BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 6 Sigma ile gelen başarı

6 Sigma ile gelen başarı

Kale Şirketler Grubu Teknik ve Kimya Grubu Başkanı Osman Okyay, kitap karıştırırken keşfettiği 6 Sigma yönetim felsefesini sorumlusu olduğu bölümlerde uygulayınca hem büyük tasarruf sağladı hem de uluslararası projeleri şirkete kazandırdı.



> H. Basri Özaydın > Kale Şirketler Grubu Teknik ve Kimya Grubu Başkanı Osman Okyay, kitap karıştırırken keşfettiği 6 Sigma yönetim felsefesini sorumlusu olduğu bölümlerde uygulayınca hem büyük tasarruf sağladı hem de uluslararası projeleri şirkete kazandırdı. > Osman Okyay, “Renault Fransa’daki otomobil üretim hattını bize emanet etti. Müşterek Taarruz Uçağı JSF’nin yapımında alt yapımcı olduk. Lokceed Martin bizi yıldız tedarikçisi yaptı. Bu başarıları 6 Sigma yönetimine borçluyuz” dedi. İSTANBUL- Kale Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Bodur’un kızı Zeynep Bodur Okyay ile evli olan Osman Okyay, Teknik ve Kimya Grubu Başkanlığını yaptığı Kale Şirketler Grubu’nda, dünyada örnek gösterilen en başarılı yönetim felsefesi olan 6 Sigma’yı uygulayınca başarılar katlanarak büyüdü. Bir hizmetin ya da ürünün ‘sıfır hatayla’ sunulması ve üretimin son noktaya kadar ‘her adımda sorgulanması’ ilkesini benimseyen yönetim felsefesi 6 Sigma metedolojisi, İlk kez 1980’lerin ikinci yarısında Motorola’da uygulandı. 4 milyon dolarlık tasarruf 6 Sigma’nın dünya çapında tanınmasını ise 1990’ların ikinci yarısında General Electric’deki (GE) uygulamalar sağladı. GE’de o zamanki tepe yöneticisi olan Jack Welch’in katkısıyla uygulanan 6 Sigma şirketin hisse senetlerini yukarıya doğru hareketlendirince bütün dünyada popüler bir yönetim felsefesi olarak yayılmaya başladı. Osman Okyay, General Electric ile Kale Grubu’nun ortak bir şirket kurmasından sonra GE’nin felsefesini anlamaya yönelik kitaplar okuduğunu anlatarak, “O zamanlar General Electric’in efsanevi bir lideri Jack Welch’in kitaplarını okurken sık sık 6 Sigma’dan bahsettiğini gördüm. Bu konuda daha detaylı araştırmalar yaptım. Uzun yıllar görmediğim bir arkadaşımın bu konuda danışmanlık yaptığını öğrenince birlikte 2001 yılı Ağustos ayında Kalekim ve Kalekalıp’ta uygulamaya başladık. Yıllık 4 milyon dolar tasarruf sağladık” diye konuştu. Yıldız tedarikçi olduk Lokceed Martin’e uçak dışında 1998’den beri iş yaptıklarını belirten Okyay, şöyle devam etti: “Bize ürettirdikleri parçanın süresini 6 Sigma ile 90 dakikadan 8 dakikaya indirdik. Lokceed Martin bizi ilk defa en üst düzeydeki yıldız (star) tedarikçisi yaptı. Lokceed Martin’in birçok tedarikçisi vardır. Böyle olunca bütün bu şirketlerin nezdinde yıldız tedarikçi oluyorsunuz. Bundan sonra da uçak bölümüne tavsiye edildik.” 6 Sigma ile Müşterek Taarruz Uçağı JSF’nin yanı sıra Renault otomobillerini üreten robotların kurulum işini de aldıklarını kaydeden Osman Okyay, bu yönetim felsefesini Türkiye’de benimseyen üçüncü firma olduklarını söyledi. Okyay, “İlk uygulayan firma General Electric ortalığı olması nedeniyle Eskişehir’deki uçak fabrikası TEİ’dir. İkinci olarak ve sonra da uyguladık. Daha sonra Borusan da bu sistemi hayata geçirerek büyük kârlılık sağladı” dedi. KARA KUŞAKLI YÖNETİCİLER Herhangi bir iş sürecinde ilk çıkış noktasından nihai ürünün ya da hizmetin sunulduğu son noktaya kadar atılan her adımın sorgulanması ilkesinden hareket eden 6 Sigma, işi daha baştan hata yapmayacak şekilde yeniden yapılandırma esasına dayanıyor. Six Sigma programının önemli bir parçası olan Kara Kuşaklar ise, Six Sigma atılım seviyesinde iyileştirme projeleri için uzmanlaşırlar, yeteneklerini, bilgilerini ve tecrübelerini geliştirecek şekilde tasarlanmış olan eğitim ve sertifikasyon programları alırlar. Bu sürede Kara Kuşakların yüzde 100 bütün zamanlarını Kara Kuşak rolüne adamaları gerekiyor. Bu eğitim süresi 3 yılı bulabiliyor. Yeşil Kuşaklar ise, Six Sigma metodolijisini kullanarak gerek Kara Kuşak projelerinde proje takım üyesi olarak çalışmak gerekse de küçük ölçekli Six Sigma süreç iyileştirme projelerinde proje yönetmekten sorumlular. Yeşil Kuşakların eğitim süresini tamamladıktan sonra, firma içindeki görevlerini sürdürerek zamanlarının yaklaşık yüzde 20’sini Six Sigma projelerine ayırması gerekiyor. Kale Grubu’nda ise 3 Kara Kuşak ve 6 Yeşil Kuşak bulunuyor. Türkiye bu uçaktan 150 adet istiyor Dünya havacılık tarihinde yeni bir dönem açan JSF (Joint Strike Fighter) Müşterek Taarruz Uçağı yapımında 10 ülkenin yer aldığını kaydeden Osman Okyay, “Bu üç ayaklı bir konsorsiyumda başta Lokceed Martin var. Northrop Grumman firması ana gövdeden sorumlu. JSF uçağının gövde parçalarının yapımını üstlenen Kalekalıp, bir yıl gibi kısa bir sürede parçaların imalatını sıfır hata ile üreterek ilk parça sevkiyatını gerçekleştirdi” dedi. Okyay, sadece ana gövdede 96 tane alt yapımcının bulunduğunu belirterek bunlar arasında bulunan 9 yabancı firmadan tek Türk firmanın Kalekalıp olduğunu söyledi. Okyay şöyle devam etti: “Üretimin çok parçalanması ve ülkelere dağıtılması, bunun çok uluslu bir proje olmasından kaynaklanıyor. Herkes bu projede bir tuzu olsun istiyor ve üretilince hepsi bu uçaklardan satın alacak. Türkiye de bu projede yer almak için bir niyet mektubu verdi.” Okyay, Türkiye’nin yüzyılın uçağı ile çok ciddi bir şekilde ilgilendiğini belirterek, “Türk makamları kesin olmamakla birlikte 150 uçak almayı planlıyor. Rakamlar değişebilir o zamanki şartlara göre talebimiz artabilir. İlk etapta toplamda 3 bin tane üretilecek. Asıl seri üretimler 2011’de başlayacak. Türkiye’ye 2014 yılında geleceğini tahmin ediyorum” diye konuştu. Renault’nun üretim bandı Kale’ye emanet Renault’nun Kale Fransa’daki fabrikasında üreteceği yeni otomobillerinin robot kurulumunu Kale Robotik Otomasyon grubu üstlendi. Bu konuda son görüşmeleri yaptıklarını belirten Osman Okyay, “Türkiye’nin robot üreten tek şirketiyiz. Robotik Otomasyon grubumuz Renault ile çok yakın çalışıyor” dedi. Okyay, Türkiye’de Renault, Ford ve Toyota’nın robot kurulumlarının kendileri tarafından gerçekleştirildiğini kaydetti. Renault’nun daha önce İspanya’daki fabrikasının robot kurulumunu kendilerine verdiğini ancak o modelin üretiminden vazgeçtiği için projenin gerçekleşmediğini anlatan Osman Okyay, “Şimdi Renault’nun Fransa’daki fabrikasında üretilecek yeni modellerinin robotlarının seçimi, hattın programlanması ve araç üretim hızına uygun makine parkurunun seçilmesi hepsi bize ait” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT