BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sigara değil ölüm makinası

Sigara değil ölüm makinası

Sağlık Bakanı Durmuş, dünyada günde 10 bin kişinin sigara yüzünden öldüğünü, ülkemizde sigarayla ölümlerin önüne geçmek amacıyla Sağlık Bakanlığı’na bağlı “Sigarayı Bırakma Merkezleri”nin kurulacağını açıkladı.



Sağlık Bakanı Osman Durmuş, ülkemizde sigarayla ölümlerin önüne geçmek amacıyla Sağlık Bakanlığı’na bağlı “Sigarayı Bırakma Merkezleri”nin kurulacağını açıkladı. Durmuş’un “Sağlık Hedef 21” kapsamında planladığı aktivitelerin birini oluşturan “Sigarayı Bırakma Merkezleri”nde sigaranın insan yaşamında meydana getirdiği olumsuzluklar anlatılarak, sigara içenler bırakmaya ve sigarasız bir dünyada yaşamaya özendirilecek. “31 Mayıs Dünya Sigarasız Yaşama Günü”nde açılması planlanan merkez, Bağ-Kurlu, Emekli Sandığı gibi sosyal güvencesi olan tüm vatandaşlara hizmet verecek. Durmuş, dünyada sigara nedeniyle ölüm sayısının AIDS, tüberküloz, hamilelik ve trafik kazalarından ölenlerin önüne geçtiğini hatırlatarak, özellikle genç yaşta sigara içmeye başlayan ve ömür boyu sigara içenlerin yarısının sigaraya bağlantılı hastalıklar nedeniyle öleceklerini kaydetti. Dünyada 1.1 milyar insanın sigara içtiğini belirten Durmuş, şunları söyledi: “Bunların 200 milyonu kadın içicidir. Verilere göre tüm sigara içme oranları tüm dünya için yaklaşık olarak erkeklerde yüzde 47, kadınlarda ise yüzde 12’dir. Gelişmekte olan ülkelerde erkeklerin yüzde 48’i, kadınların yüzde 7’si sigara içerken, gelişmiş ülkelerde erkeklerin yüzde 42’si kadınların yüzde 24’ü sigara kullanmaktadır.”Sigaranın günde 10 bin kişinin ölümünden sorumlu olduğuna da dikkat çeken Durmuş, sigarayı bırakma merkezlerinin görevlerini ise şu şekilde özetledi: “Kişelerin merkezlere başvurmalarını sağlamak. Başvuracak kişi sayısını artırmak. Merkeze başvuracak kişilere uygun danışmanlık hizmeti vermek. Başvuran kişilerin sigaraya başlama nedenlerini, içme nedenlerini ve bırakmama nedenlerini tespit etmek. Veri toplamak, kişiye özel uygun yöntemler belirlemek. Başvuran kişilerin sigaradan uzaklaşması için alternatif çözüm yolları sunmak. Grup terapileri yapmak. Halk eğitimleri yapmak. Sigarasız hayata özendirmek için sürekliliği sağlamak. Başvuran kişilerin gerekli sağlık taramalarını yapmak. ÖNERİLER * Arkadaşlarınıza, ailenize, kısacası çevrenizdeki herkese sigarayı bıraktığınızı söyleyin. Kendinizi ilk bir-iki hafta içinde tedirgin hissedebilirsiniz. Ama bunlar geçicidir. Herkesten yardım ve anlayış beklediğinizi iletin. * Kendinizi meşgul edin ve sigara içme fikrini kafanızdan uzak tutun. Spor yapabilirsiniz, hobilerinizi geliştirebilirsiniz. Sigara içmeyen arkadaşlarınızı ziyaret edin. Sigara içilen yerlerden (kokteyl, telefon konuşmaları, televizyon seyretme v.b) kaçının. * Hastane ortamı sigarayı bırakmak için en uygun ortamdır. Bu ortam kontrollü ve idealdir. * Bağımlılıktan kurtulursanız bir daha asla sigara içmeyin. Küçük bir nefes bile! Birçok kişi sosyal olmak için içtikleri tek sigarayla yine bağımlı oluyor. Unutmayın! * Bir sigara içeceğinize şunları deneyin: Sigaralarınızın her zaman durduğu yere bir paket çiklet koyun. Sigara içmek istediğiniz herzaman bir bardak su için. Spora başlayın, böylece tedirginliğiniz azalır ve alabileceğiniz kalorileri yakarsınız. * Sigaralarınızı her zaman bulamayacağınız yerlere saklayın. * Karton yerine paket alın. * Tatlı ve yağlı yiyeceklerden kaçının. Düşük kalorili beslenin. Sigara bırakanlarda kilo alma sorunu olabilir. Nasıl bırakılır? Taşıdığı kimyasal maddelerle birçok hastalığa davetiye çıkaran, başlıca kanser nedeni olan, ölümcül hastalıklarla mücadeleyi önemli ölçüde engelleyen, insanların kol ve bacaklarından mahrum şekilde dolaşmasına neden olan sigarayı bırakmak pek de zor değil.. İlk durağınız doktorunuz olmalıdır. Grup terapileri öneren sağlık programları size yardımcı olabilir. Sigara içenlerin çoğu grup terapilerini cesaret kırıcı bulur. Amerikan Kanser Birliği, Amerikan Akciğer Birliği, Amerikan Kalp Birliği bu konuda mükemmel programlar bildirmiştir. NEREDEN BAŞLAYALIM? Mark Twain’in “Sigarayı bırakmak çok kolay, ben yüzlerce kez bıraktım!” der. Disiplinli biri için aniden kesmek kolay olabilir, ama çoğu kişi için hiç de kolay değildir. Bir daha sigara içmeme düşüncesi size dayanılmaz gelebilir. Bu yüzden önce kendinize “sadece bir hafta bırakacağım” diye söz verin. İlk dumansız haftayı başarıyla atlatırsanız başka bir hafta için daha söz verin ve böylece tamamen bırakıncaya kadar devam edin. Başetmeniz gereken önemli engeller “nikotin bağımlılığı ve sigara alışkanlığı”dır. Tütün nikotin içerir. Nikotin de bağımlılık yapar. Eğer aniden bırakırsanız bir takım fiziksel ve fizyolojik etkiler hissedersiniz. Bunlar; iştah açılması, sinirlilik, anksiete (tedirginlik), depresyon, uykusuzluk gibi etkilerdir. İlk hafta bu bırakma belirtileri ağır olur. Ama ikinci haftadan sonra azalır. Bir ay içinde çoğu yok olur. Yavaş yavaş bırakırsanız bu etkiler daha az şiddetli, ama daha uzun olur. Bu yüzden aniden bırakma önerilir. Düşünmeden, otomatik olarak sigara yakma ve bir nefes çekme alışkanlığından kurtulmalısınız. Öyleyse ne zaman sigara yakmaya yeltenseniz ne yaptığınız konusunda bilinçli olmalısınız. Sonra neden sigara içmek istediğinizi düşünün; “Bir şeye mi üzüldünüz? Her zaman sigara içtiğiniz mekanda mısınız? Sinirli misiniz?” Eğer ne zaman ve neden içtiğinizi anlarsanız kendinizi daha iyi kontrol edersiniz. NİKOTİN ÇİKLET VE BANTLARI YARARLI OLABİLİR Mİ? Nikotin çiklet ve bantları sigara alışkanlığından kurtulmanıza ve sistemli olarak nikotin bağımlılığını yenmenize yardımcı olabilir. Tütünde bulunan nikotin zararlı maddeler içerir. Oysa çiklet ve bantlardaki nikotin farklıdır, zararlı maddeler içermez. Böylece sigara içme alışkanlığından yan etkiler azaltılmış biçimde kurtulmanızı sağlar. Bantlardaki nikotin derinizden yavaş yavaş değişik dozlarda kana karışır. Sigara kullanım sıklığına bağlı olarak yüksek dozlarda başlayıp sonra düşük dozlara geçebilirsiniz. DİKKAT! Bant kullanıyorsanız sigara içemezsiniz. Bant varken sigara içmeye devam ederseniz hastanelik olursunuz. İki kat nikotin dozu nikotin zehirlenmesine ve kalp krizine yol açabilir. Nikotin çikletlerine gelince, alışkanlıktan kurtulduğunuz an çikleti bırakmalısınız. Hiçbir yöntem sizin nikotin bağımlılığınıza kesin çözüm getirmez. Bunlar sadece yardımcı yöntemlerdir. Önemli olan sizin sigarayı bırakmaya kesin kararlı olmanızdır. Çiklet veya bantlar sigarayı bırakma programında ortaklaşa kullanılır. Bunları biliyor muydunuz ? * Tütüne bağlı hastalıklar önlenebilir. ABD’de her yıl 340 bin kişi bu hastalıklardan ölüyor. Sigara içen ve hayatları boyunca içmeye devam eden gençlerin yarısının tütün nedeniyle ölme ihtimali yüksektir. * Sigara içen annelerin doğacak çocukları da zarar görür. Düşük, düşük doğum ağırlığı, hamilelik komplikasyonları, bebeklik ve çocukluk dönemleri sağlık sorunları riski vardır. * Sigara, tüm kanser türlerinin yüzde 30’unun, akciğer kanserlerinin ise yüzde 80-90 nedenidir. Erkeklerde en sık ölüm nedeni olan kanser türü akciğer kanseridir. Kadınlarda ise bu meme kanseri iken son yıllarda akciğer kanseri en sık ölüm nedeni haline gelmiştir. Sigara içenlerin, içmeyenlere göre kalp krizinden ölme ihtimali iki kat, ani kalp durması riski üç kat daha fazladır. Pipo ve sigara içenlerde, içmeyenlere göre ağız ve yemek borusu kanserleri beş kat daha fazladır. * Sigara, ses kaybına ve ölümünüze yol açan gırtlak kanserinin başlıca nedenidir. Sigara içenler içmeyenlere göre; zatürree, soğuk algınlığı, bronşit, sinüzit gibi hastalıklara daha kolay yakalanır ve daha zor iyileşirler. Hatta sigara içenlerle çalışan veya yaşayan, ama kendisi sigara içmeyen kişilerde bile bu göze çarpar. Çocuklarda bu durum daha da belirgindir.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT