BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Diyetisyen Yeşim Çelik: Kışın kilo almayın

Diyetisyen Yeşim Çelik: Kışın kilo almayın

Kış mevsiminin gelmesiyle birlikte metabolizmanız da soğuk havalara ayak uydurur.



Kış mevsiminin gelmesiyle birlikte metabolizmanız da soğuk havalara ayak uydurur. Kış aylarında vücut ve metabolizma kendini koruma altına almıştır ve daha yavaş çalışmaya başlar. Dyt. Yeşim Çelik, “Kışın yeme ihtiyacı artan kişi çok fazla karbonhidratlı yiyecekler yeme ihtiyacı duyar. Terleme de çok az olduğundan dolayı metabolizma hızı minimumdur. Bu yüzden bu dönemde dikkat edilmezse kilo artışı kaçınılmaz hale gelir” diyor. Güne sıkı bir kahvaltı ile başlayın... Metabolizmanızı iyi çalışır duruma getirmek için mutlaka güne kahvaltı yaparak başlamanız gerekmektedir. İyi bir kahvaltı ile güne başlamak sizin hem direncinizi koruyacak hem kilo kontrolünde size yardımcı olacak hem de metabolizma hızınızın yavaşlamasını engelleyecektir. Susamadan su için... Yazın sıcaklar nedeniyle rahatlıkla içtiğimiz suyu kışın rahatlıkla tüketemeyiz. Su vücudumuzdaki bütün metabolik reaksiyonların temel direğidir. Kışın su kaybımız daha az olduğu için susama hissimiz azalır, ancak su ihtiyacımızı yine de karşılamamız gerekmektedir. Kışın metabolizmanızı çalıştırmak için susamasanız bile günde 2-2,5 (10-14 bardak) litre su tüketilmesi gerekmektedir. Neleri yemelisiniz?... Kış hastalıklarından korunmak, savunma mekanizmamızı güçlendirmek için de A ve C vitamininden yeterli beslenmek gerekir. Kış sebzeleri ve meyveleri de bu konuda bize yeterli oranda A ve C vitamini sağlayacaktır. Narenciye (portakal, mandalina, greyfurt) , havuç, kivi, lahanagiller (karnabahar, lahana, brokoli, Brüksel lahanası), yeşil yapraklı sebzeler (maydanoz, tere, ıspanak) A ve C vitamininden zengin besinlerdir. Gerek günlerin kısalması gerekse havaların soğuması ile birlikte fiziksel aktiviteler azalmaktadır. Lifli besinlerin tüketiminin de azalması sonucu kabızlık sorunu kendini göstermektedir. Bu nedenle kış mevsiminin vazgeçilmez yiyeceklerinden kuru baklagillerin, kepekli tahılların (esmer ekmek, bulgur, kepekli makarna / pirinç / erişte / un) ve özellikle C vitamininden zengin sebze ve meyvelerin tüketimine ağırlık verilmelidir. Yağı, şekeri azaltın! Kışın vücudumuz ısı değişikliğine uyum sağlayabilmek adına harcadığı enerjiyi düşürür. Azalan fiziksel aktiviteye paralel olarak yağ ve şeker tüketimi de kısıtlanmalıdır. Kış mevsiminde güneş yüzünü daha az gösterdiğinden, D vitamini ihtiyacını karşılamakta sıkıntılar yaşanmaktadır. Bu nedenle havanın güneşli olduğu günlerde 20-25 dakika kadar güneş ışığından direkt olarak yararlanmaya (hafif tempolu yürüyüşler olabilir) ve haftada 2 - 3 kez balık yiyerek kalp sağlığınızı korumaya ve kemiklerimizin de güneşin eksikliğini (D vitamini yetersizliği) daha az hissetmesini sağlayabilirsiniz. Tatlı sizi ısıtmaz! Uzun süreli açlıklardan kaçınmalı. Enerji ihtiyacının karşılanması için fast food ya da yağdan, şekerden zengin gıdalara yönelmek doğru değil. Kış mevsiminin soğuk günlerinde “Tatlı yersem ısınırım” mantığından vazgeçilmeli, gün içerisinde yeterli ve dengeli beslenerek vücudun ısı dengesinin korunması sağlanmalı. Ellerinize doğal ferahlık kokusu... Fonex; sıvı sabun, etkin kremli formül ile cildi kurutmadan, derinlemesine kolayca temizliyor. İçeriğinde bulunan nemlendiricilerle cildinizin nem dengesini korur, ilk yıkamada fark edilen tazelik hissi ve yumuşaklık kazandırıyor. Bakterileri yok ederken, hoş kokulu parfümü ile rahatlatıyor. Cilde uyumlu içeriğiyle el ve vücut temizliğinde güvenle kullanabileceğiniz sıvı sabunun; Mixed, Fruit, Seaweed, Classic ürünleriyle yer alıyor. Aşırı çay vücuda zarar veriyor En çok tükettiğimiz içeceklerden biri olan çayı içerken hem miktarını hem de şekerini iyi ayarlamak gerekiyor. Aksi halde bazı sağlık sorunlarına yol açabiliyor... Diyetisyen Esra Aran, Türk insanının damak tadının ayrılmaz bir parçası haline gelen çay tüketimi ile ilgili bilinmesi gerekenleri şöyle anlattı: “Türkiye de çay, sudan sonra en çok tüketilen ikinci içecektir. Günlük tüketilen çay su yerine geçmez, sadece sıvıdır. Vücudunuzun günlük sıvı ihtiyacını çay gibi diğer içeceklerle de sağlayabilmek mümkündür. Ancak, gün içerisinde içilen çayın şeker ilavesi yapılarak tüketilmesi ve öğünlerle beraber tercih edilmesi, sağlık açısından olumsuz etkilerin oluşmasına neden olmaktadır. Öğünlerle tercih edilen çay, demir emiliminin azalmasına neden olabilmektedir. Örneğin; kahvaltınızda yumurta ile çay tüketmek yerine taze sıkılmış meyve suyu ya da meyveyi tercih etmek olumsuz etkileri azaltmanın bir yoludur. Çünkü çay içerisindeki tanenler besinlerden alınabilecek demirin emiliminin azalmasına neden olabilmektedir...” Püf Noktası... Püf Noktası... > Ceviz kabuklarını kolayca açabilmek için bir gece tuzlu suyun içerisinde bekletin. Böylece içleri de dağılmayacaktır... > Unlarınızın böceklenmemesi için, un kavanozunun içerisine bir adet defne yaprağı koyun. SİZDEN GELENLER Şiiriniz (...Özlem Güler’in mısraları) YALAN DÜNYA Boşa üzülmüş, boşa gülmüşüm Hepsi hayalmiş, rüya görmüşüm Boş yere sana değer vermişim Yalan dünya; boşa aldattın beni Aldandım sözüne, düştüm peşine Malına, mülküne, güzelliğine... Uysaydım keşke Hakkın sözüne Yalan dünya; boşa aldattın beni Ne ana kaldı, ne baba; nerede evlat? Her şeyi aldın, ettin mi rahat? Görmedim gerçeği bende kabahat Yalan dünya; boşa aldattın beni Verdiğin bu muydu, bu nasıl yatak? Doldurdun gözümü taş ile toprak İster ağla, ister gül halime bir bak Yalan dünya; boşa aldattın beni Elişiniz (...Sibel Cevahir’in el emeği) BEBEK PATİĞİ Tığ işi ile patik örmek gerçekten çok kolay... Kız ve erkek bebekler için sandalet, ayakkabı gibi bile yapmak mümkün... Alt tabanını yaptıktan sonra üstünü istediğiniz modelde yapabilirsiniz... (Minik çiçekler ve rokoko işi ile süsleyebilirsiniz...) Tarifiniz (...Vildan Hanım’ın damak zevki) KUZU KAPAMA MALZEMELER: > 1 kg kemikli kuzu eti > 2 kaşık yağ > 1 kuru soğan > 12 adet yeşil soğan > 1 demet pazı > 1 marul > 1 havuç > 1 demet dereotu > Tuz HAZIRLANIŞI: Düdüklü tencereye et, ayıklanıp doğranmış kuru ve yeşil soğan, havuç, yaprak yaprak koparılmış pazı, marul, tuz ve yağ konup karıştırılır. İki kahve fincanı da su ilave edilip kapak kapatılır. Orta ateşte, düdük sesi geldikten sonra hesap edilmek üzere 20- 25 dakika pişirilir. Soğuyunca kapak açılır. Servis tabağına alınıp kıyılmış dereotu serpilir. Afiyet olsun... Albümünüz BERAT GÜVEN Nurgül & Ekrem çiftinin biricik yavrusuna sevgilerle...
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT