BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bir dip bir tavan yapıyoruz buna ORTA YOL bulunmalı

Bir dip bir tavan yapıyoruz buna ORTA YOL bulunmalı

ÖTV sonrası en iyi satış rakamına ulaştıklarını söyleyen Fuzul Grup Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zeki Akbal “Otomotivde satışlar bazen dip bazen tavan yapıyor, istikrar için orta yol bulunmalı” dedi.



OTO DÜNYASI EDİ­TÖR: İNAN AR­VAS inan.arvas@tg.com.tr ÖTV sonrası en iyi satış rakamına ulaştıklarını söyleyen Fuzul Grup Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zeki Akbal “Otomotivde satışlar bazen dip bazen tavan yapıyor, istikrar için orta yol bulunmalı” dedi. İkinci el otomotiv sektöründe gerçekleşen satışların üçte birinin kayıt dışı olması ve satışlardaki dengesizlik sektörün önünü görmesini engelliyor. Türkiye’de otomotiv sektörünün çok hareketli olduğuna dikkat çeken Fuzul Otomotiv Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve aynı zamanda MÜSİAD Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı Zeki Akbal, “Hem ikince el hem de sıfır araçlarda gün geliyor satışlar dip yapıyor gün geliyor tavan. Artık bunda bir orta yol bulunmalı” dedi. Ekonomik krizden etkilenen sektörlerin başında otomotivin geldiğini belirten Akbal, ÖTV indiriminin ardından sıfır araçta olduğu gibi ikinci elde de satışların bıçak gibi kesildiğini söyledi. Krize biraz da psikolojik etkiler eklenince pazarda yüzde 60 oranında bir daralma olduğunu dile getiren Akbal, “ÖTV indirimi ile birlikte satışlarda bir patlama yaşandı ve 160 bine yakın araç satıldı. İnsanların birden sıfır araca rağbet göstermesiyle ikince elde bir duraklama yaşandı” diye konuştu. TARİHİ SATIŞ RAKAMINA ULAŞTIK 30 Eylülde ÖTV’nin bitmesiyle ikinci elde ilk iki hafta bir durgunluk yaşandığını fakat 10 Ekim tarihinden sonra satış rekoru kırdıklarını açıklayan Zeki Akbal şunları söyledi: “İlk ÖTV indirimi ile sıfır araçlarda 5-6 bin TL civarındaki indirimler ikinci ele darbe vurmuştu. Tabi ikinci elde fiyatlar düşmedi ve ancak sektör dip yaptı. Öyle bir hal oldu ki eskiden 1 adet sıfır araç satılıp 3 adet ikinci el satılırken, 1 adet sıfır ve yine 1 adet ikinci el satılmaya başlandı. Normalde 1.5 milyon ikinci el araç satılması gerekirken bu 500 bine düştü. Derken insanlar sıfır araç bulamayınca bu defa ikinci ele yöneliş başladı. Ardından fiyatlar çözülüp düşmeye başlayınca ikinci ele rağbet inanılmaz arttı ve satacak araç bulamaz hale geldik.” İKİNCİ EL RESMİLEŞTİRİLSİN İkinci elde kayıtdışılığın ürkütücü boyutlarda olduğuna da değinen Akbal şunları söyledi, “Devletin bunda çok büyük vergi kaybı var. Biz üyesi bulunduğumuz TOBB ve MÜSİAD’da defalarca bu konuyu meclislerde gündeme getirdik. Devletin bu sektörü resmiyet altına alması lazım ki bundan vergi alsın. Bir sıfır otomobil alınıyorsa 3 tane ikinci el otomobil satılıyor. Bu ikinci ellerin el altında alınıp satılmasından kimsenin haberi olmuyor. Türkiye’de yılda 1.5 milyon ikinci el araç alınıp satılıyor. Bunun 500 binden fazlası galerilerin dışında ayakta alınıp satılıyor, yani açık oto pazarları ve internet üzerinden. Düşünebiliyor musunuz devletin bundaki kaybını. Biz bu sektör resmileştirilsin, resmi kayıtlar altında yürüsün ve her şey kurumsallaşsın istiyoruz.” İKİNCİ ELDE HEDEFLER TUTACAK Sıfırda ÖTV bittiği için ikinci ele olan talebin daha da artacağını bildiren Akbal, “Bundan dolayı 2010 yılı için hedeflenen 1 milyon 500 bin araç rakamı tutturulacak” dedi. ARTIK OTOMOBİL YATIRIM ARACI DEĞİL Eskiden otomobilin bir yatırım aracı olduğunu fakat bunun 2004 yılından itibaren sonra erdiğini söyleyen Akbal; “Ne marka araç alırsanız alın satarken zarar edeceksiniz. Yani ben arabamı aldım zarar etmeyeceğim mantığı artık bitti. Sıfır bir otomobil aldınız plakanızı taktınız bir ay sonra satmaya kalkarsanız yüzde 25 oranında bir zararınız olacaktır. Sonraki yıllar için bu değer yüzde 5’e iner. Alacağınız aracı servise götürün İkinci el araç alırken çok dikkat edilmesi gerektiğini belirten Zeki Akbal yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: “Almak istediğiniz araçta kararınızı verdiyseniz o aracı muhakkak servisine götürüp expertiz raporu alın. Hasarlı yani “pert” dediğimiz araçları elden geçirtip tekrar piyasaya sürülüyor. Buna aldanmamak için Tramer diye bir sistem var biz aracı almadan önce aracın motor, şasi numarası ve plakasını tramer sistemine girdiğimiz vakit aracın hasar yapıp yapmadığını anlayabiliyoruz. Böyle araçlar elden geçtiği için vatandaşa güzel görünüyor. Vatandaş da bilmeden alıyor. Ancak araçların değeri piyasanın yüzde 50 aşağısında olması lazım. Hasarlı araç almak istemiyorsanız muhakkak bu işlemin yapılması gerekiyor.” PARAYI HEMEN ÖDEMEYİN Diğer önemli bir konunun da araç alım satım işlemi bitmeyene kadar parasının ödenmemesi olduğunu vurgulayan Akbal, “Aracın vergi borcu veya OGS problemi çıkabiliyor. Veya daha önce her hangi bir kazaya karışmış olabilir. Hiç suçunuz yokken bu gibi problemlerle muhatap olabiliyorsunuz. Bu sebeple otomobil alırken vergi dairesinden, trafik şubesinden ve yetkili servisten onay aldıktan sonra bu araç alınmalı. Biz bu işi 20 senedir yapmamıza rağmen bizim de gözümüzden kaçan noktalar olabiliyor. Özetle muhatap çok önemlidir, oto pazarlarında belki zaman, zaman 500 veya 1.000 TL daha ucuza araç alabilirsiniz fakat pazar günü aracınızı aldıktan sonra artık o aldığınız vatandaşı bulamazsınız” diye konuştu. Hyundai’den aile açılımı i30CW Hyundai’nin yeni modeli i30CW, 32 bin 946 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa sunuldu. Hyundai’nin son iki yıldır tüm dünya çapında birçok ödül kazanan modeli i30’un konfor ve fonksiyonelliğinin bir arada sunulduğu modeli i30 crossover, özellikle geniş iç hacmiyle ailelerin vazgeçilmezi olacak. i30CW’nin ön tasarımı, herkesin gönlünde taht kuran i30 ile aynı çizgileri taşıyor. 4475 mm’lik uzunluğuyla i30’dan tam 230 mm uzun olan i30CW, bu avantajını 2600 mm’ye çıkarılan dingil mesafesiyle de yolcularına sunuyor. 1775 mm’lik genişliği i30 ile aynı olan aracın yüksekliği ise 1565 mm ile 85 mm daha fazla. Hyundai i30CW, bu boyutları sayesinde 415 litrelik bagaj hacmiyle 75 litre daha fazla yükleme alanı sunarken arka koltuklar tam olarak yatırıldığında hacim 1395 litreye kadar çıkıyor. Hyundai i30CW Türkiye’ye, 1.6 litre hacmindeki 1.6CVVT 126 ps gücündeki benzinli ve 1591 cc hacmindeki 115 ps gücündeki dizel motor seçenekleriyle ithal ediliyor. İki motor seçeneği de isteğe bağlı olarak 5 ileri manuel ya da dört kademeli tam otomatik şanzıman seçeneğiyle alınabiliyor. Hyundai i30CW’nin fiyatları motor ve donanım seçeneğine göre 32 bin 946 TL ile 44 bin 056 TL arasında değişiyor. “2010 Yılının Otobüsü” Mercedes Travego Mercedes-Benz Türk’ün Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda ürettiği Travego, “2010 Yılının Otobüsü” (Coach of the Year 2010) ilan edildi. 17 uzman gazeteciden oluşan Avrupa otobüs jürisi tarafından belirlenen “Yılın Otobüsü”, bu yılki Kortrijk Busworld fuarında açıklandı. Haziran ayında Paris’te değerlendirilen 5 aday otobüs arasından Mercedes-Benz Travego, ekonomik verimliliği, çevre dostu olması, kullanım ve konfor üstünlüğü ve en önemlisi güvenirlik ile rakiplerin arasından seçilerek ödüle layık görüldü. Daihatsu Tokyo’da “Kompakt” show yaptı Daihatsu, 41. Tokyo Motor Show fuarında 6 yeni modelini sergiledi. “Innovation for Tomorrow” sloganı ile tanıtımı gerçekleştirilen modeller, farklı tasarımları ile dikkatleri üzerine çekti. Daihatsu standında ekonomi ve gösteriş ile özdeşleşen e:S, kalite ve canlılığı yansıtan Tanto Exe ile hobi aracı olma yönünde iddialı Basket ve ticari araç anlayışını yeni bir kavram kazandıracak olan Deca Deca modelleri tam not aldı. Subaru çevre dostu modellerini sergiledi Subaru çevre dostu modellerini Tokyo Motor Show’da sergiledi. Subaru’nun tasarım ve üstün teknolojiyle buluşturduğu konsept araçları arasında yer alan Hibrid Tourer Konsept otomobil, elektrikli Plug-in Stella, 7 kişilik minivan segmentindeki EXIGA 2.0 GT ve Subaru’nun en hızlı modeli Impreza WRX STI Carbon fuarda büyük ilgi gördü. Farklı tasarımıyla fuarda dikkat çeken Hibrid Tourer konsept otomobil hem çevreye duyarlı özellikleri hem de kusursuz sürüş ve güvenlik performansıyla geleceğin otomobili olarak nitelendiriliyor. Volvo ve Akbank iş birliği otomobil sahibi yapacak Son 5 yılda yaklaşık 180 bin kişiye taşıt kredisi kullandıran Akbank ve Volvo Car Türkiye iş birliğine gitti. Anlaşmayla Volvo sahibi olmak isteyenlerden dosya masrafı alınmayacak ve kredi tutarı, vade ve modele göre cazip faiz imkanından yararlanacak.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 102459
    % 0.88
  • 5.6399
    % -0.71
  • 6.3294
    % -0.71
  • 7.0547
    % 0.08
  • 260.991
    % -0.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT