BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Çürümeden
tedbir alın!

Çürümeden
tedbir alın!

Altı ayda bir diş hekimine başvurarak ve çürük riski testi yaptırarak, dişlerinizde oluşabilecek çürükleri önlemeniz mümkün.



Koruyucu diş hekimliği; genel bir tanım yapmak gerekirse, bireyleri herhangi bir ağız, diş veya çene hastalığına yakalanmadan veya yakalandıysa bile erken bir safhada teşhis edip, ilerlemeden tedavi altına almayı hedef seçen bir diş hekimliği dalıdır. Modern diş hekimliğinde artık, çürüklerin oluşmasını bekleyip sonra müdahale etmek son derece ilkel bir anlayış olarak kabul edilmektedir. Sağlam bir mineyi zarar görmeden koruma altına almak gerçek koruyucu diş hekimliğidir. Diş Hekimi Dr. Med. Dent Hakan Bilhan, herkesin doğduğu zaman çürüksüz dişlere sahip olduğuna dikkat çekerek, dişte oluşan çürüklerin bireyin diş yapısının zayıflığı, tükürük yapısı (asiditesi), beslenme ve ağız bakımı alışkanlıkları ile zaman içinde oluştuğunu ifade etti. ÖNLEMEK MÜMKÜN Diş çürümesinde kalıtımın etkisinin olduğunu söyleyen Bilhan, dişte çürümeyi önlemek için en az altı ayda bir diş hekimine başvurarak rutin kontroller yaptırılması gerektiğini ve bu kontroller sırasında mutlaka çürük riski testi uygulanmasının önemli olduğunu belirtti. Çürük riski testi ile sağlıklı dişlerde daha sonra oluşabilecek çürükleri çürük oluşmadan önlemek mümkün. Özellikle gelişmiş ülkelerde yaygın olarak uygulanan çürük riski testi dilden ve yanak içinden alınan tükürük örneklerinden çürük yapan bakterilerin sayımı ile yapılmaktadır. Dr. Den. Med. Hakan Bilhan, bakteri sayısının olması gerekenden yüksek çıkması durumunda, uygulanacak tedaviye ilişkin ipuçlarını şu şekilde sıraladı; antibakteriyel gargaralarla bakterileri yok etmek, beslenme alışkanlıklarında bir takım düzenlemeler yapmak, örneğin daha az tatlı, daha az çikolata tüketmek ve florlama ile dişlerin temizlenmesi, klorheksidin içeren jel veya gargaraların uygulanması. SİZDEN GELENLER CEYLİN EMİRE Berra ve Mehmet Zaid’e kardeş geldi. Ceylin Emire kardeşim aramıza hoş geldin... TALHA DUYGU Hoş geldin minik Ali Talha, Allah sana hayırlı ve uzun ömürler versin... Tarifiniz... - (...Kadriye Hanım’ın damak zevki) MERCİMEKLİ ERİŞTE Malzemeler: > 1 su bardağı yeşil mercimek > 1 su bardağı erişte > 1/2 çay bardağı zeytinyağı > 1 adet soğan > 1/2 çorba kaşığı biber salçası > 7-8 su bardağı kaynar su > Tuz Hazırlanışı: Mercimeği ayıklayıp yıkadıktan sonra üzerine bol soğuk su ekleyip küçük bir tencerede 3-4 dakika kaynatın. Suyunu süzüp sıcak suyla yıkayın. Yemeklik doğranmış soğanı zeytinyağında pembeleşinceye kadar kavurun. Salçayı ekleyip kavurmaya devam edin. Mercimeği ve suyu ekleyip mercimekler yumuşayıncaya kadar pişirin. En son erişte ve tuzu ilave edip 10-15 dakika pişirip, servis edin. Afiyet olsun... ELİŞİNİZ - (...Havva Hanım’ın el emeği) BEBEK PATİĞİ 54 ilmek başlayın, 6 sıra haraşo örün. Sonra 1 sıra 2 kes 1 artır 2 kes 1 artırın. Bu sıraya kurdele geçirin. 2 sıra daha haraşo örün. 22 ilmek haraşo, sonra beyaz ipliği bağlayın 10 ilmek. 10’uncu ilmeğin yanındakiyle kesin. Geri dönün son ilmeği yanındakiyle kesin. Orta hep 10 ilmek kalacak. Yanlardan azalma olacak. Kenarlarda 13, ortada 10 ilmek kalınca tekrar pembe iplikle 2 sıra daha haraşo örün. 1 sıra daha ajur konacak. 2 kes 1 artır. 4 sıra haraşo, 4 sıra da beyaz renkler haraşo örüp kesin. Kolay gelsin. İNCİ “-Ofiste çalışanlar ve masa başı görevde çalışanlar günde en az 8 bardak doğal mineralli su içmeli. Bu aşağı yukarı 2.5 litre demektir. Klimalı ortamlarda mukozalarda (ağız içi, burun içi gibi) kuruluk hissi olur. Bunu gidermek için sık sık su yudumlamak iyi bir yöntemdir. Masanızın üzerinde bulunduracağınız ufak bir su şişesi size su içmenizi hatırlamanız için iyi bir fırsat olabilir...” (...Dr.Yasemin Bradley / Beslenme ve Diyet Uzmanı) SAĞLIK OLSUN Kanserden koruyan beslenme tavsiyeleri > Günde toplam 6 öğünde beslenin. > Şeker ve tatlı tüketimini mümkün olduğunca sınırlandırın, sütlü tatlıları tercih edin. > Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketin > Meyve ve sebzeleri soymayın. > Düşük yağlı ve düşük kolesterollü besinler tercih edin. > Kalsiyumlu besinler tüketin, katı yağlardan uzak durun. > Tuz tüketimini azaltın, sucuk salam gibi işlenmiş et ürünlerinden uzak durun. > Vücut için çok önemli görevi olan su tüketimini arttırın > Etli sebze yemeklerinin içerisine ayrıca yağ eklemeyin. > İçeriği bilinmeyen yüksek enerjili besinler tüketmeyin. > Ağız sağlığına dikkat edin, sigara içmeyin. > Besinleri doğru hazırlayın ve doğru pişirin. Püf Noktası > Soyulmuş patateslerin kararmadan saklanabilmesi için: Saklanacak kabın içine su, bir tutam tuz koyun. Buzdolabında saklayın gerektiği zaman suyla yıkayıp kullanın...
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT