Çeşitli lobilerin etkisiyle, yangından mal kaçırır gibi çıkarılan yasalardan nakliyeci de nasibini aldı. Yeni Karayolu Taşıma Kanunu ve bağlı olarak çıkarılan yönetmelikle, nakliyeci büyük sıkıntıya sokuldu. Düne kadar var olan belgeler için hiçbir ücret ya da teminat talep edilmezken bugün örneğin Uluslararası Eşya Taşıma Komisyonculuğu belgesi almak için 100 milyar lira teminat, 6 milyar lira belge parası, yine Uluslararası Taşıma İşleri Organizatörlüğü belgesi, için 400 milyar lira teminat, 200 milyar lira belge parası talep ediliyor. Bu para kimde var? Bununla da kalmayıp, belgeler 5 yıl için verilirken, teminatlar süresiz olarak istenmektedir. Kanunda, teminat ile ilgili herhangi bir hüküm bulunmamasına rağmen, yönetmelikte teminat talep ediliyor. Yasa değil antoloji Sınır ticareti ve ferdi taşımacılığa büyük darbe vurması beklenen yasa, 39 ayrı grupta teminat ve belge istiyor. Birkaç örnek verelim: * Uluslararası yolcu taşıyan bir otobüs firmasının kendi malı olmak üzere, en az 250 koltukluk otobüse sahip olması gerekiyor. Şirketin sermayesi en az 100 milyar lira olması ve 40 milyar lira belge bedeli ödemesi gerekiyor. * Uluslararası eşya taşıyan bir nakliye firmasının kendi malı olmak üzere en az 300 tonluk araca sahip olması gerekiyor. Şirketin sermayesi en az 100 milyar lira olması ve 40 milyar lira belge bedeli ödemesi gerekiyor. * D Yetki Belgesi ile kendi araçları ile kendi personelini taşıyacaklardan 5 milyar lira belge bedeli isteniyor. * F Yetki Belgesi ile yurt içi yolcu taşıma acenteliği yapacaklar için en az 5 milyar lira sermaye 4 milyar lira da belge bedeli isteniyor. * G Yetki Belgesi ile yurt içi eşya taşıma acenteliği yapacaklar için en az 20 milyar lira sermaye, 30 milyar lira teminat, 30 metrekarelik taşınmaz ve 4 milyar lira belge bedeli isteniyor. Nakliyecinin istekleri Öncelikle nakliye acenteleri, komisyoncuları ve organizatörleri için talep edilen teminatlardan vazgeçilmeli. Eğer güvence mutlaka isteniyorsa, taahhütname şeklinde alınmalı. Yetki belgesi için istenen ücretler düşürülmelidir. Yetki belgelerinin süresi, ticari hayatın devamı müddetince geçerli olmalı. Taşımacı belgeleri için şart koşulan özmal araç zorunluluğu kaldırılmalı veya en aza indirilmeli. Belgeler arası oran, ücret ve teminat farkları ortadan kaldırılmalı. Özellikle yurt içi eşya taşıması yapan nakliyeciler ve kamyoncular için daha basit ve uygulanması kolay düzenlemeler yapılmalı. Ticari kaydı olan her firma, nasıl ki ana sözleşmesinde yazılı olan her konuda özgürce faaliyet gösterebilmekte ve hatta başkaca bir yetki belgesi almadan ihracat ve ithalat yapabilmekteyse, nakliyat firmaları da bu haktan yararlanabilmelidir.