BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yol önemli, ya sahil?

Yol önemli, ya sahil?

Yıllardır “otoban, otoban” diye tutturan Karadenizliler yolların sahilleri nasıl katlettiğini yakından gördüler.



İSTANBUL / GİRESUN - Karadeniz’in geleceği olan altın kumsalların yok olmaması için “Eynesil Çevre Gönüllüleri” dev bir kamyanya başlattı. Fırtına Deresi’nden sonra Karadeniz’de başlatılan bu ikinci kampanya, inşası yer yer sürdürülen Karadeniz Otoyolu’nu denizi ve sahilleri doldurarak geçmesini engellemek istiyor. Yola karşı olmadıklarını ve yolu her Karedenizli gibi şiddetle istediklerini belirten Eynesil Çevre Gönüllüleri, ancak tüm sahillerin de doldurularak güzelim çevrenin yok edilmesini istemiyorlar. Başta Giresun milletvekilleri Rasim Zaimoğlu ve Hasan Akgün, Eynesil Belediye Başkanı Halil Görnaz ve Kaymakam Cemal Hüsnü Kansız, meslek odaları ve vatandaşlar büyük destek veriyor. Sahiller yok edildi Eynesilliler “Doğu Karadeniz Sahil Yolu’nun genişletilmesi çalışmaları nedeniyle, bölgemizde bir çok il ve ilçe sahilleri kayalarla doldurularak, yok edilmiştir. Bölgemizin temel bir ihtiyacı olan yol yapımı ve genişletme çalışmalarının, gerekliliği konusunda en küçük bir şüphemiz yoktur. Ancak bu çalışmaların, doğanın kendine özgü yapısının yok edilerek yapılması ve Karadeniz Bölgesinin eşsiz güzellikteki sahillerinin yok edilmesi, harekete geçerek tepkimizi dile getirmemizi zorunlu kılmıştır. Bizler sahillerin kayalarla doldurulmasına ve çevre değerlerinin yok edilmesine izin vermeyeceğiz. Geleceğimizin elimizden alınmasına sessiz kalmayacağız. Bizlere dayatılan yol projesinin alternatifleri vardır. Bu alternatifler, çevreci bir anlayışla ele alındığında, sorunun çözümü kolaylaşacaktır” diyorlar. Geri dönüşü yok Karadeniz sahillerinin, tabiatı ve denizi ile müthiş tabii güzelliklere sahip olduğunu hatırlatan gönüllüler, projede değişiklik yapılmazsa sahillerin geriye dönüşü olmayan bir doğa katliamına sahne olacağını belirterek şunları söylüyorlar: “Şu anda bu tabii güzelliklerin katledilip, denizin doldurulması suretiyle yapılacak yol sahillerimizi bir daha asla düzeltilemeyecek hale getirecektir. Biz yolu herkesten çok istiyoruz. Yıllardır Karadenize yapılan tek ve en büyük yatırım. Yol, Karadeniz’in güzelliklerini tüm dünyaya ve turizme çok daha rahat ve kolay açmanın en önemli faktörüdür. İnsanlar ulaşamayınca bölgenin değerinin olmayacağının da bilincindeyiz. Ancak turist geldiğinde denize girecek yer bulamayınca da bir kıymeti olmayacaktır. Biraz içerden geçemez mi? * Yolun sahil yerine biraz daha içerden geçmesinin Karadeniz halkı ve ekonomisi için daha faydalı olduğunu da vurgulayan gönüllüler, tüm sahillerin doldurularak yapılacak sahil yolunun zararlarını ise şöyle sıraladılar: “Gelişmekte olan Karadeniz turizmi kör baltayla kesilecektir. Karadeniz sahilleri birdenbire derinleşir, balıklar kıyıya yakın yerlere yumurta bırakır. Balıkların yaşama ve üreme aranları daraltılacak. Balık sayısında azalma olacak. Karadeniz, özellikle Eynesil kuzey rüzgarlarına çok açıktır. * Denize 15-20 metre uzaklıkta ve 3-4 metre yükseklikte bulunan mevcut sahil yolu birçok kez deniz tahribatına uğramış ve kullanılamaz hale gelmiştir. Doldurmak suretiyle yapılacak yeni yolu da aynı akıbet beklemektedir. Devamlı bakım onarım çalışmaları yapmak gerekecektir. Bu da ülke ekonomine artı bir masraf açacaktır. Dalgalara dayanmaz Sahillere yapılması düşünülen yolu korumak için yapılması öngörülen T mahmuzların Karadeniz’in dalgaları karşısında kalıcı olabilmesi çok zor. Bu mahmuzlar yolu koruyamayacağı gibi, sert dalgalar karşısında korunmaya muhtaç kalacak. Sahilden geçen yol şehirlerarası transit yol olacağından bölge ekonomisine hiçbir katkısı olmayacak. Yolun sahil yerine daha içerden geçmesinin gelecek nesillere tertemiz bir doğa bırakacağını anlatan gönüllüler, “Yolun güneyden geçmesi halinde şehir daha da genişleyecek, iş sahaları elverişli hale gelecektir. Arkada kalan arsaların değeri artacaktır. Açılacak yeni dinlenme tesisleri ve tamirhaneler bölge ekonomisini canlandıracaktır. Halbuki dolgu yoluyla 7 metre yüksekten giden transit yolda bu asla mümkün değildir. Hiçbir esnafın kârı olamayacaktır. Denizin mevcut durumunun korunabilmesi Doğu Karadeniz’i turizm merkezi yapabilir” şeklinde konuştular.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT