BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Kalbinize iyi bakın

Kalbinize iyi bakın

Hem şimdi hem de ileriki yaşlarda hayatın tadını layıkıyla çıkarmak istiyor musunuz? Sağlığınız ve formunuz için yapabileceğiniz en doğru işlerden biri, kalbinize iyi bakmak



Sağlıklı bir kalp, sadece kalp hastalıklarından korunmak için değil, ayrıca şimdi ve ileriki yaşlarınızda hayatın tadını çıkarmak için yeterli enerjiye sahip olmanız açısından da gerekli. Vücudumuza kan pompalamakla mesul hayati bir organ olan kalp, dokulara oksijen ve besin taşıyarak vücudun işlevlerini sürdürebilmesini sağlıyor. Ayrıca, karbondioksit gibi atık ürünleri de uzaklaştırıyor. Her gün kalbimiz yaklaşık 100.000 defa çarpıyor! Bütün bu işleri gerçekleştirebilmek için kalbimizin de oksijen ve besine ihtiyacı vardır. Koroner arterler, kalp kaslarına oksijen ve besin iletimini sağlar. Neden dikkat etmeliyiz? Bütün dünyada 3 ölümden birinin sebebi olan kalp hastalıkları, çok yaygın bir tehdit oluşturmakta. Ayrıca milyonlarca insanın da hayat kalitesini düşürmekte. En yaygın kalp hastalığı, koroner kalp hastalığıdır. Koroner arterlerin iç çeperlerinde biriken yağ zerrecikleri (kolesterol) sebebiyle meydana gelir. Bu yağ tabakası yıllar boyunca biriktikçe, arter çapları giderek daralır ve kan akışının yavaşlamasına veya tamamen durmasına sebep olur. Kan akışı sınırlandırıldığında, göğüs ağrıları (anjin) ortaya çıkabilir. Kan akışı ciddi ölçüde azaldığında veya tamamen kesildiğinde, kalp krizi meydana gelebilir. Herkes kalp hastalıklarına yakalanabilir, fakat riski artıran birçok faktör (risk faktörleri) bulunmakta. Kalp hastalığı eğiliminizi, sahip olduğunuz risk faktörlerini azaltarak önemli ölçüde düşürebilirsiniz. Riski nasıl azaltabilirsiniz? Kalp hastalığına yakalanma riski, yaş ile birlikte artmaktadır. Bir erkek 45 yaşına eriştiğinde, kalp krizi riski hızla artmaya başlar. Bu risk, daha da yaşlandıkça artmaya devam eder. Kadınlar için risk, menopozdan sonra artmaya başlar. Erkeklerin kalp krizi geçirme riski kadınlara göre daha fazladır. Genetik faktörler, kalp hastalıklarının oluşumunda önemli rol oynar. Sigara, hareketsizlik, sağlıksız beslenme ve stres, değiştirebileceğimiz risk faktörleridir. Bu faktörleri, fazla kilolar veya obezite, yüksek tansiyon, şeker hastalığı ve yüksek kolesterol düzeylerine sebep olabilecekleri için, kontrol altında tutmak gerekir. Bunları mutlaka yapın ¥ Rahatlamaya zaman ayırarak stresle başetmenin yeni yollarını keşfedin. ¥ Daha hareketli olun. Her gün 30 dakikalık fiziksel aktiviteyi hedefleyin. ¥ Sağlıklı bir kiloyu korumaya çalışın. ¥ Daha az hayvansal yağ tüketin. ¥ İnce kesilmiş et dilimlerini tercih edin. Etten görebildiğiniz yağları ve tavuğun derisini ayırın. ¥ Daha az hazır bisküvi, pastane ürünü ve kek tüketin. ¥ Doymamış yağ oranı yüksek yağları kullanmaya özen gösterin. ¥ Yemek pişirirken, katı yağlar yerine bitkisel yağları tercih edin. ¥ Yağsız veya yarım yağlı süt, az yağlı yoğurt gibi, düşük yağ içeren günlük ürünleri tercih edin. ¥ Düzenli olarak balık yiyin. ¥ Bol bol meyve, sebze ve baklagil tüketin (mercimek ve fasulye gibi). ¥ Günde en az 5 porsiyon tüketin. ¥ Makarna, pirinç, ekmek, buğday, patates ve mısır gevreğinden oluşan nişastalı yiyecekleri, öğünlerinizde düzenli olarak tüketin. ¥ İşlenmiş et, peynir ve aburcuburlar gibi fazla tuzlu yiyeceklerden kaçının ve yemek pişirirken veya sofrada yemeğe eklediğiniz tuz miktarını azaltın.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT