BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Marmaray asrın projesi

Marmaray asrın projesi

TGRT HABER TV’de yayınlanan programın konuğu olan Başkan Kadir Topbaş, “Yüzyılın projesi Marmaray, ilk deneme seferlerine 2009’da başlayacak. Faaliyete girmesiyle saatte 150 bin yolcu taşınacak. Otomobiller için de ikinci tüp geçit yapılacak” dedi



> Haber Merkezi * İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İhlas Medya Ankara Grup Başkan Yardımcısı Murat Odabaş’a çalışmaları hakkında bilgiler verdi. ANKARA - İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul’un trafik problemine çözüm bulmak için geceli gündüzlü çalıştıklarını belirterek, yüzyılın projesi Marmaray’ın da 2009’da deneme seferlerine başlayacağı müjdesini verdi. İhlas Medya Ankara Grup Başkan Yardımcısı Murat Odabaş’ın hazırlayıp sunduğu ‘Ankara’nın Gündemi’ programının bu haftaki konuğu İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mimar Dr. Kadir Topbaş oldu. “Benim hayatım istanbul. Hayatım hep aktif ve dolu dolu geçti. ‘Yoruldum’ kelimesini benden kimse duymadı” diyen Kadir Topbaş, İstanbul’un çözülmeyi bekleyen problemlerinin uzun bir dönemin birikimi olduğunu söyledi. 300 bin göç alıyoruz Türk mimari geleneğinde şehir kurma maharet ve bilgisinin olduğunu ancak son dönemde maalesef bunun kaybedildiğini ifade eden Topbaş, “Selçuklu ve Osmanlılar, şehrin bütün temel ihtiyaçlarını hesaplıyorlardı. Cami, medrese, şifahane gibi bütün temel ihtiyaçlar sağlanıyordu. Biz ise bunu dikkate almadık. Ulaşım başta olmak üzere ciddi problemler oldu. Bugün İstanbul tek merkezli. Halbuki farklı merkezler olmalıydı. Biz ise önce barınma ihtiyacı dedik ama yapılaşma çarpık oldu” dedi. Topbaş, İstanbul’un dışarıdan yılda 300 bin göç aldığını ifade ederek, “Günde 600 araç trafiğe katılıyor. Sayın Erdoğan belediye başkanı olduğunda şehirde çöp problemi vardı, hava kirliliği vardı. Bunlar çözüldü. Şimdi ulaşım en büyük mesele. Dünyanın en eski metro sistemlerinden biri olan Tünel’in devamı getirilmedi. Tramvay söküldü. Pekala kullanılmaya devam edilebilirdi. Troleybüs tutmadı” diye konuştu. Tek bilet rahatlatacak İstarnbul’da sürdürülen metro ve raylı sistem inşaatlarına ilişkin son gelişmeleri anlatan Topbaş, çalışmaların vardiya usulü ile 24 saat devam ettiğini belirtti. Mevcut raylı sistemin 47 km olduğunu, devam eden 74 km raylı sistem inşaatının yanı sıra 87 km’lik ihale aşamasında olan raylı sistem projesinin olduğuna dikkat çeken Topbaş, ‘yüzyılın projesi’ olarak tanımladığı Marmaray’ın 2009’da deneme seferlerine başlayacağını söyledi. İstanbul’un 234 km’lik sahile sahip olmasına rağmen denizin ulaşımdaki payının yüzde 3-4’ü aşmadığını anlatan Topbaş, “Biz çalışmalarımızla bu oranı yüzde 5’lere doğru çıkardık. Yeni araçlar satın aldık ve özel sektörü de devreye soktuk. Ayrıca tek bilet sistemine geçtik. Vatandaşlarımız 1 Temmuz’dan beri hangi toplu taşım aracı olursa olsun aktarma yapılabiliyor. Bu önemli bir açılım. Böylece farklı ulaşım araçları arasında rekabet yerine birbirini tamamlama geldi. Trafik bundan da rahatlayacak” şeklinde konuştu. Topbaş, uygulamanın belediyeye yıllık maliyetinin 60 milyon YTL civarında olduğunu vurguladı. Otomobiller için tünel E-5 kara yolunu 6 gidiş 6 dönüş 12 şerite çıkarma çalışmaları olduğunu ifade eden Topbaş, “Bu yolun 4 şeridi transit olacak. 150-200 yolcu taşıyan otobüsler olan Metrobus devreye girecek. İstanbul’da 1000 kişiye düşen araç sayısı 180. Gelişmiş ülkelerde ise bu oran 1000’de 450. Yeni yollar için istimlakler yapmak zor olduğundan Barselona’da ve Fransa’da kullanılan tünel ulaşımını seçtik. Bugün itibariyle İstanbul anestezi yapılmış ameliyat masasındaki hasta gibi” diye konuştu. Topbaş, tünel yolların toplam 78 km olacağını ifade ederek, şu anda inşaatı başlayan tünel yolların olduğunu ve tünel yolların kısa ama birbirine bağlı tüneller zincirinden oluşacağını söyledi. İstanbul’un dünyaya karşı sorumluğu olduğunu belirten Topbaş, “Büyük kongrelere ev sahipliği yapıyoruz. Önemli fuarlar, spor karşılaşmaları var. Yabancı yatırımlar için İstanbul bir cazibe merkezi” dedi. Başbakan İstanbul için şans Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın İstanbul için bir şans olduğunu vurgulayan Başkan Topbaş, “Sayın Başbakan, mimar gibi teknik detayları görüyor. Estetik beğenisi var. Sayın Başbakan, Türkiyenin rotasını, havasını değiştirdi” diye konuştu. İstanbul’a yapılması düşünülen üçüncü ve dördüncü köprüleri de değerlendiren Topbaş, iki köprünün istiab haddini aştığına dikkati çekti. Topbaş, Marmaray’ın saatte 150 bin yolcu taşıyacağını ve onun güneyinde de lastik tekerlekli araçlar için ikinci tüp geçit projesi olduğunu belirterek, “3. köprü ise transit geçiş için olacak. Köprünün nerede yapılacağına ilişkin birkaç alternatif var. İstanbul lojistik merkez olmaktan yavaş yavaş çıkarılmalı. Deniz taşımacılığına ve Marmaray’a ağırlık veren bir sistem devreye girmeli” şeklinde konuştu. > Raylı sistem 500 km olmalı Başkan Topbaş, İstanbul’u şantiye havasına sokan kavşak ve yol genişletme çalışmalarına değinerek, “Kara yolları ve kavşakları fazla yapmanın bireysel ulaşımı özendirdiği söyleniyor. Ama bu toplu taşımada belli bir noktaya gelen şehirlerle ilgili bir tespit. Bizde henüz 47 km raylı sistem var ve bu 500 km olmalı. İstanbul’da ulaşımın yüzde 87’si lastik tekerlekli araçlarla sağlanıyor. Bu yüzden de kara yollarına da yatırım gerekiyor. Biz projelerin temellerini 20’şer 20’şer atıp, hizmete sokuyoruz. Bu vesileyle vatandaşlarımızın sabırlarına teşekkür ediyorum” dedi. > İstanbullu denizle barışıyor Kirlilik sebebiyle İstanbulluların denizden faydalanmak için başka şehirlere gitmek mecburiyetinde kaldığına işaret eden Başkan Topbaş, gerçekleştirilen projelerle 234 km’lik İstanbul sahilinden 161 km’sinin girilebilir duruma dönüştüğünü söyledi. Topbaş, 3 yıl içinde bütün derelerin ıslahının tamalanmasının hedeflendiğini ifade etti. Topbaş sözlerini şöyle sürdürdü: “Çevreyi korumak hepimizin görevi. Mevcut çarpık yapılanma çevreyi de etkilemiş. Duyarlı olmalıyız. Üniversitenin hazırladığı bir raporda ‘Haliç kurtarılamaz. Toprak doldurulsun kent ormanı olsun’ denmişti. Ama temizlendi. Bütün dere ve havzalarında çalışmalar devam ediyor. Göksu deresi bu yıl sonu bitiyor. Burası mesire deresi olacak. Plajlar devreye giriyor. Kontrollü, can kurtaranlı plajlar bunlar. Her yıl pek çok can kaybı yaşanan Kilyos’ta, Şile’de zodyak botlu can kurtaranlar var şimdi. İstanbullu artık denizini kullanıyor. Bugün itibariyle en büyük problem Ayamama. Burada sanayi atıkları var. İleri derecede biyolojik arıtım kuracağız. Maliyeti 300 milyon dolar. İhale 3 defa döndü. Böyle aksaklıklar olmazsa derelerin tamamını temizleyeceğiz. Doğa kendini toparlayabilir, yeter ki insan ona saygı göstersin.” Sıkıntılar plansızlıktan İstanbul’un plansız bir kent olduğunu ve bugün yaşanan sıkıntıların da bundan kaynaklandığının altını çizen Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Avustralya’nın başkenti Canberra 100 yıl önce planlandığı şekilde gelişmiş. İstanbul ise öyle değil. Başka şehirlerin hatalarından ders çıkarabilseydik 1940’larda Haliç’i bir sanayi havzası haline getirip sonra da temizlemek mecburiyetinde kalmazdık. Batıda işlevsizleşen bölgeler için şehirsel dönüşüm uygulanıyor. Mesela Londra doklar bölgesi şimdi ticaret merkezi oldu. İstanbul’da çarpık yapılaşma var. Sağlıksız hayat alanları ve yeniden düzenlenmesi gereken yerler mevcut. Biz belediye olarak İstanbul şartları olsun ve her gelenin bu şartları değiştiremeyeceği bir sistemi oturtalım dedik.” Göreve geldikten sonra ilk yaptığı işlerden birinin Kentsel Dönüşüm Atölyesi’ni kurmak olduğunu dile getiren Topbaş, bunun için dünyadaki misallerin incelendiğini ve şu an atölyenin İstanbul’un bütün alanlarını planlandığına işaret etti. İSKİ’nin dev yatırımları Kadir Topbaş, İSKİ’nin kendisinin göreve gelmesinden sonra 1.5 milyar dolara yaklaşan yatırım yaptığını, şehri asbest borudan kurtardığını kaydetti. Pekin’in su havzasını kirlettiği için beş bin km mesafeden su getirdiğine işaret eden Topbaş, “Sayın Erdoğan, Istırancalar’dan su getirme projesini ilk açıkladığında eleştirilmişti. Şu anda 2025’e kadar şehir, su konusunda problemsiz. Ancak kaynaklar sınırsız değildir. İsraf etmemeliyiz. İstanbul’un geleceği için Yeşilçay projesi ve Melen projesi devam ediyor. Hatta zaman zaman baraj kapaklarını açmak mecburiyetinde kalıyoruz. Zeytinburnu’nda yer altı suları var. Kullanılmış. Oradaki boşlukları su depolamada kullanacağız” dedi. > Özel kanun çıkarılmalı Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Gökçek’in Protokol Yolu çalışmaları için özel kanun çıkardığını hatırlatan Topbaş, buna benzer bir kanunun İstanbul için çıkarılması gerektiğini söyledi. Topbaş, komisyonda çalışmaların sürdürüldüğünü ifade ederek, kanunla belirlenen alanda yenileme yapılacağını ancak kimsenin mağdur edilmeyeceğini vurguladı. Kartal-Pendik sahil bandında yer alan 550 hektarlık alanda dünyanın en büyük şehirsel dönüşümün gerçekleşeceğini ve bölgenin, şehrin yeni ve büyük bir merkezi olacağını anlatan Başkan Topbaş, Kağıthane Cendere Vadisi’nin dönüşümü için de bir proje yarışması yapılacağını açıkladı. Topbaş, Zeytinburnu’ndan Avcılar’a pek çok şehirsel dönüşüm projesinin de bu çerçevede gerçekleşmekte olduğunu ve gerçekleşeceğini söyledi.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT