BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Beygirin kadar konuş

Beygirin kadar konuş

500 beygirlik araçlara binenler böylesi yırtıcı bir güce pek ihtiyaç duymaz, kullanacak alan da bulamazlar.



> OTOMOBİL - Hazırlayan: İrfan Özfatura - İrfan.ozfatura@tg.com.tr İngilizlerin horse power (HP), Almanların pferd starke (PS) dedikleri beygir gücü (BG) 735.5 Watt’a tekabül eden bir güç birimidir. Peki Watt nedir? Hadiseye tarih penceresinden bakarsanız Watt, James adlı bir İskoç mühendisinin soy ismidir. Adam bu işlere kafa yormuş ve şöhreti yakalamayı becermiştir. Mâlum bir zamanlar madenlerde yük çıkarmak için, beygir kullanılır. Derken buhar makineleri yaygınlaşır ve onların yerini alır. İyi de hangi makine daha fazla iş yapar, hangisine yatırım yapan pişman olmaz. İşte makineci James sıkça muhatap olduğu sualin içinden şöyle çıkar: Bir beygirin bir saniyede 550 poundluk (libre de diyorlar) bir yükü bir foot yukarı çıkarabileceğinden hareketle (ki yanlıştır aslında) ortaya “Horse Power” diye bir mefhum atar. Bu arada 1 footun yaklaşık 30.5 cm, 1 poundun da takriben 453.6 gram olduğunu söyleyelim meraklıları hesaplasınlar. (Hatırlatması bizden: İş = Kuvvet x Yol... Güç = İş / Zaman) Püf noktası Laf işte, halbuki insan insana benzer, beygir beygire uymaz. Sütçülerinki daha ağır kaldırır, lâkin hiçbir ganyancı onlara oynamaz. Her ne kadar delikanlı aleminde “bilek gücü”, “yürek gücü” gibi daha geçer akçeler varsa da, kuralı makineyi yapan koyar ve o günlerde böyle “küsürat işlere” Avrupalı kefereler bakar. Neyse istesek de istemek de BG tabiri yayılır ve miyar olmaya başlar. (DIN, SAE, BHP, kW gibi farklı ölçüler de var ama onlara da girersek mevzu dallanacak). Şimdi yanlış anlaşılmasın 100 beygirlik motoru olan bir otomobil ters istikametlere sürülünce 100 beygiri sürükleyip ardına takamaz. Doğrusunu isterseniz 50 tanesini de takamaz. Hatta on beygir abansa stop eder, yerinden kalkamaz. Zira bir motor, gücünün doruğuna belli bir devirde ulaşır, o devrin altında ve üstünde performans sunamaz. Bakın size bir incelik öğreteyim, aynı beygir gücü ile satışa arz edilen araçlardan biri azami verime 1500 devirde, diğeri 6000 devirde ulaşıyorsa çok fark vardır aralarında. Birincisi iktisatlıdır, yükte yokuşta zorlanmaz, yağ gibi kayar, ikincisi çok yakar, kendini yıpratır, beyhude asfalt tırmalar. Öyleyse bu devir işini kenara yazmakta yarar var. Kaldı ki bir araçta aranılacak şey beygir gücünden ziyade tekere uygulanan döndürme kuvvetidir ki, ona “tork” diyorlar. Evet, hacimli motorların daha güçlü olduğu temelde doğrudur, lâkin son yıllarda bazı tutumlu minikler, müsrif büyüklere nal toplatıyorlar. Her ne kadar sonradan görmeler ona buna “altındaki kaç beygir” diye sorup burun kıvırsalar da zaman zaman ufacık tefecik arabaların egzozunu kokluyorlar. Sesi yeter Doğrusunu söylemek gerekirse 500 beygirlik araca binenler böyle bir güce ihtiyaç duymaz, hoş kullanacak alan da bulamazlar. Bu kadar güçlü bir motorun en heyecan verici yanı sesidir. Gerçi şimdi kabin içine ve dışına efekt veren cihazlar var sesi ucuza kurtarıyorlar. Ama görüntü de önemli di mi? Devir kürk devri, zenginin malı, züğürdün çenesi... Bu kadar peşrevden sonra “vaoovvv” dedirten çok beygirli afetleri anlatmasak ayıp olacak. >> Beygir denince Beygir gücü denince akla ilk gelen araba Ferrari oluyor, zira ambleminde şahlanmış bir küheylan var. Ferrarinin en babası 599 GTB, adından anlaşılacağı üzere 5.999 cc’lik bir motor taşıyor ve bu 12 silindirli canavar 7600 devirde 620 beygir güç üretiyor. Boğa gücü Lamborghini aslında boğa gücüyle ölçülmesi gereken bir makine. Amblemi homurtusu ve agresif yapısıyla efsane boğa Murcielago’yu andırıyor. Murcielago’nun 6192 cclik motoru 580 HP gücünde. Bu performans çılgını 0’dan 100 km/s hıza sadece 3.8 saniyede çıkıyor. O şimdi futbolcu Audi R8, 420hp üretebilen V8 motoru ile 4.6 saniyede 100 km çıkabiliyor ve 301 km/saat sürat yapabiliyor. Audi’yi aslında “beygir” değil “bacak” gücüyle ölçmek lazım. Zira artık FB’li Carlos ona biniyor. Reklam budur... Doğuş Otomotiv işi biliyor. Soylu çılgın Bentley Brooklands aristokrat gibi dursa da kaputu altında çılgınca bir güç saklıyor. 530 HP güç ve 1050 Nm tork üreten 6.75 litrelik V8 motor efendi işi çizgilere bürünen alameti mermi gibi itiyor. Jaguar pençesi Jaguar gibi bir yabani kediyi niye aslan kaplan gücüyle ölçmezler bilmem. Bu arada atlamayalım XK’nın 4.2 litrelik V8 motoru 300 beygirlik güç üretmekte zorlanmıyor. Deli fişek Mercedes’in tekerlekli roketlerinden 55 AMG’nin kaputu altında 476 HP’lik bir motor yatıyor ve makine 100 km’ye 4.7 saniyede ulaşıyor. Hem de tutumlu Porsche Carrera GT’nin 5,7 lt’lik V10-Motoru 605 beygir gücünde ve 100 km’ye 3,9 saniyede varıyor. Üstelik bunu yaparken sadece 15 lt yakıt tüketiyor. Zehir zemberek Viper Amerikanca “engerek” demek, gerçekten zehir zemberek bir araba. 8;3 litrelik SRT-10 motoru 505 HPlik güç ve 712 Nm’lik torkuyla ıslık çaldırıyor. 3.9 saniyede 100 km hıza ulaşabilen Dodge 314 km hız yapabiliyor. Agresif Bavyeralı BMW birbirinden güçlü arabalar çıkarıyor. Bunlar içinden 507 HP’lik V10 motorlu M6 serisi gözümüze batıyor. Ufak tefek ama... Mazda RX8 safkan bir performans otomobili ancak öyle devasa motorlar taşımıyor. Düşünebiliyor musunuz 231 HP güç üreten motor sadece 1.3 litre. Hacimli ağabeylerine kök söktürüyor. Eğer 8,3 litrelik Viper aynı teknolojiye vakıf olsa bin beş yüz beygirlik güce erişmesi gerekiyor. Alçaktan uçuyor Maserati GranSport 4.2 lt. 400 HP’lik motorla donatılmış, tabiri caizse alçaktan uçuyor. Siz uymayın ona... Şeytanın işi yok. Boxer farkı Subaru turbo boxer motoru ile altta kalmıyor. Bu yatay motor hem yer kaplamıyor hem arabanın ağırlık merkezini dengede tutuyor. Düşünün 2,5 litrelik bir alet 280 HP güç yakalıyor. Impreza 5.4 sn’de 0’dan 100 km hıza ulaşıyor ve saatte 230 km yapabiliyor. Asi şehirli Nissan 350Z şehrin asi çocuğu. 280 HP gücündeki motoru ile caddelerin tozunu atan çekik gözlü afet 5.9 saniye 100 km’yi görüyor. Gençlerin rüyası Ralli parkurlarını alt üst edip sokaklara fırlayan Lancer Evolution bir çok delikanlının gönlünde yatıyor. Kısaca “Evo” diye adlandırılan canavarın kaputu altında 300 beygirlik bir motor yatıyor. > Formula 1 araçları Shell istasyonlarında Formula 1’in efsane isimlerinden Ferrari pilotu Michael Schumacher’in 2004 sezonunda pistlerde kullandığı araçla görünüm olarak birebir aynı olan Ferrari orijinal Formula 1 araçları, 3-31 Ağustos tarihleri arasında Shell akaryakıt istasyonlarında yarış tutkunlarıyla buluşturuyor. Heyecanla beklenen Formula 1 Türkiye Grand Prix’si öncesinde yarış coşkusunu akaryakıt istasyonlarına taşıyan Shell, Ağustos ayı boyunca ziyaretçilerine Ferrari orijinal Formula 1 aracını yakından görme ve inceleme fırsatı sunuyor. > Leon’da yok yok SEAT Leon ailesinin, 2008 Stylance versiyonları zenginleştirilmiş standart aksesuarlarıyla dikkat çekiyor. Ön, yan ve perde hava yastıkları, ABS, TCS, ESP gibi güvenlik donanımlarının yanı sıra hız sabitleme, yağmur ve park sensörü, otomatik yanan farlar, yol bilgisayarı, deri direksiyon simidi ve vites topuzu, direksiyondan kumandalı radyo/CD/MP3 çalar, alarm, ön sis farları ve alüminyum alaşım jantlar ve daha fazlası standart olarak sunuluyor. Stylance 34 bin 460 YTL’den başlayan anahtar teslim fiyatıyla... > Eylül’de yollarda Arka arkaya yaptığı hamlelerle adından söz ettiren Subaru, şimdi de Impreza efsanesini baştan aşağı yeniledi. Yıllardır yollarda ve ralli parkurlarında sedan karoseri ve agresif görüntüsü ile hafızalara kazınan Impreza hatchback segmentine geçmesi cesur ve iddialı bir karar olarak değerlendirildi. Subaru Marka Direktörü Çınar Noyan, yeni aracın şık, yenilikçi, kaliteli, güvenli ve “hesaplı” olacağını müjdeliyor. > Note’a iyi not Nissan’ın sıra dışı otomobili Note, 2007 Auto Express “Yeni Otomobil Şeref Ödülleri”, MPV kategorisinde, ikinci yıl üst üste “Yılın En İyi Aile Otomobili” ödülünü kazandı. Nissan Note; esnek ve fonksiyonel bir otomobil. Hem emniyetli hem de fiyat ve yakıt tasarrufu ile dikkat çekiyor. Sarhoşsan zorlama Nissan yeni konsept aracında kullandığı vites kolunun içindeki hassas bir sensör, sürücünün avuç içi terinden alkollü olup olmadığını tespit ediyor. Eğer şoför alkollü ise otomobil hareket etmiyor ve navigasyon monitöründe ikaz yazısı çıkıyor. Diyelim eldiven kullanıp arabayı kandırmaya kalktınız, koku sensörleri bunu yutmuyor. Havada alkol belirlenmesi halinde uyarı başlıyor. Ayrıca bir kamera sizi takip edip uyuklamanıza da mani oluyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT