Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), 2015 yılı Eylül ayı 'Otomobil ve Hafif Ticari Araç Pazarı İstatistikleri'ni açıkladı. Buna göre; Otomobil Pazarı yüzde 4, Hafif Ticari Araç Pazarı yüzde 2 küçüldü. 2015 yılı Eylül ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı 64 bin 25 adete geriledi. 66 bin 531 adet olan 2014 yılı Eylül ayı otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 3,77 oranında küçüldü. 2015 yılı Eylül ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 4,41 daraldı ve 47 bin 88 adete geriledi. Geçen sene 49 bin 262 adet satış gerçekleşmişti. 2015 yılı Eylül ayında hafif ticari araç pazarı 2014 yılının Eylül ayına göre yüzde 1,92 azaldı ve 16 bin 937 adet olarak gerçekleşti. Geçen sene 17 bin 269 adet satışa ulaşılmıştı.
BİR ÖNCEKİ YILA GÖRE ARTIŞ YAŞANDI
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2015 yılı dokuz ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 40,02 artarak 662 bin 988 adet olarak gerçekleşti. 2014 yılı dokuz aylık döneminde 473 bin 498 adet toplam pazar gerçekleşmişti. Otomobil satışları, 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 36,57 artarak 500 bin 905 adete yükseldi. 2014 yılı aynı dönemde 366 bin 768 adet satışa ulaşılmıştı. Hafif ticari araç pazarı, 2015 yılı dokuz ayında geçen yıla göre yüzde 51,86 oranında artarak 162 bin 83 adete ulaştı. Geçen yıl aynı dönemde 106 bin 730 adet satış yapılmıştı.
2015 yılı dokuz aylık dönemde, 1600cc altındaki otomobil satışlarında yüzde 37,98, 1600-2000cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında yüzde 8,81 ve 2000cc üstü otomobillerde yüzde 14,99 artış görüldü. 2015 yılı dokuz aylık dönemde, 85kW altı 14 adet, 121kW üstü ise 68 adet olmak üzere 82 adet elektrikli otomobil satışı gerçekleşti.
EMİSYON DEĞERLERİNDE OTOMOBİLLER ÖNDE
2015 yılı dokuz ayında, otomobil pazarında ortalama emisyon değerlerine göre en yüksek paya yüzde 41,63 oranıyla 100-120 gr/km arasındaki otomobiller 208 bin 531 adet ile sahip oldu. 2015 yılı dokuz aylık dönemde, dizel otomobil satışlarının payı yüzde 61,58'e gerilerken, otomatik şanzımanlı otomobillerin payı ise yüzde 48,81'e yükseldi. 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde otomobil pazarı segmentinin yüzde 83,58'ini yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu.
Segmentlere göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 52,49 pay alan C (262 bin 928 adet) segmenti ulaştı. Kasa tiplerine göre değerlendirildiğinde ise, en çok tercih edilen gövde tipi yine Sedan otomobiller (yüzde 48,89 pay, 244 bin 881 adet) oldu.
EN YÜKSEK PAY VANLARDA
2015 yılı Ocak-Eylül döneminde hafif ticari araç pazarı gövde tipine göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 70,70 pay ile van (114 bin 598 adet), ardından yüzde 12,18 pay ile kamyonet (19 bin 744 adet), yüzde 11,43 pay ile minibüs (18 bin 525 adet) ve yüzde 5,69 pay ile pick-up (9 bin 216 adet) yer aldı. Otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 2015 yılı Ocak-Eylül döneminde 662 bin 988 adete ulaşarak, 2014 yılı aynı döneme göre baz etkisiyle yüzde 40,02 artış gösterdi.
2015 yılı son 3 ayında; ABD Merkez Bankası'nın (FED) politika faiz artırma beklentisi, jeopolitik gelişmeler, cari işlemler açığındaki gelişim, içerisinde bulunulan yeni genel seçim süreci etkili olacağı belirtildi. 2015 yılı otomotiv sektörü toplam pazarının 900-950 bin adet aralığında gerçekleşeceği bekleniyor.