BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Buzdolabı ihtiyaç digital kamera lüks

Buzdolabı ihtiyaç digital kamera lüks

Türk insanının hayat standardı yükseldi. Daha önce lüks kabul edilen buzdolabı ve çamaşır makinesi her eve girince artık anketlerde vatandaşlara ‘Digital kameranız var mı?, Mikrodalga fırınınız var mı?’ gibi sorular yöneltilmeye başlandı.



> Mehmet Gel İSTANBUL-Türkiye’de üst ve alt gelir grubuna ait kişileri belirlemede kullanılan beyaz eşya sahiplilik kriteri artık tarih oldu. Bir dönem sadece zengin evlerinde görmeye alıştığımız buzdolabı, çamaşır makinesi gibi beyaz eşya ürünleri her eve giriyor. Bunu dikkate alarak Sosyo Ekonomik Statü (SES) tanımlamasını yeni baştan yapan araştırmacılar, artık evlerde buzdolabı, çamaşır makinesi olup olmadığını sorgulamıyorlar. Her eve giren bu ürünler yerine üst gelir seviye grubu belirlenmesinde insanlara ‘Digital kameranız var mı?’, ‘Evinizde mikrodalga fırın var mı?’ gibi sorular yöneltiliyor. Araştırmacılar Derneği Başkanı Ali Danış, “Türkiye’de herkes 5 yıl önceye göre birer sınıf atladı. Beyaz eşya lüks olmaktan çıktı. Eskiden insanları kazançlarına göre A grubu, B grubu diye sınıflandırıyorduk. Şimdi ise gelirlerini harcama kültürlerine göre ayırt etmeye başladık. Yani insanımız gelir grubuna değil, zihniyet değişimine göre sınıflandırılıyor” diye konuştu. İnsan profili yeniden tanımlanıyor Araştırmacılar Derneği tarafından başlatılan “SES Güncelleme Projesi’’ ile ilgili düzenlenen bilgilendirme toplantısında konuşan Başkan Ali Danış, Türkiye’de kullanılan SES ölçeğinin çok uzun yıllardır güncellenmediğini söyledi. SES’in çok objektif kriterlerle ve güncel bir şekilde hazırlanmasının çok önemli olduğunun altını çizen Danış, bunun tamamen bilimsel bir iş olduğunu ve araştırmacıların yapması gerektiğini kaydetti. Türkiye’de bugüne kadar kabul gören ve ortak kullanımı olan ulusal bir SES tanımının mevcut olmadığını vurgulayan Dernek Başkan Yardımcısı Arzu Eder ise şöyle konuştu: “İlk defa bütün sektör temsilcilerinin bir araya geldiği bir platform oluşturuldu. Ve bir çalışma grubu kurduk. ODTÜ projemize destek veriyor. Geniş kesimlerce kabul görecek bir sorgulama yöntemiyle Türkiye’de A grubu, B grubu insan profilini yeniden tanımlıyoruz. Bunun için 8 bin hanede saha çalışması yapılacak. 120 haneye de ayrı ayrı ziyaretler yapılacak. Amacımız Türk toplumunun karakteristik yapısını net bir şekilde ortaya koyabilmek” Yeni zenginlik kriterleri Türk halkını A,B ve C gibi sosyo-ekonomik kriterlere göre sınıflandıran araştırma kuruluşları, sadece gelire bakarak bu sıralamayı yapmıyor. İnsanların kazançlarını harcama kültürlerine göre de sorgulayarak yeni bir A ve B profili çıkarmaya çalışan Araştırmacılar Derneği, başlattığı Sosyo-Ekonomi Statü projesinde insanlara şu soruları yöneltiyor: “Evinizde digital kamera var mı? Mikrodalga fırınınız veya bilgisayarınız var mı? Çocuklarınızın ayrı ayrı odaları var mı? Salon ve oturma odanızın aydınlatma sistemi nasıl? Isınma sisteminiz nasıl?...”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT