BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > NASIL BİR BELEDİYE - 11 -

NASIL BİR BELEDİYE - 11 -

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Erdoğan Bilenser, belediyelerin sürekli değişen çağdaş yaşam standartlarını kent halkına sunmakla yükümlü olduğunu belirterek, “Kent yaşamının düzenlenmesi durağan değil, değişen ve gelişen çağa uygun olarak süreklilik gerektiren bir çalışmadır” dedi.



Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Erdoğan Bilenser: Kaçak yapılaşmayı durdurduk Değişim kaçınılmaz Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Erdoğan Bilenser, yeni seçilen büyükşehir belediye başkanlarımızdan. Göreve geldiğinden beri canla başla çalışıyor. Ancak o da mevzuatın katı sınırlarını aşamamış. Mensup olduğu parti hükümette olduğu halde. Bu yüzden belediyelerle ilgili yeni düzenlemeler getiren tasarının bir an önce kanunlaşmasını istiyor. Biz de söze reformla başladık. - Sayın Bilenser, Mahalli İdareler Reformu’na destek veriyor musunuz? Size göre neler yapılmalı? - Mahalli idareler reformu, yıllardır gündemde olan ve sürekli değişen bir çalışma. Hemen hemen her hükümet döneminde gündeme getirilmiş, ancak bir türlü hayata geçirilememiştir. Hükümete sunulan “Mahalli İdareler Kanun Tasarısı” kapsamında bir çok eksik nokta bulunsa da, bu haliyle bile TBMM’ye sunularak yasalaşmasında yarar görüyorum. YETERLİ DESTEK YOK - Hükümetlerin yerel yönetimlere bakışını nasıl görüyorsunuz? - Merkezi hükümetlerin yerel yönetimlere bakış açısında problemler var. Merkezi hükümetten yerel sorunların çözümü konusunda gerekli desteği alamıyoruz. Bu konuda çok uğraştığım, üzerlerine gittiğim halde zorlanıyoruz. Gerçi, bunun olumlu sonuçlarını da aldım ama daha fazlası gerekiyor; üstelik daha çabuk olmalı. Yeni Mahalli İdareler Kanun Tasarısı’nın bu sorunların bir kısmını çözeceğine inanıyorum. Tabi bir kısmını sadece. - Belediyecilik deyince ne anlıyorsunuz? Sizce belediyecilik nedir, neleri kapsar, neleri kapsamalı? - Belediyeciliğin anlamı sözlüklerde kısaca, “yerleşim merkezlerinde temizlik, aydınlatma, su ve kanalizasyon yatırımı yapan, esnafın denetimi gibi kamu hizmetlerine bakan, üyeleri halk tarafından seçilen, tüzel kişiliği olan teşkilat” olarak açıklanmaktadır. Günümüzde büyükşehir belediyelerinin görevleri, 3030 sayılı kanunla belirlenmiştir. Büyükşehir belediyelerine verilen görevler koordinasyonu gerektiren ve küçük belediyelerin boyutunu aşan kent çapında görevlerdir. AYAK UYDURMALIYIZ Bence belediyecilik, genel anlamda kent yaşamının düzenlenmesi ve bu düzenleme kapsamında gerekli her türlü yatırım ve hizmetlerin kent halkına sunulmasının bütünüdür. Kent yaşamının düzenlenmesi durağan değil, değişen ve gelişen çağa uygun olarak süreklilik gerektiren bir çalışmadır. Örneğin bundan 50 yıl önce Bursa için akla bile gelmeyen kent içi hafif raylı sistem ağı, günümüzde vazgeçilmez bir gereklilik halini almıştır. Yine yıllar önce hiç gündemde olamayan ‘yeşil alan’ sorunu, günümüzde çağdaş yaşamın gerekliliğidir. Yani belediyeler bir anlamda, sürekli değişen çağdaş yaşam standartlarını, kent halkına sunmakla yükümlü olmalıdır. - Seçildiğiniz günden bugüne neler yaptınız? En azından kentin problemlerine vakıf olabildiniz mi? - Öncelikle, göreve gelmeden önce Bursa’nın sorunlarını iyi belirlediğimizi ve bu sorunların çözümü doğrultusunda çalışma başlattığımız için başarılı bir 8 ay geçirdiğimizi söyleyebilirim. Bursa’nın öncelikli sorunlarını seçim öncesi “planlama, ulaşım, doğalgaz yatırımları ve çevre” olarak belirlemiştik. Göreve başlar başlamaz da bu sorunların çözümü için çalışma başlattık. Ulaşım problemi birinci sırada. Şimdi bütün gücümüzle ve paramızın yettiği ölçüde ulaşım sorununu çözmek için çalışıyoruz. Hafif Raylı Sistem çalışmaları son derece iyi gidiyor. Tamamlanma oranı 2.4 olan BursaRay çalışmalarını 8 ayda yüzde 20’ye çıkarmayı başardık. Bir aksilik olmazsa 2001 yılında hafif raylı sistem devreye girecek. Böylece vatandaşlarımız 4 araç yerine 2 araçla okuluna veya işine gidebilecek. BursaRay’a paralel olarak sürdürdüğümüz çalışmalar var. Bir çok köprülü kavşak yapılacak. Tüp geçit, çevre yolu inşaatı, hemzemin ve köprülü kavşak yapımını hızlandırıyoruz. Deprem felaketini yaşamasaydık köprülü kavşakların yapımına çoktan başlamış olacaktık. Deprem bize zaman kaybettirdi. Yalova yolunda tüp geçit inşaatına başladık. Hazırladığımız çalışma modeli, toplam kalite ve çağdaş yönetim gereği “önce insan” prensibiyle hareket edilmesini öngörüyor. Çalışmalarımız sonuçlandığında hemşehrilerimiz belediyeye aracısız ulaşarak tüm sorunlarını anlatabilecek ve çok kısa sürede cevap alacak. Böylece hemşehrilerimizin sorunları mümkün olan en kısa sürede çözümlenirken, belediyelerimiz de, değerli hemşehrilerimizin görüş, öneri ve katkıları doğrultusunda çalışma fırsatı bulacak. Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanı Mahmut Uykusuz: Bize kaşıkla, büyüklere kepçeyle veriyorlar Gelir yok, gider çok Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanı Mahmut Uykusuz, insanları doğduğu yerde mutlu etmek gerektiğini belirterek, “Belediye ulaşım, sağlık, eğitim, temizlik gibi hizmetleri aksatmadan yerine getirmelidir. Bunun için gerekli tedbirleri almalı, koordinasyonu sağlamalıdır” dedi. Devletin kendilerine yeterince kaynak ayırmadığını belirten Uykusuz, İller Bankası’ndan şehirlere dağıtılan payların adaletli olmadığını, bunun acilen düzeltilmesi gerektiğini söyledi. - Sayın Uykusuz, mahalli idareler reformu konusunda sizin de talepleriniz var mı? - Hazırlanmış olan Mahalli İdareler Yasa Tasarısı ile öngörülen finans kaynaklarının bir havuzda toplanarak nüfus ve coğrafi şartlara göre dağıtılması gerektiğini ısrarla vurgulamak istiyorum. Erzurum’da yeterince sanayi tesisi olmayışı, özel ve kamu kurum ve kuruluş merkezleri ile bankaların Ankara, İstanbul, İzmir, İzmit gibi şehirlerde olması vergilerin de buralarda toplanmasına sebep olmaktadır. Bu durumda diğer şehirler mağdur oluyor. Yerel Yönetimler Yasası çıkmadan önce yerel yönetimlerin de görüşleri alınmalı. Bürokrasiye bırakılmamalı. Seçilmiş, hizmet etmekle yükümlü mahalli yöneticilerin görüşleri mutlaka alınmalı, konsensüs sağlandıktan sonra yasa Meclis’e sevkedilmeli. - Belediyelerin sağlıklı çalışması ve kendi kendine yeter duruma gelmesi için nasıl bir kaynak reformu gerekiyor? - Merkezi hükümetin yükünü hafifletmek için merkezdeki yetkilerin bir kısmı mahalli idarelere verilmeli. Belediyeler ekonomik açıdan merkeze bağlı bırakılmamalı. En azından belediye, yapacağı hizmet karşılığı vergi tesbit edip toplayabilmeli. Ayrıca yeni yasada özel idarelerden çok belediyelere yetki verilmeli. Belediyesi olmayan yerleşim birimlerinin ihtiyaçları özel idarelerce karşılanabilir. Koordineli bir şekilde yatırım yapılabilir. Ama sağlıklı hizmet için temelde belediyeler güçlendirilmelidir. - Belediye-vali ilişkisini nasıl görüyorsunuz? Mevcut sistem sağlıklı hizmet vermeyi sağlayabiliyor mu? Yoksa şehri seçilmiş tek kişi mi yönetmeli? - Şehri seçilmiş tek kişi yönetmeli. İktidarlar değiştikçe değişen valiler yeterince etkili olamamaktadır. Ben seçildikten sonra halka gittim. Onlarla problemlerini konuştum, tartıştım. Konuyu izah edip, problemlere birlikte çözüm bulma ve uygulamayı teklif ettiğimde bize eksiksiz destek verdiklerini gördük. Halkın bu tutumu bize güç verdi. Problemlerin üzerine onlarla birlikte daha güçlü gidiyoruz. - Anadolu’nun bir serhat şehri olarak Erzurum’un ne gibi sıkıntıları var? - Yaklaşık 360 bin nüfuslu Erzurum, İller Bankası’ndan büyükşehir payı olarak 119 milyar lira alırken 3 milyon nüfuslu Ankara 15 trilyon lira pay alıyor. Bunun izahı mümkün değildir. 119 milyar pay alan Erzurum personel giderini dahi karşılayamıyor. İkinci problemimiz personel fazlalığı. 18 Nisan 1999 seçimlerinden sonra bin 816 personel devraldım. Özelleştirmeler sonucu bunu bin 639’a indirdik. Buna rağmen fazlalığımız var. Yaptığımız tesbite göre, bize idari personel olarak bin 200 kişi yetmektedir. - Belediye hizmetlerinin yanı sıra sosyal ve kültürel faaliyetlere de yer verebiliyor musunuz? Halkla diyaloğunuz nasıl? - Spor faaliyetleri ve kültürel etkinliklerin belediyelerin asli görevleri arasında olduğuna inanırım. Hatta yol, su, ulaşım gibi ihtiyaçlardan daha önemli olduğuna inanıyorum. Başkanlar halkla iç içe olmalıdır. Ancak bu şekilde başarılı olabilirler. Fırsat buldukça onların işyerlerine, kahvelere hatta evlerine giderek birlikte olmaya, sohbet etmeye çalışıyorum. - Sağlıklı hizmet verebilmeniz için neler gerekiyor? - Öncelikle kadromuzun kalifiye elemanlardan oluşması sağlanmalıdır. Devlet bu imkanı bize tanımalı. Personelimizin ekonomik ve sosyal problemlerini çözebilmeliyiz. - Önce para ve insan yönetimi diyorsunuz. - Evet. Sonra da disiplin, etkili bir organizasyon, sıkı bir denetimle israfı önleyip, seçim endişesinden uzak bir çalışma ile belediyeyi daha verimli hale getirebiliriz. DEVAM EDECEK
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 99504
    % -0.33
  • 5.6395
    % -1.83
  • 6.3845
    % -1.52
  • 7.474
    % -1.46
  • 239.536
    % -1.56
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT