Türkiye Bankalar Birliği (TBB), tüketiciyi bilgilendirmek amacıyla "Bireysel Bankacılık Hizmetlerinde Tüketicilere Genel Bilgiler: Merak Edilenler ve Cevaplar" başlıklı bir metin yayımladı.


TBB'den yapılan açıklamaya göre, kamuoyunu bilgilendirme amacı doğrultusunda hazırlanan 17 sayfalık metin, birliğin resmi sitesinden yayımlandı.


"Bireysel Bankacılık Hizmetlerinde Tüketicilere Genel Bilgiler: Merak Edilenler ve Cevaplar" başlıklı metin ile bankacılık hizmetlerinde tüketicilerin hayatını kolaylaştırma ve merak edilen önemli konulara ilişkin sorulara cevap verme amaçlanıyor.


Tüketici kredisi sözleşmeleri ve kredi faiz oranları konularında dikkat edilmesi gereken noktalara değinilen metinde, bankaların hangi hizmetler için masraf ya da ücret talep edebileceği hakkında bilgiler veriliyor.


Metinde bankalarla gerçekleştirilen sözleşmelerden cayma, kullanılan kredilerin vadesinden önce ödenmesi, taksitlerde gecikme gibi durumlarda neler yapılması gerektiğine ilişkin de merak edilen sorulara cevap veriliyor.


Konut satış sözleşmeleri, Tüketici Hakem Heyeti başvuruları, Kredili Mevduat Hesabı ve kredi kartı sözleşmelerine ilişkin de bilgi verilen metinde, taksitli nakit avans kullanımında dikkat edilmesi gereken hususlara değiniliyor.


Bankalar hangi hizmetler için masraf ya da ücret talep edebilir?


Bankalar tarafından, finansal tüketicilerden tahsil edilebilecek ücretlerin listesi için
tıklayın.


• Banka sizden, yalnızca yukarıdaki linkte belirtilen ürün ve hizmetlere dair ücret talep
edebilir.


• Sözleşme kapsamında ücret alınacak her ürün ve hizmet için, banka sizin onayınızı alır.


• Bankanın, 1 yıl içerisinde periyodik masraf ve ücretlerde, önceki yıl sonu itibarıyla
açıklanan yıllık TÜFE artış oranının 1,2 katı ve üzerinde artış yapabilmesi için, onayınızı
alması gerekir.


• TÜFE artış oranının 1,2 katından daha az artış olduğunda, banka, 30 gün önce
bilgilendirmede bulunarak değişikliği hayata geçirebilir. Bu bilgilendirme, yazılı olarak ya da kalıcı veri saklayıcısıyla yapılabilir.


• Bilgilendirmenin yapıldığı tarihten itibaren 15 gün içerisinde, ürün ya da hizmetin
kullanımından vazgeçebilirsiniz.


• Masraf ve ücretlerde yapılan değişiklik nedeniyle vazgeçme hakkınızı kullandığınızda,
banka size ürün ya da hizmet vermeyi sonlandırabilir.


• Ürünü ya da hizmeti kullanmaya devam ederseniz, masraf ve ücretlerde yapılan değişikliği kabul etmiş sayılırsınız.


• Sizden tahsil edilen bir ücretin iadesi söz konusu olduğunda, banka sizi bilgilendirir.
Ardından, iade tutarını, belirteceğiniz bir hesaba ücretsiz olarak gönderir ya da nakit ödeme yapar.


• Banka, sizden tahsil edilecek ücret ve diğer kesintilere ilişkin güncel bilgilere internet
sitesinde yer verir.


• Banka, masraf ve ücretlerde değişikliğe gittiğinde, internet sitesindeki masraf ve ücretlere dair bilgileri de eşzamanlı olarak günceller.


• Belirli süreli kredi sözleşmenize ilişkin açılan hesabı yalnızca kredi geri ödemeleri için kullandığınızda, banka bu hesaptan hesap işletim ücreti tahsil etmez. Aksi yönde bir talebiniz olmazsa, bu hesap kredinin kapanmasıyla birlikte kapatılır.