BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Dünyaya açılan pencere: TAI

Dünyaya açılan pencere: TAI

Ankara Akıncılar’da 1984’te temeli atılan ve 16 yılda Savunmanın göz nuru haline gelen Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Şirketi TAI; üretim, tasarım, yazılım ve eğitim projeleriyle uluslararası arenada dünya devleri ile birlikte yarışıyor.



Kuruluşundan itibaren sürekli iyileştirme prensibiyle çalışarak, kısa zamanda rekabete açık, yüksek kalitedeki ürünleri zamanında ve uygun fiyatlarla üreten bir şirket haline gelen TAI, büyük başarılara imza atıyor. Büyük Önder Atatürk’ün gösterdiği “İstikbal göklerdedir” hedefini gerçekleştirmek amacıyla ve “Kendi Uçağını Kendin Yap” sloganıyla hareket eden TAI, kısa zamanda Türk Hava Kuvvetleri için F-16 savaş uçağı üreten dev bir tesis oldu. Her türlü hava aracının imalatını gerçekleştirebilecek son derece modern bir üretim tesisine sahip olan TAI, sabit ve döner kanatlı uçak imalatıyla askeri ve ticari programları üstün bir performansla gerçekleştiriyor. Ankara-Akıncı’da bulunan tesislerinde bugüne kadar ileri teknoloji ürünü F-16 Savaşan Şahin uçaklarından 46’sını Mısır için olmak üzere toplam 278 adet üretti. Cougar As-532 helikopterleri ile döner kanatlı hava aracı üretimine başlayan TAI, 145 adet taarruz helikopterinin üretimini kapsayan ATAK ve Türk İnsansız Hava Aracı projelerinin de ana yüklenicisi konumunda. Üretim zengini Savunma sanayiinin gözdesi ve yatırımların öncüsü olan TAI’de, F-16, CN-235 hafif nakliye, SF-260D Başlangıç Eğitim ve Cougar AS-532 uçakları ile genel maksat helikopteri, insansız hava aracı, hedef uçağı, zirai ilaçlama uçağı üretimi yapılıyor. Dünyaca kabul görmüş kalite standardı, uçak ve uçak parçası üretimindeki kanıtlanmış deneyimi olan TAI, bugün Lockheed Martin, Airbus, Boeing, CASA, Sikorsky, Eurocopter, Agusta, Sonaca, Nortrop Grumman, MDHI ve diğer şirketler nezdinde ayrıcalıklı bir ortak konumda.. Silahlı Kuvvetlerimizin ihtiyaçlarına cevap vermek amacıyla önemli üretim projelerini alıp programa uygun olarak zamanında gerçekleştiren TAI, dünya havacılık sanayinin devleri için tek kaynak olan uçak parçalarını üretir bir konuma geldi. Uluslararası projelerde tasarım görevi üstlenebilecek düzeye ulaştı. Gösterdiği performansla savunmaya yönelik yatırım ve projelerin yanısıra ticari havacılık alanında “ben de varım” diyen TAI, Boeing ve Airbus için parça üretmesinin yanısıra Airbus Military Company’e tam üye olarak geleceğin büyük uçağı A400 M projesinin geliştirme çalışmalarına dahil oldu. Daima ileriye TAI’nin Boeing ve Airbus gibi dünya devlerine parça ve komponent üreten, tasarım ve geliştirme kabiliyetine sahip bir kuruluş olduğunu kaydeden Genel Müdür Ergenç, kendi ayaklarının üstünde durabilen ve ekonomik krizden etkilenmeyen bir şirkete dönüştürmeyi hedeflediklerini söyledi. “ATAK” projesiyle ilk kez ana yüklenici rolü üstleneceklerini belirten Ergenç; “TAI, komple helikopter üretimi, helikopterlere mekanik-aviyonik tadilat yapma, modernizasyon, tasarım ve geliştirme, ürün ömrü boyunca “Entegre Lojistik Desteği” kabiliyetlerini kazandırarak hizmete devam edecektir.” dedi. AB’ye önemli bir adım 145 adet Taarruz-Taktik-Keşif helikopterinin üretimini kapsayan ATAK Helikopter Projesi ile ilgili olarak 2000 yılında başlatılan teklif görüşmeleri TAI-Savunma Sanayii Müsteşarlığı ((SM) ve Bell Firması ile bağlantılı olarak yerli üreticiler arasıda devam edeceklerini belirten Genel Müdür Engenç, “Üç yılı aşkın bir süredir ‘Airbus Military Company’ şirketinin sermaye ortağı olan TAI, %11.6 oranındaki iş payı kapsamındaki faaliyetleri desteklemek üzere 50 mühendis-uzman kadrosuyla projedeki 15 değişik alt grup ile 3 değişik seviyedeki yönetim grubu çalışmalarına aktif olarak katılmaktadır. A400M projesi TAI’yi bir “tasarım organizasyonu” olarak sertifikalandırmasının yanı sıra Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde ve Türk sanayiinin Avrupa havacılık sanayiine entegrasyonu yönünde atılan önemli bir adımdır.” diye konuştu. Genel Müdür Ergenç, Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems (LMTAS) ve Boeing Şirketleri ile yapılan görüşmeler sonucunda TAI’nin Boeing ile Tasarım Geliştirme ve “İntegrated Support System” LMTAS ile Parça Üretim ve Sistem Mühendisliği projelerinin başlatılacağını da sözlerine ekledi. Devlerle yarışıyoruz TAI Genel Müdürü Kaya Ergenç, 2000 yılında olduğu gibi bu yıldan da çok umutlu. TAI’nin üretim ve projeleriyle ülke savunmasında hizmete gönüllü ve hazır olduğunu belirten Genel Müdür Kaya Ergenç, “1984 yılında tesislerinin temeli atılan TAI, 1990 başında F-16 üretiminden ibaret olan tek projede tam kapasiteye ulaştı. Bu faaliyet alanında çok kısa sayılabilecek 16 yıl sonunda, 20 üretim, dört tasarım, üç yazılım ve eğitim olmak üzere toplam 27 proje başarı ile tamamlandı. 2001 yılında da görevimiz ülke savunmasına hizmet, hedefimiz özgün uçağımızı tasarlamak ve üretmek olacaktır.” dedi. TAI’nin tamamen Türk mühendis ve işçilerini özverili çalışmalarıyla F-16 savaş uçağı üretimi ile başlanan süreç sonrası Savunma Sanayii Müsteşarlığı’nın öncülüğü ve finansman desteği sonucunda bugüne kadar başarıyı yakaladığını söyleyen Genel Müdür Ergenç, 2000 yılında gerçekleştirdikleri projeleri söyle özetledi. Cougar AS-532: İlk döner kanatlı hava aracı üretim programı olması açısından ayrı bir önem taşıyan Cougar As-532 Genel Maksat Helikopteri 31 Mayıs 2000 tarihinde tesislerimizde düzenlenen bir törenle Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edildi. 2000 yılında üretimi planlanan 6 helikopterin 6’sı da üretilerek teslim edildi. CN-235: Deniz Kuvvetleri Komutanlığı için 6 adet Denizaltı Muhabere Uçağı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için 3 adet CN-235 Deniz Karakol Uçağı üretim programı çerçevesinde, 1999 yılında başlamış olan gövde, kanat, kuyruk gibi anaparça imalat ve montaj faaliyetlerine devam edildi. Nihai montaj hattında bulunan 3 uçaktan ilki Nisan 2001’de Sahil Güvenlik Komutanlığı’na teslim edildi. Sikorsky S-70: TAI ile Sikorsky şirketi arasında imzalanan program kapsamında, Sikorsky S-70 helikopterlerine TAI’de yapılan işlemleri müteakip Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edildi. Toplam 52 helikopteri kapsayan program üç fazdan oluşuyor; a) 31 adet Sikorsky S-70A-28 helikopterinden 7 adedi TAI’de kabul kontrolleri gerçekleştirilip Kara Kuvvetleri Komutanlığına teslim edildi. b) 21 adet helikopterden S-70A-28 helikopterinden 19 adedinin hangar işlemleri yapıldı. c)İlk fazda kabul kontrolleri yapılan helikopterlerden S-70A-28A versiyonundaki 20 adedinden birine Cam Kokpit Modifikasyonu yapıldı. F-5 Modernizasyonu: Proje kapsamında üretilecek olan toplam 689 yapısal parçadan 143 adedi imal edilerek teslim edildi. 200 adet MD-902 Helikopteri Gövdesi üretimini kapsayan sözleşme çerçevesinde 2000 yılı için planlanan 17 adet gövde üretilerek teslim edildi. TAI ayrıca Boeing, Sikorsky, Eurcopter, Lockheed Martin Vought System, Lockheed Martin Tactical Aircraft Sysetms, Northrop Grumman, TURSAV, ASELSAN, FNNS, TEI ve Airbus firmaları için parça imal ediyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT