BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hikâye bahçesi

Hikâye bahçesi

Türk edebiyat tarihinin en kapsamlı hikaye antolojisi yayımlandı. Ahmet Özdemir’in hazırladığı 100 önemli yazarın seçme eserlerinden oluşan “Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi” isimli kitap, Toker Yayınları arasında çıktı.



Gazeteci, yazar, şair ve folklor araştırmacısı kimliğiyle yakından tanınan ve en önemlisi bir gönül adamı olan Ahmet Özdemir’in Cumhuriyet dönemi Türk yazarlarının hikayelerinden derlediği antolojisi Toker Yayınları tarafından piyasaya çıkarıldı. Belli bir ideolojiye bağlı kalmaksızın, objektif ölçülere göre hazırlanan ve Türk edebiyatının 100 tanınmış yazarının hikayelerinden oluşan “Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi” isimli eserde Said Faik Abasıyanık’tan Halide Edip Adıvar’a, Ahmet Rasim’den Tarık Buğra’ya, Dilaver Cebeci’den Necati Cumalı’ya, Reşat Nuri Güntekin’den Hüseyin Rahmi Gürpınar’a, Selim İleri’den Yakup Kadri Karaosmanoğlu’na, Refik Halit Karay’dan Necip Fazıl Kısakürek’e, Aziz Nesin’den Rıfat Ilgaz’a, Haldun Taner’den Mualla Tetik’e kadar birçok isim biyografi ve eser örnekleri ile tanıtılıyor. Okuma kitabı... “Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi”, hikaye severler için zevkle okunabilecek bir “okuma kitabı” olmanın ötesinde, bu konuda araştırma yapacak bilim adamları, edebiyat tarihçileri için de çok önemli bir kaynak eser. Özellikle edebiyat öğretmenleri ve öğrencilerin ellerinin altında bulundurmaları gereken eser, okuyucuyu belli bir olgunluğa ulaştıracak karşılaştırma kaynağı da sağlıyor. Eserin bir diğer ilgi çekici yanı ise her hikayenin sonunda yer alan küçük lügat ve okunan hikayenin vermek istediği mesajı özetleyen “verdiği mesaj” bölümü... Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okullara tavsiye edilen kitap hakkında Ahmet Özdemir’le konuştuk: Sizce hikayeler belli kalıplara girmeli mi, iyi bir hikayenin ne tür özellikleri olmalı? ÖZDEMİR: Hikayelerin belli bir yapısı olmalı, giriş, gelişme ve sonuç bölümleri içermeli, zira sonuç bir mesaj vermiyorsa hikayenin tüm unsurları yerine gelmiş sayılmaz. Kanımca diğer bir önemli konu ise hikayenin anlaşılabilirliği... Bu anlamda Postmodernciliği tasvip ettiğimi söyleyemem, okuyucu hikayelerden kahve falına bakar gibi anlam çıkarmamalı, felsefe yapmaya zorlanmamalı. Yazılanlar okuyucuya edebi bir zevk vermeli ama eğitici yönü de olmalı, özetle hikayelerden okuyucular kıssadan hisse çıkarabilmeli. Günümüz yazarları Cumhuriyetten günümüze gelindiğinde hikayecilikte ne gibi değişimler gözlemlediniz? ÖZDEMİR: Her dönemin ayrı bir tadı var. Üslup bakımından bir grup var ki, Cumhuriyet öncesi doğmuş ve Cumhuriyet dönemi eser vermiş olanlar, diğer bir grup ise Cumhuriyetin ilk yıllarında doğanlar ki, 20’li 40’lı yıllarda doğan yazarların diğerlerine göre anlatım tarzındaki farklılık dikkat çekiyor. Onlarda açık seçik bir üslup ve kıssadan hisse çıkarma özelliği görülüyor. Ardından gelen 40’lı yılların kuşağı var; onlar hikayeciliğe biraz daha modern düşüncelerle bakıyor. Bir de 60’ların yazarları var; onlar da gümbür gümbür geliyor, çok güzel hikayeler veriyorlar. Ben, hikayeleri seçerken Cumhuriyet döneminde eser vermiş olanları ele aldım. Örnekler arasında yazarları ile özdeşleşmiş hikayeler olduğu gibi, ilk defa bu kitapta yayınlanan hikayeler de yer aldı. Edebiyat bahçesinin türlü çiçekleri gibi, her biri değişik renk, koku, güzellik taşıyan ve orjinal anlatım tekniğine uygun olan bu hikayeler arasında seçim yaparken; sevgiden, barıştan, eğitimden, batıl inançlarla savaştan, iyiden, güzelden, doğruluktan yana taraflı temalar içeriyor olmamaları tercih nedenim oldu. Özellikle günümüz yazarlarının seçimlerinde çok zorlandım. (0212 522 33 09) Her konuda kitap yazdı Ahmet Özdemir, 1948 yılında Sivas’ta doğdu. İstanbul Üniversitesi Türkoloji Bölümü’nden mezun oldu. Öğrencilik yıllarında Hergün gazetesinde çalıştı. 25 yıl “Hürses”, “Özgür”, “İstikrar” ve “Orta Doğu” gazetelerinde düzeltmenlikten Genel Yayın Müdürlüğü’ne kadar çeşitli görevlerde bulundu. 1989 yılında Basın İlân Kurumu’na geçti. Çoğunluğu TRT’de olmak üzere bazı radyo ve televizyon programlarının metinlerini yazdı. Oyunları temsil, romanları tefrika edildi. Bazı halk ozanlarının, şairlerin ve yazarların hayatlarını ve eserlerini inceledi. 25 yıldır aktif gazetecilik görevini yürüten Özdemir, halen Basın İlan Kontrol Hizmetleri Müdürü... Eserleri: “Bir Avuç Toprak”, “Elif’in Türküsü”, “Macera Peşinde”, “Sevgi Çıkmazı”, “Cenap Şahabeddin”, “Ahmet Haşim”, “Abdülhak Hamid Tarhan”, “Tevfik Fikret”, “Said Faik Abasıyanık”, “Muallim Naci”, “Bir Dal Erguvan”, “Kelkitli Serdari”, “Maraşlı Hüdai”, “Şarkışla’lı Aşık Cafer”, “Şarkışları Serdari”, “Eşref Bey Hikayesi” “Halk Hikayeleri Geleneği”, “Folklor Penceresi”, “Cönklerden Günümüze Halk Ozanları”, “Cumhuriyet Şiir Destesi” ,”Cumhuriyetimiz Şiirimiz”, “Şiir İkindileri”, “Pera Gönül Dostları”, “Duble Kaynana”, “Kuşku”, “Armudun Sapı”, “Kuzguncuk Vapuru” Yeni eserler sırada: İlki 1989 yılında basılan “Sevgi Çıkmazı” isimli hikaye kitabının ardından çalışmalarına devam eden Ahmet Özdemir’in önümüzdeki günlerde bir hikaye kitabı daha yayınlanacak, 13-14 hikayeden oluşacak kitabın ismi ise “Bir Bulut Kaynadı”. Halk edebiyatı ve folklor üzerinde Türkiye’deki ilk uzman araştırmacılardan biri olan Özdemir’in hikaye dışında yayınlanmaya hazır “Hacı Bayram-ı Veli”, “Hoca Ahmed Yesevi” ve “Eşrefoğlu Rumi” isimli biyografi çalışmaları da bulunuyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT