cumhuriyet tarihinde 1 milyon 164 bin şirket kurmuşuz. Şahıs değil, A.Ş. ve LTD olarak. Şirketlerin 5 yıl hayatta kalma oranı yüzde 67.5, 10 yıl hayatta kalma oranı yüzde 42.6, 20 yıl hayatta kalma oranı yüzde 35.8'lerde. Bu oranlar İngiltere, ABD gibi ülkelere göre çok yüksek. Evet, şirketleri yaşatıyoruz ama büyütmekte sıkıntı yaşıyoruz" diye konuştu. Kadınların kurduğu şirket sayısının yine 2015'te çok hızlı arttığını vurgulayan TOBB Başkanı, "Genç kızlarımızı girişimciliğe heveslendirirsek Türkiye o zaman kazanır" dedi.

Biri yemek yapmıyor, diğerinin tek aracı yok ama ikisi de dev

İnovasyonun ve teknolojiyle büyümenin önemine işaret eden Hisarcıklıoğlu, "Mesela UBER'in bir tane taksisi yok ama en büyük taksi şirketi. Facebook dünyanın en büyük medya şirketi ama bir tane içerik üretmiyor. Yemek Sepeti de hiç yemek yapmıyor ama en büyük restoran" örneklerini verdi. Zenginleşmenin bir diğer anahtarının markalaşma olduğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, "Türkiye'nin 1 kilogram ihracatının ortalama değeri 1.6 dolar. Tasarımlı ürünlerde bu rakam 2.5 dolara, markalı ürünlerde 4.7 dolara, patentli ürünlerde ise 6 dolara yükseliyor" örneğiyle de markanın değerine dikkat çekti.