BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Vuvuzela: Deliksiz Zurna

Vuvuzela: Deliksiz Zurna

Dünya kupası bütün gündemleri aşıp, futbolun sadece futboldan ibaret olmadığını, nerelere kadar uzandığını ve pazarlamayla bağını bir kere daha kanıtlıyor.



Dünya kupası bütün gündemleri aşıp, futbolun sadece futboldan ibaret olmadığını, nerelere kadar uzandığını ve pazarlamayla bağını bir kere daha kanıtlıyor. Dünyanın neresinde insanları çeken bir olay varsa, pazarlama oradadır. Pazarlama her deliğe girer, her delikten pazarlama çıkar, sözleri boşuna değil. Uzmanları bilir, her dünya kupası unutulmaz ünlüleri, sahneleri, olayları, sembolleri ve ürünleri beraberinde getirir. Bunların her biri dikkatlice planlanıp pazarlanır ve vakti geldiğinde birer pazarlama nesnesine dönüştürülür, üzerinden para kazanılır. Olaylar sembolleşir, kitleler sembollerle yönetilir. Vuvuzela, şimdiden 2010 Dünya Kupası’nın sembol ürünü oldu. Güney Afrika Zurnası da denebilir. Tekdüze bir sesi var. Esaslı bir ciğer isteyen bu aletin geçici sağırlığa sebep olabilen güçlü sesi, sis düdüğü, fil sesi, sinek veya arı vızıltısına benziyor. Vuvu, Zulu dilinde gürültü anlamına geliyor. Vuvuzela, mahallî kültürün bir parçası. Kabile halkını mühim toplantılara çağırmak için öttürülüyormuş. Bir rivayete göre vuvuzellanın ünü, Çin yapımı bu plastik zurnaların Afrika’da on beş sene önce bir bira firmasının promosyonu olarak dağıtılmasıyla parlamış. 2009 Konfederasyon Kupası maçlarından sonra da bir çılgınlık halini almış. Dünyada kitleleri peşinden sürükleyen her başarılı ürün/firma/ülke gibi, vuvuzelanın sevenleri kadar düşmanları da çok. Bunların sevgileri de, nefretleri de şiddetli. Kulakları sağır eden gürültüsü yüzünden ağır küfürlerle yasaklanmasını isteyen karşıtları kadar, Afrika’da futbol vuvuzelasız olmaz diyen fanatikleri de çok. Vuvuzela, genelle yereli buluşturan bir alet. FIFA, milyarlara ulaşan organizasyonuyla bütün dünyayı ayağa kaldırırken, vuvuzela da yerel Afrika kültürünü dünyaya tanıtıyor. Mahallî kültür küresel bir ürüne dönüşüyor. Global bir hareket yerele güç veriyor. Vuvuzela kendiliğinden gelişen masum bir kültürel öge mi, yoksa bir pazarlama numarası mı, varın siz karar verin! Hatırlatırız, futbol sadece sahada oynanmıyor... > (Pazarola, pazartesi günleri yayınlanır.)
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT