BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Otomotivde güçbirliği şart

Otomotivde güçbirliği şart

BUSİAD tarafından hazırlanan raporda, otomotiv yan sanayinin durgunluğu aşabilmesi için güçbirliğine gidilmesi önerildi



Bursa Sanayicileri ve İşadamları Derneği (BUSİAD) Başkanı Celal Beysel, otomotiv sektörünün duraklama devrine girdiğini söyledi. BUSİAD tarafından hazırlanan “Otomotiv Yan Sanayinin Sorunları ve Çözüm Önerileri” isimli raporu açıklayan Beysel, hükümet politikalarının istikrarsızlığı ve son yıllardaki ekonomik krizin otomotiv sektörünü olumsuz yönde etkilediğini belirterek “Bu sektörde faaliyetini sürdüren bütün gruplar son 10 yıl içinde gerilemiş, maddi manevi sorunlar yaşamış, neticede de sektör duraklama devrine girmiştir” dedi. Son dönemde piyasada ithal araçların payının hızla arttığına dikkat çeken ve bu artışın normal olduğunu söyleyen BUSİAD Başkanı Celal Beysel, piyasanın iyi örgütlenmemesi nedeniyle istismarlar yaşandığına işaret etti. OPTİMUM KAPASİTE BUSİAD’ın hazırladığı Otomotiv Yan Sanayinin Sorunları ve Çözüm Önerileri adlı raporda, ana sanayinin bu yapısı ile optimum kapasitenin altında çalıştığı, verimsizlik ve düşük kapasite nedeniyle ucuz işçiliğin dahi yüksek maliyetleri aşağı çekemediği kaydedildi. Raporda, ana sanayinin yedek parça ithalatına yöneldiği, hatta lisansör firmaların ithalatta kendi ülkelerinden mal alımları gerçekleştirerek “milliyetçilik” yaptıkları görüşüne yer verildi. Ana sanayi ile yan sanayi arasında diyalog değil monolog olduğu ifade edilen raporda, yan sanayide kapasite kullanım oranının düşük kaldığı, ana sanayinin yan sanayiye enflasyonun çok altında zam verdiği kaydedildi. BUSİAD’ın raporunda yer alan çözüm önerileri ise şöyle özetlendi: “Otomotiv yan sanayi güç birliği oluşturmalı, holding, sivil toplum örgütü, dış ticaret sermaye şirketi gibi oluşumlar tartışılmalı, OSD ve TAYSAD ile dayanışma sağlanmalı, ana sanayi ile uzlaşma yolları aranmalı gibi mesajlar verilmeli. Yan sanayinin fiyat endeksi hesaplanmalı gerekirse sorunlar Rekabet Kurulu’na götürülmeli, savunma sanayi ile işbirliği yolları aranmalı, yedek parça sigortası getirilmeli.” Çözümler sırasında Erdemir ve Petkim’e de iş düştüğünün altını çizen yan sanayiciler, “İthal otomobillerde kaplama sac kullanılırken, Erdemir kaplama ürün hâlâ yapmamaktadır. Petkim dolar bazında yüzde 50 zam yapabilmektedir. Erdemir üretimindeki belirsizlikte bizi rahatsız etmektedir” dediler. Derneğin bir kesimini oluşturan yan sanayicileri ise, Fiat, Renault gibi dünya çapında faaliyet gösteren lisansör firmaların, kendi pazarlarını, lisans verdikleri Tofaş ve Oyak Renault gibi yerli üreticilerle paylaşmakta isteksiz davrandığını ve üretimin büyük ölçüde iç pazara göre yapıldığını, hükümetlerin de teşvik verirken bunu hesaba katmadıklarını belirttiler.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT