BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > On parmağında BİN FAALİYET

On parmağında BİN FAALİYET

Hyundai, LG ve Samsung Güney Kore’nin en büyük kuruluşları. Bu üç firma birçok alanda faaliyet gösteriyor. Mesela Hyundai sadece otomobil yapmıyor alışveriş merkezleri, benzin istasyonları ve marketler çalıştırıyor



YAZI DİZİSİ KARE KARE KORE -2- HAZIRLAYAN: İNAN ARVAS inan.arvas@tg.com.tr G.KORE’NİN YÜZLERİ Hyundai, LG ve Samsung Güney Kore’nin en büyük kuruluşları. Bu üç firma birçok alanda faaliyet gösteriyor. Mesela Hyundai sadece otomobil yapmıyor alışveriş merkezleri, benzin istasyonları ve marketler çalıştırıyor YATIRIMIN GÖZDESİ Güney Koreliler, “Her şeyi özenle yaparız. Bunu raporlar ve belgelerle de ispatlayabiliriz” diyorlar. Bunu bilemiyoruz ama Türkiye’de yatırımın gözdesi oldukları kesin. Zaten dünyada da hatırı sayılır bir yerleri var Güney Kore, modern yolları ve yapılarıyla göz dolduruyor. Güney Kore’nin savaştan çıkması 50 küsur yılı buluyor. Ülke bu kadar kısa sürede ekonomik açıdan müthiş gelişme sağlayarak büyüdükçe büyümüş, geliştikçe gelişmiş. Kişi başına düşen milli gelir yılda 20 bin doları buluyor. Yani bizim neredeyse iki katımız. Ülke oldukça kalkınmış ve dünyada hatırı sayılır güçlü bir ekonomiye sahip olmuş. Her geçen gün ihraç malları ile pazar payını artırıyor. Koreli şirketler özellikle otomotiv, teknoloji, demir çelik, gemi imalatı, telekomünikasyon üzerine odaklanıyor. ÜLKENİN KRALI HYUNDAI Hyundai Grup, Güney Kore’nin en büyük şirketi. Biz sadece Hyundai’yi otomotivden tanıyoruz. Fakat birçok alanda faaliyet gösteren Hyundai Grup’un, sadece otomotiv şirketi ülke ekonomisinin yüzde 5’ini oluşturuyor. Güney Kore’deki fabrikalardan başka Türkiye, Amerika, Çin, Çek Cumhuriyeti ve Hindistan’da da global üretim merkezleri bulunuyor. Hyundai, 1998’de satın aldığı Kia ile Güney Kore otomotiv pazarının yüzde 70’ini elinde bulunduruyor. Yüzde 30’u ise Ssang Yong, Daewoo, Subaru gibi markalar arasında paylaşılıyor. Zaten buraya yolunuz düşerse göreceksiniz. Her tarafta özellikle Hyundai marka araçlar var. Hatta “Aaa bu Hyundai modeli bizde yok?” diye aklınızdan geçirecekseniz doğal olarak. Hyundai’nin 20’ye yakın modeli bulunuyor. Bunlardan ancak bazıları Türkiye’ye gelebiliyor. Konu otomotivden açılmışken ilginç bir anekdot aktarmak istiyorum. Örneğin, siz Güney Kore’de bir firmada çalışıyorsunuz, patronunuzun altında Hyundai’nin lüks aracı Genesis var. Siz de kalkıp Genesis alıp işe gelirseniz bu ayıplanıyor. Çünkü bir eleman patronunun üstünde bir arabaya binemiyor. Ancak arabayı çok beğendiyseniz ve muhakkak almak istiyorsanız o zaman işyerine getirmeyeceksiniz o kadar. YOKLUKTAN DÜNYA DEVLİĞİNE Güney Kore ekonomisinin önemli oyuncularından biri de Samsung. 1970 yılında kurulan Samsung o yıllarda Sanyo markasıyla chip üretip sıkıntılı günler yaşayarak zar zor ayakta durmaya çalışır. Fakat şimdi Samsung global pazarda en büyük rakipleri ile boy ölçüşecek düzeye geldi ve en yeni teknolojiler kullanarak ürettiği mamülleri dünya pazarına sunuyor. Samsung, 14 yabancı ülkede fabrika kurarak üretim gerçekleştiriyor. Ürünlerinin yüzde 70’den fazlasını Güney Kore dışında pazarlıyarak ihracatta önemli bir başarı sergiliyor. Bilişimden teknolojiye, otomotivden, beyaz eşyaya kadar 20’den fazla şirketi bünyesinde bulunduruyor. LG’Yİ ELEKTRONİK KESMEMİŞ LG de Kore’nin önemli kuruluşlarından biri. Tüketici elektroniği, beyaz eşya ve mobil iletişim pazarlarında faaliyet gösteriyor. 82 bin kişiye iş imkânı sağlayan şirketin, 2010’un ilk üç aylık döneminde net kârı 590 milyon dolar! Aynı Hyundai ve Samsung gibi LG’nin de benzin istasyonları marketleri otelleri bulunuyor. TÜP GEÇİDİ ONLAR YAPACAK Türkiye aslında Güney Koreli şirketlerin gözdesi. Birçok büyük firmanın ülkemize yatırım yaptığını hepimiz biliyoruz. Fakat ismini duymadığımız birçok Güney Koreli firma ülkemize yatırım yapmış ve yapmak üzere araştırmalarını devam ettiriyor. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın en son Güney Kore tamaslarının ardından Marmaray’dan sonra 2. tüp geçidin Koreliler tarafından yapılacağını duyurmuştu. Koreliler gerçekten fedakârca çalışıyor ve kaliteli mallar üretiyorlar. “Her şeyi özenle yaparız. Bunu raporlar ve belgeler ile de ispatlayabiliriz” diyorlar. Eeee bize de inanmak düşüyor. Güney Kore halkı sabahın ilk ışıklarıyla birlikte arı gibi çalışmaya başlıyor. Ülkemizde teknolojik ürünleriyle bilinen Samsung’un G. Kore’deki giyim mağazası. GEMİLERDE KRİZ VAR! Güney Kore gemi yapımında dünyada lider. Birçok gemi burada inşa ediliyor ve denize indiriliyor. En büyük gemi yapım şirketleri; Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuildng&Marine Engineering ve Samsung Heavy Industries. Kurduğu tersanelerle istikrarlı bir şekilde büyüyerek dünya liderliğini elinde tutan ülkede sektör küresel krizle birlikte sıkıntıya girdi. 2008 yılının ikinci yarısında başlayan kriz üretimi sekteye uğrattı. 2009 yılının ilk günlerinden bu yana dişe dokunur bir sipariş gelmemiş, tersaneler kan ağlıyor. HYUNDAI İNŞAAT SUNAR Güney Kore'deki otomotiv pazarının yüzde 70’ini elinde tutan Hyundai'nin 20’ye yakın modeli bulunuyor. Ama firma ülkede bizdeki gibi sadece otomobilleriyle bilinmiyor. Grup, ana vatanının her sahasında top koşturuyor. İşte bunun bir ispatı. Hyundai’nin yaptığı benzin istasyonları ve gökdelenler. Kişi başına ayda 3.5 kitap düşüyor İş icabı Seul yakınlarında bir iki fabrika ziyareti gerçekleştirdik. Fakat bir fabrikadaki olay beni çok etkiledi. Bir işçinin görevi, üretilen bir arabaya sadece barkodu ve etiketini yapıştırmaktı. Öyle basit değil, aksine çok mühim bir iş. İskemlesine kurulmuş elinde kitap, bir dakika kadar kitabını okuyor. Derken üretim bandından hareket eden araç ona doğru yaklaştığında kitabını okuduğu yeri kaybetmemek üzere ters çevirip barkodu hazır olan yapışkan kağıdı alıp arabanın bir önüne bir de yan camına yapıştırıyor. Bu işlem tam 30 küsur saniye tutuyor. Üşenmeden saydım ve takip ettim. İşçi tekrar kitabını aldı ve kaldığı yerden okumaya başladı bir dakika boyunca yine aynı şekilde devam etti bu kalkıp oturma işi. Çok garipsedim. Daha sonra ise aslında bu durumun şaşılacak bir şey olmadığını öğrendim. Güney Kore’de kişi başına düşen aylık okuma oranı 3.5 kitapmış. Hatta gençler arasında bu sayının 5-6’yı bulduğu söyleniyor. Ayrıca birçok kişinin elinde de ‘e-book’lar, yani elektronik kitaplar var. Koreliler ellerinde tablet tarzı iPad benzeri elektronik kitaplarla okuma alışkanlıklarını bir ileri seviyeye çıkarmış. YARIN: EKMEK EJDERİN AĞZINDA
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95258
    % 1.36
  • 5.8794
    % -0.79
  • 6.4915
    % -0.69
  • 7.4849
    % 0.15
  • 280.247
    % -1.51
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT