BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Karadeniz ölüyor

Karadeniz ölüyor

Tuna Nehri kanalıyla Avrupa’nın Don ve Dinyeper nehirleri, Baltık ülkeleri ve Ukrayna’nın başta petrol olmak üzere binlerce ton kimyasal atığını boşalttığı için can çekişen Karadeniz, kurtarılmayı bekliyor.



ORDU (İHA)- Tuna Nehri kanalıyla Avrupa’nın Don ve Dinyeper nehirleri, Baltık ülkeleri ve Ukrayna’nın başta petrol olmak üzere binlerce ton kimyasal atığını boşalttığı için can çekişen Karadeniz, kurtarılmayı bekliyor. Hazırlanan akademik raporlar ve ortaya konan uzman görüşleri, Karadeniz’in artık ‘ölü deniz’ haline gelmeye başladığını adeta haykırıyor. Karadeniz Kültür ve Çevre Derneği tarafından hazırlanan raporda, Karadeniz’in, kara Avrupa’sının üçte birine tekabül eden 17 ülkenin, büyük bölümleri ve 13 başkenti dahil, toplam 160 milyon insanın ürettiği kirliliğin son varış noktası olduğuna dikkat çekildi. Sanayi atıkları, kanalizasyon, petrol ve kimyasal maddelerin Tuna, Don, Dinyeper nehirleri kanalıyla Karadeniz’e taşındığı belirtilen raporda, özellikle Tuna Nehri’nin her yıl 10 milyon 830 bin ton kirletici maddeyi Karadeniz’e akıttığı kaydedildi. Tuna Karadeniz’in kâbusu Raporda, “81 milyon nüfusun yaşadığı yerleşim yerlerinden geçerek Karadeniz’e ulaşan Tuna’nın, her yıl 9 milyon 800 bin ton organik madde, 575 bin ton inorganik azot, 55 bin ton inorganik fosfor, 30 bin ton organik fosfor, 90 bin ton demir, 206 bin ton petrol kökenli kimyasal, 48 bin ton deterjan, 12 bin ton çinko, 6 bin ton manganez, 4 bin 500 ton kurşun, 2 bin 600 ton fenoller, bin 700 ton arsenik ve 80 bin ton civayı Karadeniz’e ulaştırmaktadır” denildi. Karadeniz’e her yıl 110 bin tondan fazla petrolün karıştığı, bu petrolün 57 bin tonunun Karadeniz’e kıyısı olan ülkelerden kaynaklandığı, Tuna Nehri’nin taşıdığı yıllık petrol miktarının 53 bin ton olduğu ifade edilen raporda, sadece Ukrayna’nın denize bıraktığı petrol miktarının 38 bin ton olduğu vurgulandı. Raporda, Karadeniz’den petrol taşımacılığı yapmanın da büyük risk olduğu, Hazar petrollerinin tankerlerle Karadeniz ve Boğazlar üzerinden taşınmasının doğru olmadığı belirtildi. Türkiye’nin yanı sıra Bulgaristan, Gürcistan, Romanya, Rusya ve Ukrayna’nın bir araya gelerek oluşturduğu “Karadeniz Stratejik Eylem Planı” anlaşması doğrultusunda hazırlanan “Karadeniz Nasıl Kurtulur?” konulu çalışma raporunda ise, Karadeniz’in ekolojik dengesinin çökme aşamasında olduğu, balık türlerinin yok olduğu, deniz tabanının ışık alamaz hale geldiği ve acil tedbir alınması gerektiğine dikkat çekildi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86771
    % -0.03
  • 6.0043
    % -0.6
  • 6.7092
    % -0.48
  • 7.6486
    % -0.38
  • 246.92
    % -0.74
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT