BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 10 numara yağda kanuni engel yok!

10 numara yağda kanuni engel yok!

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu, dün ‘10 Numara Karmaşa!’ başlığıyla manşetten verdiğimiz haberin ardından gazetemize açıklama yaptı. 10 numara yağı yakıt olarak kullanmanın önünde hiçbir yasal engel bulunmadığını itiraf etti.



Gazetemizde dün ‘10 Numara Karmaşa!’ manşetiyle duyurduğumuz haber, akaryakıt sektöründe geniş yankı buldu. Yol açtığı facialar sebebiyle adı ‘katil yakıt’a çıkan madeni yağların, şehirlerarası yollarda satışına niçin müdahale edilmediği sorusunun cevabı, devletin bu konudaki en yetkili kurumundan geldi. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), konuyla ilgili sorularımıza verdiği cevapta, ‘10 numara’ olarak anılan madeni yağların ithalatı, üretimi ve satışının yanısıra yakıt olarak kullanılmasının önünde de yasal olarak hiçbir engelin bulunmadığını kabul etti. Petrol Piyasası Kanununa göre, mazot yerine 10 numara yağ kullanan otobüs ve kamyonlara karşı hiçbir yaptırım uygulanamadığı açık ve net bir şekilde ifade edildi. EPDK’nın konuyla ilgili açıklamasında şöyle denildi; “5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununa göre, standartlara uygun olarak üretilmiş ve nereden temin edildiğine dair fatura vb. belgesi de bulunan madeni yağların piyasada dökme veya teneke ambalajlar içinde satışı ile ilgili olarak 5015 sayılı Kanun hükümleri uyarınca idari anlamda yapılabilecek bir işlem bulunmamaktadır. Bu türden yağlar akaryakıt kapsamında olmadığı için satışı için lisans da gerekmemekte olup, bu türden durumlarda lisanssız faaliyetten de işlem yapılamamaktadır. Dolayısıyla, bu türden yağların (karışımların) araçlarda yakıt maksatlı tüketim için kullanılması durumunda dahi, bu araçların yakıt depolarından numune alınması ve bu numunelerin analiz sonuçlarına göre kullanıcılar hakkında 5015 sayılı Kanun kapsamında idari anlamda yaptırım uygulanması mümkün gözükmemektedir.” EPDK açıklamasında yakıt yerine madeni yağ kullanan araçlara yönelik tek yaptırım yetkisinin Çevre Bakanlığı’nda olduğu, bu tür araçlara çevre kirliliğine yol açtığı gerekçesiyle ancak Çevre Bakanlığı’nca cezai işlem yapılabildiği ifade edildi. KAMUDA?DA?KULLANILIYOR Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun beyanları hakkında görüşlerini aldığımız, Türkiye Akaryakıt Bayileri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Zülfikar, açıklamanın “malûmun ilanı” olduğunu söyledi. Akaryakıt istasyonlarını sürekli denetleyen EPDK’nın yolda yürüyen araçları durdurup yakıt olarak ne kullandığını kontrol etme yetkisinin olmadığını belirten Zülfikar, mazot yerine ‘10 numara yağ’ kullanan araç sayısının her geçen gün arttığını, kamu kuruluşlarına servis hizmeti veren araçların bile bu yağlardan kullandığını iddia etti. TABGİS Başkanı, tek çarenin Çevre Bakanlığı’nca karayollarında sürekli olarak emisyon ölçümü yapılarak, kötü yakıt kullanan sürücülere ağır şekilde cezalandırılması olduğunu söyledi. KİLOMETREDE 1 LİRA DAHA UCUZ ‘10 numara “ adı altında satılan madeni yağlar 16-18 litrelik tenekelerde 35-40 TL arasında satılıyor. Mazot yerine 10 numara yağ kullanan kamyon ve otobüsçüler, kilometrede 1-1,5 lira arasında sözde kâr ediyor. Aracın motoruna verdiği zararı ve çevreye yaydığı zehiri ise malesef umursayan yok.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT