BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yeni teşvik gün sayıyor ‘babayiğit’ler tetikte

Yeni teşvik gün sayıyor ‘babayiğit’ler tetikte

Özellikle yerli otomobil üretimini ilgilendiren ‘Yeni Teşvik Yasası’ bu hafta açıklanıyor. Otomotiv devleri teşviklerin ardından yatırım kararlarını açıklayacak.



OTOMOTİV ENES DEMİRAY enes.demiray@tg.com.tr Türkiye’ye yatırım yapmayı düşünen yerli ve yabancı otomotiv şirketleri bu hafta içinde açıklanacak ‘Yeni Teşvik Yasası’nı sabırla bekliyor. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanacak yasada, özellikle yerli otomobil üretimi konusundaki projeler ‘stratejik yatırımlar’ başlığı altında yer alıyor. İlk önce Fiat’ın ‘yerli otomobili biz üreteceğiz’ açıklamasının ardından, Renault, Volkswagen, Hyundai ve Peugeot gibi markalar teşviklerin netleşmesinin ardından üretim konusunda işaretler vermişti. Yeni teşvik paketinde cari açığı azaltacak ürünlere (odak ürün) daha fazla teşvik verilmesi kararlaştırıldı. Başta yerli otomobil olmak üzere savunma sanayi ürünleri bu kapsamda yer alacak. Türkiye’nin ithal otomotivden dolayı ciddi bir cari açık problemi olduğuna dikkat çeken Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan da, “Otomobil motoru ve aktarma organları gibi ithale dayalı ürünler, stratejik yatırımlar çerçevesinde olacak. En yoğun teşviki alacak bölüm de stratejik yatırımlar olacak” demişti. “Elektriklinin yolu uzun, teşvik hibrite olmalı” Toyota Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, Türkiye’de elektrik motorlu otomobillerin vergisinin yüzde 3’e indirilerek, bu araçların teşvik edilmesini eleştirdi. Bozkut, şu açıklamaları yaptı; “Bana göre Türkiye’de ve dünyada elektrikli otomobilin gideceği yola en az 15-20 yıl var. ‘Yakın gelecekte her yerde elektrikli araç şarj istasyonları olacak, on binlerce araç satılacak’... Yakın gelecekte bunu beklemek hayal bence. Ortada, kullanımda olmayan bir ürüne, bu tür teşvik verilmesi, ‘onlara verildi, hibrite verilmedi’ dedirtmiyor bana. Çünkü bana göre kimseye verilmedi. Olmayan bir ürüne verdiğiniz zaman kimseye vermemiş oluyorsunuz. Ama, hibrit var. Biz hibrite de verirsek, hibrit otomobiller bir anda on binlerce satar...” KİM NE DEMİŞTİ? Tofaş detayları açıklayacak Yerli otomobil üretimiyle ilgili ilk somut proje Koç Grubu’ndan gelmişti. Grup, Tofaş’taki ortağı Fiat’ın teknolojik desteğiyle Bursa’da B veya C sınıfında yerli otomobil üreteceğini açıklamıştı. Ancak aracın motor ve şanzıman gibi parçalarının ithal olacağı şeklindeki açıklamalar ‘yerlilik’ tartışmaları başlatmıştı. Açıklanacak yeni teşvik paketinden sonra araç hakkında daha net bilgiler vermesi beklenen Tofaş, ilk etapta 2013’te prototipi, 2014’te de ilk modeli piyasaya çıkarmaya hazırlanıyor. Peugeot’nun radarındayız 2008 yılında Türkiye’de B sınıfı sedan otomobil üretmeye hazırlanan ancak küresel kriz sebebiyle bu planı, yeni yatırım yerine kapasitesi düşen İspanya fabrikasına kaydıran Fransız PSA (Peugeot-Citroen) Grubu, Türkiye’yi tekrar düşünmeye başladı. Peugeot’nun Türkiye Genel Müdürü Marc Bergeretti, “2012’de hükümetin çıkaracağı teşviklere bakıp Türkiye için yeni bir program ve yatırım belirleme durumu söz konusu. Çünkü, Türkiye artık görülmeyecek bir pazar değil” şeklinde bir açıklama yapmıştı. Renault: Teşvikler netleşsin Geçtiğimiz hafta Cenevre Otomobil Fuarı’nda açıklamalarda bulunan Renault’nun Euromed Bölge Başkanı Jean-Christophe Kugler, Türkiye’nin yerli otomobiline talip olduklarını söyledi. Kugler, “Günün birinde bir Türk markalı otomobil üretilmesi istenirse, en tabii ortak tabii ki Oyak Renault olacaktır” demişti. Yerli otonun tarifi ve teşvik gibi konuların netleştirilmesi gerektiğini söyleyen Oyak Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar ise, “Öncelikle tam bir tarife bağlı olarak biz de bu işin içinde olacağız” diye konuştu. Hyundai’nin ortağı ‘Kibar’ da düşünüyor Koç Holding’in Fiat iş birliğiyle yerli otoyu üreteceğini açıklamasının ardından Hyundai’nin ortağı Kibar Holding de, ‘biz de üretebiliriz’ açıklamasını yaptı. Teşvik sisteminin netleşmesinden sonra net bir karar alacaklarını ifade eden Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar, destekleme mekanizmalarının, neye ne doğrultuda nasıl bir destek uygulayacağının netleşmesi durumunda yan ve ana sanayinin bu konuda karar verebileceğini kaydetmişti. Aynı gün, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün de, “Başka firmalar da konu üzerinde çalışıyor. Birkaç yıl içinde birden fazla yerli marka çıkabilir” demişti. Toyota: Üretimi artırmak istiyoruz Cenevre Otomobil Fuarı’nda Türkiye’de üretimleri olan firmaları tek tek ziyaret eden Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, şirketlerin üst yönetimine bu hafta açıklanacak yeni teşvik paketindeki fırsatları dile getirmişti. Çağlayan, Toyota standını gezerken, Toyota Avrupa Başkanı Didier Leroy ile de görüştü. Toyota Başkanı Leroy’un Bakan’a hitaben, “Türkiye’de üretimimizi artırmak için elimizden geleni yapıyoruz” sözlerine karşılık, Çağlayan da, yakında Türkiye’de de teşvik paketinin açıklanacağını ve herkesin ilgisini çekeceğini söyledi. Volkswagen’in ön raporu bekleniyor Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, ocak ayında yaptığı açıklamada Volkswagen’in Türkiye’de yatırımı artık ciddi olarak düşündüğünü söylemişti. Acar, “VW, Türkiye’de yatırımla ilgili hazırladığı ön raporu martta yayınlayacak” demişti. Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu ise yatırım için VW’yle birlikte çalışma ekibi oluşturduklarını belirterek, “Hükümetin otomotiv yatırımı konusunda tavrı, kararlılığı ve teşvik programları gündeme geldiğinde daha ciddi çalışmaya başladık. VW çok ciddi bir çalışma yapıyor” şeklinde açıklama yapmıştı. Yatırım planı olmayan da ilgiyle izliyor Cari açığı dizginlemek açısından ciddi önem taşıyan yerli otomobil projesini, vatandaş kadar Türkiye’de üretimi olmayan firmalar da yakından izliyor. Skoda Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Jürgen Stackmann, “Türk hükümetinin uzun vadeli aldığı cari açık tedbirlerini yakından takip edeceğiz. Şu anda Türkiye’deki satış rakamları olarak fabrika yatırımı fizibıl görünmüyor. Bizim şunu takip etmemiz gerekecek; o bölgeye hitap edebilecek bir ihtiyaç doğarsa, o zaman ona göre yeniden düşünmemiz gerekebilecek” dedi. Türkiye ekonomisinin istikrarlı bir gidişat gösterdiğini söyleyen Stackmann, “Ülkenize yönelik herhangi bir endişe için bir sebep görmüyorum” dedi. Seat’ın 5 kapılı miniği örtüsünü açtı Cenevre Otomobil Fuarı’nda ürün atılımının son örnekleriyle dikkat çeken SEAT, tarihinin başarılı kilometre taşlarından biri olan Toledo’nun konsept modeli, markanın küçük sınıftaki temsilcisi Mii’nin 5 kapı versiyonu ve markanın en önemli modellerinden biri olan Ibiza’nın yenilenmiş haliyle otomobil meraklılarının karşısına çıktı. Seat’ın küçük sınıftaki temsilcisi Mii, şehir içindeki kullanım kolaylığı ve yakıt tüketimiyle dikkat çekiyor. 5 Kapılı Mii’nin 60 HP’lik versiyonu 100 kilometrede 4.1 litre yakıt tüketirken, kilometre başına sadece 96 mg karbon emisyonuna sahip. 75 HP’lik Mii ise 100 kilometrede 4.2 litre yakıt tüketiyor ve kilometrede 98 gram karbon emisyonuna sahip.?Her iki versiyonda da Economotive teknoloji ve START/ STOP sistemi mevcut. 3.56 metre uzunluğu sahip olan araca 4 kişi kolaylıkla sığabiliyor. Seat Mii İspanya’da kasım ayında, Avrupa çapında ise 2012 baharında satışa sunulacak. 251 litre bagaj kapasitesi ile şehir hayatının bütün ihtiyaçlarına cevap veren Mii’de, City Safety Asist sistemi öndeki araç ani fren yaptığında otomobili otomatik durdurup çarpışmayı önlüyor. Fiat, Bravo’larda dizel ve benzinliyi eşitledi Tofaş çatısı altında yer alan Fiat, kompakt hatchback sınıfındaki modeli Bravo’nun bütün dizel motor seçeneklerinde geçerli olacak kampanyasını başlattı. Mart ayı boyunca sürecek kampanyada, Bravo versiyonlarının fiyatları yüzde 12’ye varan indirimlerle eşitlendi. Bravo’nun Active Plus donanımlı 105 HP’lik ekonomik 1.6 litrelik Multijet motor seçeneği kampanya kapsamında 42 bin 920 TL’den, Dynamic Plus donanımlı 105 HP’lik dizel motorlu seçeneği 45 bin 820 TL’den ve Sports Style donanımlı 120 HP’lik 1.6 litrelik Multijet motorlu versiyon ise 51 bin 180 TL’den başlayan anahtar teslim satış fiyatıyla dikkat çekiyor. Nissan, şubatta pazar payını %3.6’ya çıkardı Nissan, şubat ayı otomotiv sektörü satış sonuçlarına göre binek araç segmentindeki pazar payını yüzde 3.6’ya çıkarttı. Nissan şubatta 29 bin 189 adetlik satış rakamına ulaşan binek araç segmentinde 1062 adet araç teslimatı gerçekleştirdi. Şubat ayında lanse edilen otomatik vitesli Qashqai’nin ise yoğun talep gördü. Nissan’ın Mart Ayı kampanyasında ise Qashqai, Juke, Micra ve Note gibi modellerde ödeme kolaylığı sunuluyor. Micra ve Note modellerine sahip olmak isteyenlere 10 bin TL için 12 ay boyunca yüzde 0 faizli kredi imkânı sunulurken, Juke, Qashqai ve Qashqai + 2 modellerinde ise 13 bin TL için 13 ay boyunca yüzde 0 faiz kolaylığı bulunuyor. Peugeot’da “0” faiz peşinde indirim var Peugeot’nun yeni kampanyasında 308, 3008 ve 5008 modellerinde 12 ay “0” faizli kredi imkânı sunuluyor. Ayrıca Partner Tepee’de 20 ay ve Bipper Tepee’de 18 ay “0” faizli kredi şartları hafif ticari araç almak isteyenlere avantaj sağlıyor. Kredi kullanmayıp peşin alım yapmak isteyen müşterilere ise 2 bin 500 TL’ye varan indirim imkânları sunuluyor. Ayrıca Peugeot 5008’de Video Paketi hediyesi de devam ediyor. Partner Tepee’de 20 bin TL’ye 20 ay “0” faiz gibi dikkat çekici bir imkân sağlanırken, Bipper Tepee müşterileri 18 bin TL’ye 18 ay “0” faiz imkânından faydalanabiliyorlar. Kredi kullanmak isteyemeyen müşteriler ise Partner Tepee ve Bipper Tepee için 1.500 TL’ye varan peşin alım indirimleri alıyorlar. Motosikletçi de yeni pazarlara yelken açtı Otomotiv endüstrisi, ihracatta yeni pazar arayışları çerçevesinde ilk defa motosiklet sektörüyle ilgili alım heyeti düzenledi. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin organize ettiği alım heyetinde yerli ve yabancı 14 firma 1.5 milyon dolarlık ihracat için alım anlaşmasına imza attı. Eurasia Motobike 2012 Fuarı çerçevesinde organize edilen alım heyetine, Hırvatistan, İran ve Tunus’tan 5 firma temsilcisi katılarak Türkiye’den ürün tedarik etmek için ilk temasları kurdular. Cam filminde Ziebart’tan yüzde 25 indirim Ziebart, 31 Mart 2012’ye kadar sürecek kampanyasında, cam filmi kaplayanlara yüzde 25 indirim sunuyor. Cam filmi, UV ışınlarını yüzde 99 oranında bloke ederken, araç içine giren ısıyı da renk tonlarına göre yüzde 50’ye varan oranlarda kesiyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT