BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Otomobil Dünyası

Otomobil Dünyası

Fiat’ın üzerinde kara bulutlar dolaşıyor. Fiat Oto Başkanı Paolo Fresco, “Çılgınlık gibi görünüyor ama, mecbur kalındığında 10 bin kişiyi kapının önüne koyabiliriz” diyor. Peki niçin böyle oldu? İç piyasada manevra kabiliyetini kaybeden lider Fiat, kazanç erozyonu ve iskontolar yüzünden ağır yara aldı.



FİAT’ta zor günler Fiat’ın üzerinde kara bulutlar dolaşıyor. Fiat Oto Başkanı Paolo Fresco, “Çılgınlık gibi görünüyor ama, mecbur kalındığında 10 bin kişiyi kapının önüne koyabiliriz” diyor. Peki niçin böyle oldu? İç piyasada manevra kabiliyetini kaybeden lider Fiat, kazanç erozyonu ve iskontolar yüzünden ağır yara aldı. Stratejik deniz ötesi pazarlarda da durum parlak değil. Güney Amerika pazarı Arjantin’deki olaylar yüzünden iyice daraldı. Polonya’da durgunluk, Türkiye’de ise tarihin en ağır krizi yaşanıyor. Stilo’ya büyük ümitler bağlandı. Ancak satış sonrası yaşanan problemler ve Fiat’ın kalite konusunda rakiplerinden geride kalması uzun vadede sorunları biriktirdi. Avrupa’da yüzde 75 kapasiteyle çalışan Fiat 2001 yılında 791 milyon euro’luk zarar açıkladı. 3 bine yakın işçinin işine son verme kararı alan Fiat’ta yaşanan gelişmeler, hükümeti de harekete geçirdi. Berlusconi hükümeti, Fiat’a acil yardım sağlamak için harekete geçti. Borsada fiyatlar başaşağı düştükçe hissedarlar da düşünülmez olanı düşünmeye başladı. 2010 yılına kadar Fiat’ın GM ya da bir başka otomotiv şirketine devredileceği haberlerini yalanlayan yetkililer ise Agnelli ve ortaklarının buna müsaade etmeyeceğini düşünüyor. Fiat, Türkiye’nin de yakından tanıdığı bir marka. Tofaş’ın yüzde 50 ortağı olan Fiat, Alfa Romeo ile Lancia’nın yanı sıra ünlü spor otomobilleri Ferrari ve Maserati markalarının da sahibi. Fiat, otomotivdeki global evliliklere direnememiş ve ABD’li General Motors ile ortaklık anlaşması imzalamıştı. Bu anlaşma ile 2.5 milyar dolar karşılığında GM Fiat’ın yüzde 20’sine, Fiat ise GM’in yüzde 5.1’lik hissesine sahip olmuştu. Nissan bilinmeyenin izinde Nissan X-Trail, ismini küçük bir kelime oyunundan alıyor. Matematikte bilinmeyeni simgeleyen X harfi ve İngilizce’de izlemek anlamını taşıyan “trail” kelimesi birleştirilerek elde edilen “bilinmeyenin izini sürmek” konsepti, aracın kullanım amacını simgeliyor. Nissan X-Trail gerek şehir içinde gerek keyifli haftasonu gezileri için çok uygun bir SUV. 2WD konumunda Nissan X-Trail iki çekerli, yüksek bir otomobil tepkisi veriyor. Şehir içi kullanımlar için çok ideal olan 2WD modu sayesinde ekonomik bir sürüş gerçekleştirmek mümkün. AUTO modu ise, yol durumuna göre otomatik olarak X-Trail’in 4x4’mü yoksa 2 çekerli olarak mı yola devam edeceğine karar veriyor. Yumuşak virajları olan bir yolda araç 2 çekişle rahatlıkla yol alırken herhangi viraj içerisinde veya yol üzerinde olabilecek su birikintileri ve kaygan zeminlerde otomatik olarak 4x4 modu devreye giriyor. X-Trail’le yaptığımız test ölçümlerinde 0-100 km/s hızlanma süresi 13.8 sn olarak gerçekleşti. Ara hızlanma ölçümlerindeyse vites kolu D pozisyonundayken X-Trail 60-100 km/s hızlanmasını 9.0 sn, 90-120 km/s hızlanmasını da 10.7 sn’de tamamladı. Test süresince 100 km’de 11.3 litre yakıt tüketen X-Trail, bu ortalamayla kullanıldığında 60 litrelik yakıt deposu sayesinde 530 km’lik menzile ulaşabiliyor. Nissan X-Trail 50.000.000.000. TL’lik satış fiyatıyla uygun bir tercih olarak karşımıza çıkıyor. Acaba hangi raftaydı? Türkiye’nin ilk “otomatik otopark sistemi” İstanbul Levent’te hizmet veriyor. 45 metre yüksekliğinde tamamı çelik konstrüksiyon üzerine inşa edilen ve araçları otomatik olarak katlara yerleştiren 17 katlı otopark 612 araç kapasiteli. Büyükdere Caddesi Harman Sokak’ta yapılan otopark için 950 ton yüksek kaliteli çelik konstrüksiyon kullanıldı. 10 milyon dolarlık otoparkı Alman Otto Wöhr Gmbh ile Bahar Otomatik Otopark Sistemleri A.Ş. 10 ayda inşa etti. 8 şiddetinde depreme dayanıklı parka aracını bırakmak isteyenler giriş bölümünde, hareketli bir taşıyıcı üzerine park ediyorlar. Sürücüye bir jeton veriliyor. Bu jetonda araç ile bilgiler yer alıyor. Sürücü, otomobilini park edip anahtarını alıp gidiyor. Otomatik olarak aracın boyu ölçülüp, hangi kata konulacağı belirleniyor. Bilgisayarlarla donatılmış bu bölümde araçların içinde insan veya hayvan olup olmadığı da taranıyor. Aracın boş olduğu anlaşılınca araç hiç bir görevlinin müdahalesine gerek olmadan otomotik olarak asansöre alınıyor. 17 kat arasında uygun olan kata çıkartılıyor. Ve yine otomatik kayan zemin üzerinde boş olan bölümlere yerleştiriliyor. Aracını geri almak isteyenler çıkış bölümündeki makinelere jetonlarını atarak araçlarını beklemeye başlıyorlar. Araç yine hiç bir görevlinin müdahalesi olmadan otomatik olarak çıkış kapısına geliyor. Araçların park etme veya sahibine teslimi ortalama 1.5 dakikalık bir zamanda gerçekleşiyor. Otoparkta 1 saatlik park ücreti 2 milyon, 2 saatlik 2.5 milyon, tam gün ise 8 milyon lira. Modüler Otomasyonlu Park Sistemi (MAPS) olarak adlandırılan Robot otoparka sürücü ve yaya girmediği için kaza riski ortadan kalkıyor. Bu ayrıca, otomobil hırsızlığı için de bir önlem niteliği taşıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT