BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > “Aganigi”den mektup var

“Aganigi”den mektup var

Samsun ve Ordu’dan faks çektiler. Giresunlular birkaç kez telefon etti, ardından da kargo ile bilgi ve belge gönderdiler. Trabzon ve çevresinden de öyle. Aganigi Naganigi’nin satışında ve tüketiminde reklâmların rolü hâlâ % 25’i falan geçmemiş.



Samsun ve Ordu’dan faks çektiler. Giresunlular birkaç kez telefon etti, ardından da kargo ile bilgi ve belge gönderdiler. Trabzon ve çevresinden de öyle. Aganigi Naganigi’nin satışında ve tüketiminde reklâmların rolü hâlâ % 25’i falan geçmemiş. İç tüketim etkilenmiş, dış değil. İhracat’ta sorun yaşanıyormuş asıl, bunun giderilmesi gerektiği üzerinde duruluyor bana ulaşan bilgilere göre. Geçen yıldan 11.02.2000 tarihleri arasında kayda alınan Türkiye fındık ihracatı genelde Karadeniz ve İstanbul’dan yapılıyor. İhracat daha çok Avrupa Birliği Ülkeleri’ne, gerçekleşiyor bu süre içinde. Deniz aşırı ülkelere de fındık ihracatı yapılmıyor değil, ancak yeterli bulunmuyor. Yetkililer, siyasi otoriteyle durum müzakeresi için imkân arıyor. 1999 sezonunda ilk beş aylık ihracat 136 bin 321 ton. Bundan sağlanan döviz girdisi ise 471 milyon 597 bin 631 dolar. Bu rakam 1997 sezonunun aynı dönemi itibariyle 167 milyon dolar daha geride. 1998 sezonuna gelindiğinde ihracat girdisi 28 milyon dolar daha fazla gösteriyor ama yine de üretici memnun değil. Üreticiye göre fındık ihraç fiyatlarının düşük olması halinde, dış satımın artacağı iddiası bu rakamlarla doğru olmadığını tescil ediyor. 1997’de 138 bin ton iç fındık 456 dolardan ihraç edilirken, bu yıl fiyat 346 dolara düşmüş, ihracatın artması beklenirken, tam tersine artmamış, düşmüş. 136 bin ton. Döviz girdisi ise 160 milyon dolar azalmış, 471 dolara gerilemiş. Müstahsil üzgün ve sıkıntılı, yeterli pazar payı alınamadığı için bölgeye de yansımıyor. Oysa Karadeniz’in, hatta ülkemizin en önemli ihraç ürünü fındıktır. Dolayısıyla aganigi-naganigi’dir. Sadece fındık değil, fındık ürünleri de dilinmiş fındık, ezme, füre ve un da bundan payını alıyor. 2000’de 300 milyon dolar fındıkta kayıp olacağı sanılıyor. Gündemi belli sorunlara endekslemek, öteki problemleri unutturmamalı. İhracat ve fındık Türkiye için hayati üç-beş kalemden biri.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT