BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Elinizi ayağınızı oynatın!

Elinizi ayağınızı oynatın!

Tekerlekli iskemleye bile mahkum olsanız hareket edin. Yoksa vücudunuzda yaralar çıkar, kaslarınız morarır ve acır.



Dikkatinizi çekti mi bilmem! Hasta ne kadar iyi beslenirse beslensin alçıya alınan bir kol cılızlaşır. Demek ki uzuvları gıda değil, hareket besler. Hareketli insanlar diri ve zindedirler. Alımlı görünmek isteyen hanımlar makyaj ve giyime ayırdıkları vakti spora verseler iyi ederler. İskeleti deforme olmuş (kamburu çıkmış, kilo almış) bir kadın saçını başını yaptırsa n’olur? Yüzünden sıhhat fışkıran bir fidan endamlı, kaşını gözünü boyamasa ne kaybeder? Yaşlılara sorarsanız “Ah yavrum” diyeceklerdir, “beni alan almış satan başından savmış”. Halbuki köşelerine çekilip oturacaklarına ufak egzersizler yaparsalar dinç kalırlar, hayattan tad alırlar. Zaten spor çocuklardan ve gençlerden ziyade ununu eleyip eleğini asanlara lâzımdır. Bakın şunu altını çize çize söylüyorum “Uzuvlarınızdan olmak istemiyorsanız onları kullanın.” Op. Dr. Tarık Şener “İsterseniz başa dönelim” diyor ve başlatıyor anlatmaya: “Erkekler genellikle iş güç telaşıyla spordan koparlar ama kadınlar ilk kez hamile kalınca yatmaya başlarlar. Yatış o yatış. Halbuki (eğer şeker, hipertansiyon, kanama gibi problemleri yoksa) önceki formlarına dönebilmek için daha çok çalışmalıdırlar. Dikkatinizi çekti mi bilmem kadın sporcuların hepsi de sağlıklı ve doğurgandırlar. Formlarının zirvesine anne olduktan sonra ulaşırlar.” Gelelim yaşlılara “Yaşlılardan elbette koşmalarını, tırmanmalarını, halter kaldırmalarını beklemiyoruz. Onlar kendilerine yarayacak hareketleri iyi bilirler. Ancak adaleler kadar kemikleri de hedef alırlarsa isabet ederler. Spora başlamadan evvel ısınmak eklemleri gevşetir, kasları güçlendirir. Dilerseniz form tutma işini eğlence haline getirebilirsiniz. Mesela ağır ağır kürek çekebilir ve yüzebilirsiniz. Bir bisiklet sahibi olmanız bile çok şeyi değiştirir. Ama bütün bunları yapamıyorsanız çekin çarıklarınızı düşün yollara. Sakın yürümeyi küçümsemeyin, onun gibi egzersiz var mı?” “Bize sorarsanız tekerlekli sandalyeye mahkum olanlar bile egzersiz yapmalıdır. Kötürümler bile Böylece dekübit ülserlere (uzun süre oturmaya ve yatmaya bağlı yaralara) ve böbrek komplikasyonlarına mani olabilirler. Harekete başlayan yaşlılarda gözle görülür bir performans artışı hissedilir. Artık her sonraki antrenmanda daha fazla çalışacak ve daha az yorulacaklardır. Biliyor musunuz fiziki aktivite kalp krizi ve felç riskini de küçültür. Bu iş öyle önemlidir ki, kolesterolü ve tansiyonu kontrol altına almak ve sigarayı bırakmakla bir tutulur. Halbuki kullanılmayan kaslarda vasküler (damarla ilgili) ve biyokimyasal yapı bozulur. Adaleler elastikiyetini kaybedince tuttuğunuz yer morarır ve yaralanma riski artar. Üstelik hareketli yaşlılarda meme ve kolon kanserlerine az rastlanır. Hasılı yaşınız ne olursa olsun haftada üç gün (en az yarım saat ve tempolu olarak) yürümelisiniz. Daha sık ama kısa ve düzensiz yürüyenler (mesela bina içinde koşuşturup duranlar) o kadar hayrını bulmazlar.” Mutlaka egzersiz “Yürüyebiliyorsanız hiç durmayın. Haftanın her günü mahallenizi adımlayın. Zira düzenli hareket hem sistolik, hem diastolik arterial kan basıncını düşürür. Eğer osteoporozu (kemiklerinizdeki mineral kaybını) önlemek istiyorsanız iskeletinize ağırlık bindirmelisiniz. (Uygun yükler taşımalı ve kaldırmalısınız) Böylece kalça, bilek ve omurga kırıklarınız azalır. İskelet yoğunluğu çocuklukda en üst düzeydedir. Büyüme sonunda kemiğin mineral kesafeti azalır ama spor yapanlarda aynı kalır. Erkeklerin kemik yoğunluğu kadınlardan fazladır. Kaldı ki kadınlar her doğumda çocuklarına iliklerinden kemiklerinden ‘karşılıksız borçlar’ verirler.” Ee, hadi! Başlamak için daha ne bekliyorsunuz? Hemen şimdi!
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT